11. jun 2004 Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.203
Findes der heste, der ik kan springe? Findes der heste, der ik kan springe?
Ja, mit spørgsmål er om, der findes heste, som bare i k k e kan lære at springe?
Nu er jeg selvfølgelig ikke prof (:D), da jeg ikke bryder mig så meget om spring.. Har dog forsøgt at vise hende, hvordan hun springer.. Første gang var springene ikke så høje, så dem brasede hun bare lige igennem... 2. gang var springet ca. 60 cm, og hun kom da over i trav, dog med slinger hen mod.. Havde benene godt ved, og hun kunne derfor kun gå en vej.
Det virker som om, at hun bare ikke kan springe.. Tror ikke, at det har noget med hendes bygning at gøre (araber/nordbagge), da hun er utrolig let og smidig i dressuren.. Kan vende på en femøre..
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.577
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.203
jun 2004
jun 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 82 Svar: 881
Jeg tror ikke på at hun ikke kan springe, og når hun løber uden om, så tror jeg nærmere at det skyldes trods, end manglene evne.
jun 2004
jun 2006
Den første gang Bohemo blev løssprunget der lagde ejg en bom foran springet, for at hjælpe ham, og så lavede jeg en "bane" uden om springet, så han var nød til at "konfrontere" springet, for at komme videre i banen - det var ikke fordi han ikke ville springe, men simpelthen for at hjælpe ham med at forstå hvad meningen var - og så havde jeg ham i longen - du kan se billeder af det på hans profil, og som du kan se på billederne, så var der INGEN form for tvang, og han nød at springe, og han var faktisk næsten umulig at stoppe igen
jun 2006
Det kan også hjælpe din pony, hvis det spring du laver et et "kryds spring" altså bommene er lagt op som et kryds
JEg undrer mig lidt over, at du starter med at løsspringe hende, for hun burde kunne holde til at du sidder på hende, og hvis du sidder på nakken af hende, så kan du lettere hjælpe hende over springene
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
Ian er ikke så god med rytter. Han kan ikk finde ud af små spring, men i løsspring springer han let en oxer på 1.30 også i trav
jun 2004
Skal nemlig snart ud på rideskolen i weekenden også, og der ville jeg gerne lærehende at springe..
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Nej, som sådan findes der ikke heste som ikke kan springe, da det ligger til deres natur.
Men der findes mange som man tror ikke kan finde ud af det da de andre har prøvet/ er vant til det. De har naturligvis sværere ved det.
Men med en masse løsspringning hvor hesten selv kan prøve grænser af, og udforske det uden at have en krævende rytter på ryggen er den bedste måde, og kender faktisk ingen heste som ikke har kunnet lære det ved hjælp af løsspringning ca. 1-2 gange om ugen med et par spring pr. gang.
Men husk det kan tage lang tid, og jeg vil foreslå dig at blande en ridelærer ind i det som har forstand på at indspringe heste når du så begynder at ride din hest over spring. Start evt. (NÅR hesten er glad og 100% tryg ved selv at springe og gå over bomme med dig fra jorden) med at skridte over nogle bomme, gør det i stedet for løsspringningen i et par uger (Igen gå FØRST vidrere når hesten er helt tryg) også trav evt. over nogle, begyndt at trave over små kryds, galopere over så kryds også på lodrette og evt. oksere.
Det kan tage helt op til et år at indspringe en hest korekt !!
Skriv evt. til mig på privaten hvis du har spørgsmål (:
Hilsen Ditte
jan 2005
Følger: 41 Følgere: 38 Emner: 117 Svar: 1.100
okt 2006
Følger: 37 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 112
Findes der heste, der ik kan springe?