{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

"Gå til biddet" - misforstået.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

Synes jeg ser rigtig mange rundt omkring, som snakker om at "gå til biddet." Og hvis hesten bare har bøjet nakke, eller er nede med hovedet, så går den godt.

Nu efter flere år med anatomisk underviser på sidelinjen (hvilket jeg har givet et super udbytte), må jeg da ærligt indrømme at det undrer mig en smule.

Jeg viste her for nogle dage siden et par piger et billede af en hest - der var tvunget langt under lod, skummede unaturligt om munden, kyssede bringen bogstavelig talt - og spurgte om de syntes hesten gik godt. Og de svarede, at "ja da, den gik jo til biddet, så det var flot"..

Synes generelt, at det er et stort problem, hvis unge og uerfarne ryttere får dannet sig det fejlagtige billede, at hvis en hest bare er nede med hovedet, er det pænt.
Det der med at ride hesten samlet/til biddet, skulle jo gerne være resultatet af korrekt arbejde og aktivitet i bagparten, lange skridt, bæring, samt brug af ryggen.

Det virker som om mange har fået indtryk af, at det eneste der karakteriserer en god gang, er at hesten bøjer nakken. Men hvis man bare går efter at hesten skal ned og bøje nakken, uden at arbejde med bagpart, ryg, osv. vil hesten jo blive slidt, komme til at hænge på forparten, udvikle underhals og generelt blive asymmetrisk og uharmonisk i sin gang..

Hvad er jeres mening? Hvad mener I når I siger, at hesten skal "til biddet" - altså, er det bare et udtryk for at få den tvunget ned med nakken? Eller er det jeres ord for samling? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Gå til biddet" - misforstået..
  • #1   2. feb 2013 Er helt enig i at det meget tit er misforstået, og mange, specielt unge piger, er glade hvis deres hest bare bøjer nakken, for ja så ser det flot ud.
    Jeg bruger udtrykket at min hest går til biddet, når hun er samlet og løfter ryggen og dermed bærer mig og sig selv, korrekt. smiley

• #2   2. feb 2013 At "gå til bidet" er et bandlyst udtryk hos mig, her skal hesten gå i holdning eller have samling.
    At gå til bidet er i min verden at hesten bøjer nakken pga pres fra bidet og har intet med korrekt ridning at gøre

• #3   2. feb 2013 Det er ofte misforstået, og på et eller andet punkt lader det til at der ligger en eller anden form for prestige hvis man siger at man kan ride en hest til bidet.

Personligt mener jeg en hest skal rides til biddet. Fremaddrift og støtte, så kommer det helt af sig selv. Det tog da noget tid før jeg lærte det, men da jeg havde lært forskellen var det tydeligt at mærke forskel på hvornår den bare bukkede nakken og hvornår den rent faktisk brugte sig korrekt.

• #5   2. feb 2013 Syntes desvære alt for mange har misforstået meningen og måden og få en hest til biddet, hesten skal "rides" til biddet og ikke trækkes/nullers til biddet?.. smiley

• #6   2. feb 2013 enig, min pony går heller ikke til bidet men bruger ryggen på den rigtige måde. smiley

• #9   2. feb 2013 Der jo altså stor forskel på ramener og vinkled af led gennem hoften og ned til hoven.. før folk bliver lært om de to forskelligheder, jamen så er det klart alle tror at en ganache bøjning og lidt tempo nedsætning er samling.

• #10   2. feb 2013 Det er så ærgerligt sådan noget.. Også når piger, som lige er startet med at ride, lære "at ride hesten til biddet" nærmest 3 gang de sidder på en hest.. Det vigtigste for mig, er at min hest skal være afslappet, og det er hesten altså ikke altid når den "går til biddet", da mange ryttere misforstår udtrykket.
    Helt bestemt enig med dig!

• #11   2. feb 2013 Min definition af at hesten går til biddet, er når den søger frem til - og tager let støtte på tøjlen. Det kan den sagtens gøre uden at bøje nakken. Når den bøjer nakken (korrekt) går den i holdning smiley

• #12   2. feb 2013 For mig er holdning, hvor hesten tvinges der ind, og til biddet, hvor det "kommer bagfra", så at sige, og hvor hesten virkelig træder ind under sig og har løftet ryg.

