{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
884 visninger | Oprettet:

Gøre hesten trafiksikker?? {{forumTopicSubject}}

Har en drøm om at ride en rute på lidt over 6 km,men ruten gør at man skal ride ved vej hele vejen, og da min hest ikke er glad for store biler, og busser, så er det et problem.

Hun er 15 år og har ikke været på tur i alt den tid jeg har redet hende,som er lidt over 1 år.

Så hvordan vil jeg kunne gøre hende tryg nok til at ride ved vej uden at springe til siden.

http://kort.degulesider.dk/m/n0csT
ruten

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gøre hesten trafiksikker??
  • #1   8. feb 2013 Start med at få en veninde til at ride på hendes hest sammen med jer det syntrs jeg altid hjælper smiley

• #2   8. feb 2013 Nu har jeg ikke mulighed for at få en med,da jeg ofte rider alene, så det skal gøre alene.

• #3   8. feb 2013 Træk hende ture i trafikken først.. smiley
    Trække tur gavner meget!

• #4   8. feb 2013 Vil hellere sidde på hende,da jeg ikke vil blive trampet ned eller hun stikker af, så det bedre hun gør det med mig på ryggen. Det eneste problem er at hun kan finde på at hoppe til side, og det er jo ikke særlig godt vis hun hopper ud i trafikken.

• #5   8. feb 2013 Jeg vil osse mene, at trækture er godt.

Min gamle hest blev ret trafiksikker af det.
    Hun græssede helt ud til en semi stor vej (max 80km/t vej)
    Der ku køre busser og lastbiler forbi hende, med få meters afstand, mens hun bare græsser.
    Selv et udrykningskøretøj, har vi mødt

• #6   8. feb 2013 Tror ikke at hun vil sige noget til det vis jeg træk hende,men det så snart hun selv skal bevæge sig ud i det farlige.

• #7   8. feb 2013 Ja, så er det et eller andet sted, bare med at springe ud i det:)
    Det har jeg gjort flere gange, da jeg stod opstaldet ved en hovedvej (mellem Århus og Horsens)
    Meget og tung trafik, og bagefter under en jernbanebro, hvor togene næsten krydsede hinanden.
    Hvor der under broen var lidt plads og dårlig udsigt.
    Så det var kæmpe udfordring.
    Det mest farlige på turen, var galoperne muldyr, der flygtede mit hestedyr.
    Jeg har læret 3 heste, at ta den tur, på nakken af dem.

• #8   8. feb 2013 Okay, det kan godt være jeg må tag min springvest på og ridehjelm,og pakke hesten ind i gamacher og klokker,så tag der ud af. måske bare starte med vejen hvor hun står på.

• #9   8. feb 2013 Jeg tror det er sån noget du ska ud i, for det lyder ik til, at der er så mange andre muligheder:)

• #10   8. feb 2013 Når man trækker med hest ved vejer går man jo aldrig så hesten går ude ved vej smiley Ergo vil heste helt af sig selv hoppe væk fra en hvis den skulle gøre sådan noget.

• #11   8. feb 2013 Du kunne trække ture med hende på en mark eller noet i den stil:) og hvis du ikke kan holde den så kan du tage kæde på eller trense:) held og lykke smiley

• #12   8. feb 2013 Jeg skal snart til at gøre min 3 års vallak trafiksikker. Jeg tager en anden hest med, som min far trækker (en shetlænder), og så tager jeg trense på ham, og en et longe tov, og så går jeg ude på marken ved siden af vejen. Så hvis nu han skulle blive forskrækket, så kan han komme ud i longen, i stedet for det går ud over mig :-). Dette gør jeg indtil jeg er sikker på han ikke er så bange mere. Det skal lige siges han er verdens største tøsedreng, så det skal nok blive sjovt smiley

• #13   8. feb 2013 * start med at ride en lille tur ved en lille vej hvor der ikke kommer så mange biler (husk hun skal ikke mærke at du ik er tryg ved det)
    *så en lengere tur, ved en LIDT større vej
    og sådan bliver du ved, men du skal ikke ride turhver dag for hun skal ogs nå at tænkte det hele i gennem, og husk at tage en aanden med. smiley

• #15   8. feb 2013 Jeg har en unghest på snart 3 år, og ham er jeg begynt at lave lidt med. Men da vi ikke har mulighed for at arbejde i en hald, må vi ud og gå ca 1 km for at komme til den nærmeste.
    Jeg har så været heldig at have en anden hest med, men jeg har også for min, hesten, og andres sikkerhed, givet ham et hingstebid på, og haft et lang tov (se billede)!
    Det skader ikke hesten, og husker man at give efter (lige som på tøjlen), har det en rigtig god efekt...
    Der har kørt meget tunkt trafik forbi os, og når der kommer lastbiler, går vi ud på marken og kigger på dem, og så snakker jeg med ham, og det gør ham rolig.
    Og når han ser noget "farligt" og ikke vil gå forbi, går jeg om på den anden side af ham, også går han forbi uden problemer smiley
    Han har været ude at gå i mørke 3 gange, og 3 gange når der har været lyst, og han tager det så flot nu...
    Jeg ville ikke ture sætte mig op på hesten, før den er sikker i trafikken, for hvis den smider en af, og der kommer en lastbil, så..... ja det vil jeg ikke tænke på...

Så mit råd til dig:
    Gå med hesten, små ture af gangen, og gå så længer for hver gang, så den kan føle sig sikker... Gi den trense på, med tov igennem, eller måske et hingstebid, for at give jer alle en god oplevelse (og igen husk at give efter).
    Måske have nogle godbidder med, når den er rolig efter at der er biler samt div, der er kørt forbi........

Håber du kan bruge det til noget, og tænker på din, andres og hesten sikkerhed, da det kan ende galt, hvis man sidder på hesten..
    Jeg har desværre set hvad der kan ske smiley

profilbillede
  • #16   8. feb 2013 Hvad ville der ske hvis du sidder på hende mens en anden har fat i dig i et løst tov? Tovet skal være fast nok til at kunne stoppe hende fra at komme ud på vejen, men så løst at trækkeren kan gå langt nok væk til at hun ikke kan finde tryghed hos trækkeren...

• #17   8. feb 2013 Træk nogle ture med hende i starten, de plejer ikke at være ligeså bange. Det er også derfor at tit hvis en hest bliver bange for noget hopper rytteren tit af og trækker i stedet for, da de virker mere trykke ved det.

Kommentér på:
Gøre hesten trafiksikker??

Annonce