14. sep 2011 Følger: 394 Følgere: 1103 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.555
Ny måde at træne på? + vil ikke stå stille ved opsidning? {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Min hest er blevet sat tilsalg fordi vores kemi ikke er der og jeg er blevet bange for at ride hende (en helt anden sag), men jeg har brugt flere dage på at sidde og se videoer af hende og tænke som jeg ved ikke hvad.
Som nogle af jer ved, havde jeg Fænrik som jeg jordtrænede en del med bl.a, og jeg har også trænet andre heste, hvor min træningsmetode har virket fint, men min træningsmetode virker bare ikke på Tilde og vi kan ikke kommunikere med hinanden.
Fænrik ville gøre alt for en godbid, og også uden, så vi brugte sådan hips som haps godbidder - altså nogen gange, og nogen gange ikke.
Tilde elsker også godbidder, men bruger man godbidder i træningen, begynder hun at tage magten fra en - ved al håndtering - lige fra når man trækker med hende til på staldgangen, så vi bruger ikke godbidder.
Det der gør at min træningsmetode ikke virker på Tilde, er at hun bliver så hurtigt sur og frustreret, og det samme gør jeg, og så bliver hun endnu mere umulig at træne, og så ender det hele op i lort og lagkage.
Please hjælp mig?<3 vil så nødig af med hende, og jeg plejer at skabe tillid fra jorden, men vi kan ikke samarbejde, så please hjælp os til at vi kan det?
En anden ting der er et problem, er at Tilde aldrig vil stå stille ved opsidning s: virkelig aldrig.
Jeg har prøvet at træne det og gentaget det igen og igen, men hun vil bare ikke ligeså snart man ligger vægt på hende eller træder i stigbøjlen.
^^ jeg har også fået en frygt for at hun går, springer til siden eller bukker når jeg skal op, for næsten lige da vi havde fået hende hjem, trådte hun op i skamlen da jeg skulle op. Den sad så fast, så det resulterede selvfølgelig i en masse bukker rundt i ridehuset (fordi hun gik i panik) og siden da har jeg været ræd for at sætte mig op.
Har dog været oppe nogle gange siden da hvor jeg har skridtet selv, og ellers så travet lidt med en løbende ved siden af.
Hvad skal jeg gøre for at få alt ti. at fungere? please en eller anden, kom med en super metode så Tilde og jeg kan begynde at samarbejde og finde kemi sammen.
OBS: Gider ikke at have beskeder med at jeg er en kylling, for det ved jeg. eller andet kritik.
Knus Nadja.
jun 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 182
Min hest vil heller ikke stå stille ved opsidning..
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Men du er nødt til at arbejde med din frygt.. Du er jo bange for hende og det kan hun mærke.. Det kan få nogle heste til at blive meget overrumplende at træne med, fordi hun er utryg ved dig
sep 2011
Følger: 394 Følgere: 1103 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.555
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 409
Virker dette ikke, kan én hård irettesættelse være på sin plads. Men da der er en traume ved din, så tvivler jeg på dette vil være en mulighed. Tålmodighed og så samme øvelse igen, igen og igen.
sep 2011
JH: Tror ikke at et klap i røven vil hjælpe, da hun i forvejen ikke er vildt begejstret for pisken.
Hmm.. ja måske. Ja jeg ved godt at jeg skal overvinde min frygt for hende (som mest er fra ryggen - eller når hun begynder at spille op fra jorden), og jeg spørger om hjælp for at få nogle gode råd som kan hjælpe os på vej :).
dec 2006
Jeg tror ikke at du kan klare problemet selv.. Jeg tror det er bedst, at du får en ud, der kan vise dig, hvordan du kan håndtere hende og få det til at fungere. Så længe du er bange for hende og ikke tør gøre noget, så snart hun spiller op fra jorden af, så kommer du ikke videre.. Derfor synes jeg du skal søge noget hjælp
sep 2011
Jeg må prøve alt det i skriver (undtagen hård irettesættelse da det 100% ikke vil virke, vil gøre hende bange og er imod mine principper). Gode råd er dyre nu :).
sep 2011
Ehm, SÅ bange er jeg nu heller ikke fra jorden jeg er ikke bange når vi jordtræner (kun fra ryggen og ved opsidning), men det når vi jordtræner er at vi ikke kan samarbejde fordi hun bliver frustreret og umulig at have med at gøre, og så bliver jeg også frustreret, og så ender det hele op i lort s:
Freja: det må jeg prøve, tak!:)
dec 2006
Men det virker ikke til at du selv kan magte situationen, fordi du er bange så snart hun ikke gør det du beder hende om..