Jeg ser også alt for tit på den rideskole, hvor Unique står, både piger, der rider deres heste i holdning på den "forkerte" måde, hvor hesten egentlig bare gemmer sig bag lod for at undgå biddet, og ridelærere, der underviser elever i, at "nu skal I have styr på hestens hovede, for nu er i blevet dygtige, så i tager skiftevis i begge tøjler, sådan højre, venstre, højre, højre, venstre, og så går hesten flot -.-" Detver til at blive sindssyg af.

• #13   2. feb 2013
    Syntes i det hele taget at det er misforstået det med hvor hestens hoved er. Der er fokus på hvor hestens hoved er, langt før der er fokus på andre ting; opstilling, signaler der virker mm.

Ligesom at så længe hesten går ned, så er det ligemeget hvor bagparten er henne i verden. Der pilles, nykkes, arbejdes med tøjlerne, tages og gives osv. Negativ forstærkning der får hesten til at søge ned, ikke noget der har noget med bagparten og gøre.

• #14   2. feb 2013 I min verden er gå til biddet = at hesten suger på biddet.

• #16   2. feb 2013 Zoe: din hest kan bestemt også gå til biddet med halsen vandret smiley At bøje nakken er at gå i holdning smiley

• #17   2. feb 2013 For mig er "at gå til bidet" at hesten er afslappet og acceptere og forstår signalerne, så den strækker sig naturligt frem i halsen og man kan opnå en blød kontakt, hesten kan sagtens gå i helt lang ungheste holdning imens..

• #18   3. feb 2013 Jeg ville ønske, at udtrykkene "gå til biddet, "gå i holdning", suge på biddet" osv blev afskaffet og istedet erstattet af udtrykket "at være inde under hjælperne".

Når en hest er inde under hjælperne er den afslappet, energisk, i balance, kan drejes, stilles, bøjes, rides fremad, bremses igen, bakkes og rides sidelæns for ganske lette hjælpere.

Og så er hestens hals- og hovedposition for så vidt komplet ligegyldig. At en hest, som er inde under hjælperne så strækker halsen fremad med næsen let foran lod (eller rejser halsen alt efter hvor samlet den er) er bare en følgevirkning af at den er inde under hjælperne.....

Zoe: jeg håber da det er halsen den har vandret og ikke hovedet, ellers må det dælme se skægt ud smiley

• #19   3. feb 2013 Kan kun give trådstarter ret desværre er vi mange der i vores unge og ja ældre år har fået forkert for lidt for mangelfuld undervisning først her det sidste år, hvor jeg betaler dyrt for rigtig undervisning at jeg nu endelig får forklaret og vist hvordan hesten skal g bør gå. Og jeg er 29 idag har været på flere rideskoler, og ingen har lært mig vigtigheden i at få den bagpart ind. Sorry men er meget skuffet idag over man i mange år har gået til undervisning og som voksen finder ud af man intet ridning kan. Alt man har lært kan man smide i en pose og kyle ud... Og ikke mindst vores børn og unge undervises stadig og betaler for at lærer absolut intet ridning. Mega øv og trælst at tænke på.

Så kan sagtens følge dig.

• #20   3. feb 2013 Stine Bloom: helt enig, for det hesten er er netop under hjælperne, som den forstår og acceptere..

• #21   3. feb 2013 Udtrykket "Gå til biddet," kommer af at "gå frem til biddet."
    Det er noget hesten gør, når den eftergivende søger frem til hånden. En hest der er i bærende, er altid fremadsøgende.

Problemet ved "gå til biddet," er at fokus bliver flyttet det forkerte sted hen. Men tror, der handler om biddet, men i virkeligheden handler det om bæring.
    Det fleste heste der "går til biddet" går i virkeligheden bag om biddet. Folk udnytter negativ forstærkning: De lægger et pres, og når hesten giver efter for presset, fjerner de presset (nogle laver den fejl, at de ikke fjerner presset, og så bliver hesten "hård i munden"). Presset forårsager selvfølgelig irritation og i værste fald smerter, så hesten gør selvfølgelig hvad den kan, for at undgå smerten - helt uden sammenhæng med resten af kroppen.

Hestens hovedholdning er ikke ligegyldig. Faktisk er hestens hovedholdning og lethed en god måde at aflæse, hvorvidt hesten er bærende. Men hestens holdning skal jo komme som resultat af det, der sker i bagbenene. Det kan desværre ikke gå den anden vej. Man kan sagtens bruge tøjlerne til at hjælpe hesten, men langt de fleste misbruger bare tøjlerne, og glemmer bagbenene - simpelthen på grund af uvidenhed. Der er ganske mange, som ikke ved, hvad rigtig bøjning og stilning er, hvad rigtig bæring er eller har styr på forholdet mellem bæring og afskub.

Heldigvis er der større og større interesse på området, så jeg tror vi kommer til at se en stigning i fysiologisk veluddannede ryttere inden for de kommende år.

• #22   3. feb 2013 Signe spiderpig: Dejligt at der er nogen, som er enig med mig!
    Min gamle vallak kunne rides rundt i alle MB-øvelser (og en del længere oppe også) uden at have "bukket nakken". Han havde en ret uheldig halsansætning og en noget trang hoved/halsforening, som gjorde det ultra svært for ham at rejse halsen og lukke sammen i ganachen. Men han var stadig super lydig for hjælperne! Det var ret skægt at ride rundt sammen med nogen, hvis heste stod "flot" fortil, men de kunne sgu ikke lave en simpel schenkelvigning og den gamle lavede seriechangementer og sakstravers! smiley

• #23   3. feb 2013 Johanne - ville lige hører dig - da det lyder som om du har styr på det med bæring, ryg osv.

Det er mig og min part på billed - bærer hun rig rigtigt her?
    Ved godt hun ikke går lod med hovedet. Men har den holdning, at hesten søger derned hvis den er klar til det.

Men vil du give mig ris og/eller ros?

På forhånd tak.

profilbillede
  • #24   3. feb 2013 Ja meget gerne!! smiley men vil gerne have det i en pæn type og ikke "fuck du rider grimt". Gerne noget konstruktivt smiley

• #25   3. feb 2013 *tone

• #26   3. feb 2013 Jeg synes, at jeg ser mange herinde som rider hesten "til bidet" ved at hive i tøjlerne - alligevel er der ikke én eneste i dette forum, som er uenig med TS og de mener alle at de rider som man skal.
    lidt skægt.

• #27   3. feb 2013 Var det til mig Malene?

• #28   3. feb 2013
    Det er ofte sådan :o). Ligesom alle de emner om stærke bid, folk der bruger pisken voldsomt osv. - der er jo ingen der melder dig frivilligt og siger " yeps, jeg tæver ind imellem min pony når den ikke vil springe ".

Hvordan man får hesten til bidet er der dog stor forskel på i svar hvis en nybegynder spørger, så kan man se en del forskellige svar fra både dem her i tråden, til holde udvendige stram, tage i indvendige hele tiden, til at viberer i hånden osv.

• #29   3. feb 2013 Julie

Ud fra billedet er mit indtryk af din ridning meget positiv.
    Hesten bærer sig selv hensigtsmæssigt, hvilket kommer til udtryk på flere punkter. For det første er det ret tydeligt, hvordan driften kommer bagfra, bagparten er aktiv, ryggen løftet på den rigtige måde. Derudover træder den godt igennem, og ind under sig, hvilket er lig med god bæring.
    Det er rigtigt, at hesten ikke går lod med hovedet, men som helhed ser det godt ud. Også fordi den, som du selv er inde på, har muligheden for at søge mere ned når den er klar, grundet støtten bagfra.

Din hest går netop sådan, som jeg ville mene, at flere heste burde. Fokus er flyttet fra nakken og hovedet, og er i stedet på bagpart og ryg, hvilket medfører bæring og balance i højere grad, og er langt bedre for hestens krop i længden.

Fortsæt det gode arbejde smiley

• #30   3. feb 2013 Åh, det var da dejligt at hører!

Tak for svar:)

Hun døde desværre i december, men har fået en ny, som skal startes forfra ligesom hende på billedet skulle. Men det er dejligt. Så ved jeg jeg er på nogenlunde rette vej.

• #31   3. feb 2013 Julie B:
    Nej, det var på ingen måde møntet på dig, men bare generelt smiley

• #32   3. feb 2013 Okay Malene, det er bare iorden smiley

Kommentér på:
"Gå til biddet" - misforstået..

Annonce