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 83
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.229
Min hest begyndte af stejle med mig, og det bryder jeg mig ikke om, så hun fandt da hurtigt ud af, at hivs ikke lige retningen passede damen, jamen så skulle hun bare stejle, for så slap jeg det hele. Dette blev en lidt ond cirkel. Min træner hjalp mig meget, således at jeg begyndte at kunne ride igen, men der var stadig situationer hvor hun "truede" med at stejle. Det der faktisk hjalp mig mest, til at overkomme de ting jeg frygtede med hende, var faktisk en part. Jeg kunne ikke li at ride alene (efter hun havde smidt mig af, hvor jeg var alene), undgik simpelhent den situation med at ride alene, for ikke at risikere hun skulle smide mig af igen, skal lige tilføjes at hun ikke gjorde det af "ondskab", men fordi hun havde stået halt 6 mrd, og i den tid havde haft boksro, så hun derfor havde lidt ekstra energi. Egentlig har jeg aldrig været i tvivl om det var et uheld at hun "tabte" mig, og ikke et forsøg på at smide mig af. Hun løb en halv, stor volte, og så kiggede hun bare undrende på mig, som om hun tænkte "hvad laver du dernede". Så har aldrig være i tvivl om det var et uheld, men derfor sagde alt i mig jeg ikke skulle ride alene, og jeg kunne finde 1 milion forskellige undskyldninger for ikke at ride alene. Min part red jo så alene, og på den måde fik jeg overbevist mig selv om at kunne hun, ja så kunne jeg da også. For det var jo i virkeligheden en flink hest jeg havde. Når hun truede med at stejle, turde jeg ikke sparke til hende, fordi jeg oplevede det som at det blev værre. Min part "lossede" bare til hende, og ja så gik hun. Så igen her, fandt jeg ud af jeg bare skulle sparke til hende, når hun "truede", for så gik hun videre som hun jo skulle.
Så for mig var det der virkede bedst, virkelig at se en anden kunne med min hest, netop fordi at man når dertil at, "kan du, så kan jeg også."
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 409
Vil med glæde komme ud og hjælpe, hvis jeg har mulighed for det. Men skriv pb hvis det er.
sep 2011
Skriver lige til jer alle.
Tilde stejler feks. ikke og hun kunne aldrig drømme om at smide mig af. Hun er seriøst en god hest, og derfor vil jeg så nødig af med hende. Problemet er mig der er en kylling, og Tilde der ikke er blevet jordtrænet før (tror jeg, sådan virker det ikke). Og så har jeg ikke jordtrænet siden jeg havde Fænrik, og da han stod halt længe hvor vi ikke måtte noget, er det efterhånden ret lang tid siden, så jeg føler virkelig bare at jeg intet kan gøre fordi jeg har min træningsmetode, men den metode virker ikke på Tilde s:
mar 2007
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 18
sep 2011
mar 2007
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 18
jan 2011
Følger: 23 Følgere: 12 Heste: 10 Svar: 107
Jeg har ikke ridehus så gør det bare på bane, men et ridehus er perfekt til følgende:
Du skal slippe hende løs(i longe hvis du ikke har ridehus) og så beder du hende gå. hvis hun, som varme heste gør, sætter i trav så sig wooow eller pruuh eller hvad du nu plejer. Hvis det ikke hjælper så plejer jeg at tage min frie hånd op og dække hestens hoved så du ikke kan se det. Så mister man en kontakt som gør at hesten ikke ved hvad den skal, og stopper.. Hvis den så stopper så bed den gå frem.. Du skal kunne sætte frem og tilbage i alle gangarter og her kommer respekten ind!
Du skal kunne hvis nu din hest er (på et ur) kl 12 så skal du løbe til kl 6 på volten og skære hesten af, så skulle den meget gerne skifte retning. Hesten vil te sig helt vildt, fordi du bestemmer hvor den må løbe (og dermed også hvornår)
Når du så ska stige op så er det samme princip. Du skal ikke have fat i tøjlerne, du skal simpelthen bare stige op og så snart den bevæger sig så frys. Den stilling du er i er hesten utilfreds med. Den vil gå fordi den tror du så flytter dig ud af den stilling, og hvis du gør.. BOM så har hesten sluppet fra at snyde dig. men så er det der du skal blive ved.. Hvis det er en akavet stilling kan du evt. hoppe på jorden, hoppe med et ben i stigbøjlen eller lign.
Du skal kunne hoppe ved siden af din hest før du stiger op. Du burde kunne hoppe alle steder i forhold til den.
En god ide er en masse rod og kløen så snart den står stille og holder op med at bevæge sig imens du udfører den ønskede bevægelse.
Så snart hesten gør noget rigtig så gå helt væk ros og hvis din hest er til at blive kløet så klø den. Min hoppe Tiva hader når jeg hopper ved siden af hende, men hver gang hun hold op med at løfte bagben eller lægge ørerne tilbage eller gå så stoppede jeg.. snakkede blidt til hende og hvis hun så vendte sig mod mig roste jeg hende også med berøring. Men engang imellem synes hun ikke det er rart at blive nusset:
Vi mennesker tror heste bedst kan lide at blive nusset i hovedet og sådan, men det er fordi det er de dele vi får mest respons på og der hvor vi har tættest kontakt.
Men en hest vil nyde mere hvis den bliver kløet på baglår, manke, halskam og sågar piberne, self. blidt, men sådan nussekradse agtigt.
Jeg håber det hjalp og du er velkommen til at skrive for spørgsmål.
jan 2011
Følger: 23 Følgere: 12 Heste: 10 Svar: 107
jun 2009
Følger: 54 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 551
Så som en af mine gamle træner sagde: at når man træner heste er det vigtigt at huske de tret'er : tid, træning og tålmodighed
sep 2011
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.229
Min nuværende kan godt li at blive nusset (ikke kløet) på næseryggen (helevejen) og omkring ørene. Hun sænker hovedet, og virker som om hun bliver helt salig. Men der hvor jeg få mest response når jeg klør hende omkring manken, og halkammen, bringen og skulderen, stort set hele det område kan jeg næsten altid få hende til at klø igen. Og elsker at få den response, hun er så bare lidt for go til at ville bruge sine tænder til at klø igen med, så det bliver tit bare ½ min kløe, så kommer tænderne, så stopper jeg lige et øjeblik, således at hun stopper, og så starter jeg igen, og gør sådan hver gang jeg kan mærke at nu kommer tænderne.
Min gamle elskede også at bliver kløet i det område, der kløede han også altid igen, og han kunne finde ud af han ikke skulle klø med tænderne. Han var også okay, man at blive klappet/nusset på låret og inderlåret, det er milano også, i hvertfald på de gode dage, hvor hun ikke er hoppet.
Min hoppe jeg havde før Tango, hun elskede at blive kløet mellem bagbenene, og på inderlårene. Heh.
I øvrigt syntes jeg faktisk de fleste heste reagere sageligt ved at man nusser/kører hånden ned over næseryggen.
sep 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Nu kommer jeg godt nok lidt sent ind i emnet, men har da en ting eller to :o).
Lige den med godbidderne kender jeg godt. Lige pt. arbejder jeg med en fjordhest der elsker godbidder noget så voldsomt og virkelig vil gøre alt for dem, men det bliver meget hurtigt for meget. Tilgengæld er han ret så ligeglad med pres/smerte, det er noget der skal meget af før han reagere og han lære ikke særligt hurtigt ved de ting. Der skal mange gentagelser til.
Ved ikke om du har læst denne her artikel, men den gav ihvertfald mening for mig:
(link fjernet)
Heste er motiveret af forskellige ting og de to heste vi står med, de er motiveret ret meget af godbidder. Hvad din så måske mere er motiveret af, det ved jeg ikke.
Men her er det ihvertfald noget af en balance gang med de godbidder. De kan være super gode til at forstærke en adfærd man meget gerne ser mere af, men også super gode til at frembringe dårlig adfærd fordi man er dårlig til at stoppe den.
Skal man bruge godbidder ved den type, så skal man virkelig være hurtig til ikke at belønne dem for at tigge, mase o.l og det kommer man desværre ubevist til, selvom man ikke selv tænker at de bliver rost.
Jeg tænker også at hvis det hele går i misk mask selv over simple ting som fx. at lære hesten at gå frem fra jorden, stoppe og bakke så ville jeg overveje at få en ud til at kigge fra sidelinjen og komme med nogle idéer til hvad det er der går galt. Tit så bemærker man det jo ikke selv, man tænker ikke over at den armfagt man gør sender et andet signal end det man mente eller at man måske kunne gøre tingene tydeligere osv.
Det kunne være en BBH instruktør, det kunne være en der er god til jordtræning du kender, det kunne være en der har heste som arbejde osv.
Der er en del og vælge imellem.
Men vil absolut mene det er et forsøg værd, det er jo svært at sige her fra hvad det er der går galt i signalerne og kommunikationen. Om du overser nogle signaler, om du kunne gøre tingene anderledes med andre bevægelse osv. :o).
sep 2011
- Ja, tror også at det skal være NU, for har haft hende i 8 mdr. nu, og har været på ryggen af hende 5-6 gange - ellers er det min part der har redet hende. Og nu har jeg ikke part længere, så vi skal virkelig begynde at samarbejde<3.
Tak :).
nov 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 188
Og så er det vigtigt at du måske starter på noget andet træning ( gerne også jordtræning ) men noget der ik er med at stige op på hende. Lav noget hun nemt kan finde ud af bare for at gøre hende tryk, gi hende en go oplevelse med dig, lav noget nemt bom træning eller med kegle , target etc. Så i starter et helt andet sted, det gjorde Safia og mig os, og nu er det en del nemmere at komme til hendes bagben og alt pga. det arbejde vi har lavet. Men ta dig tid sig til dig selv og hesten i har alt tid i verden og prøv at ånde stille og rolig tæl hvis nødvendig ( hvor mange ind og hvor mange gange du ånder ud ) når du arbejder med hende.
Håber måske det ik lyder helt forkert for dig .
Og ønsker jer alt godt
sep 2011
sep 2011
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 10 Svar: 64
Når vi træner heste, må vi dele træningen op i så små bider som den enkelte hest kræver. Ved at kigge på om din hest er afslappet (med halsen nede) eller stresset/urolig (holder halsen højt og er anspændt eller vil ikke stå stille, tonser rundt mm) kan du se om hesten er klar til at gå et trin videre i træningen.
Hvis du vil træne at hesten skal stå stille når du sidder op, kan du f.eks. dele træningen i mindre delmål, som skal være opfyldt inden I kan starte på det næste.
1. Kan hesten stå stille mens du står stille på jorden ved siden af den? Hvis ja videre til trin 2, hvis nej skal det trænes indtil den kan det i afslappet til stand.
2. Kan hesten stå stille mens du sætter foden i stigbøjlen? Hvis ja videre til 3, hvis nej træn til den kan.
3. Stig op.
At træne de forskellige delmål kan man gøre på flere måder.
Ved at træne på denne måde får du en afslappet hest, og når den ikke slapper af, skal der trænes indtil den slapper af. En hest der ikke slapper af, er nemlig ikke i stand til at tage i mod indlæring.
Jeg kan varmt anbefale dig at tage kontakt til f.eks. Merete Stenner, som er uddannet BBH basisinstruktør og bor på Fyn.
sep 2011
Ny måde at træne på? + vil ikke stå stille ved opsidning?