{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
666 visninger | Oprettet:

Jeres mening om join-up? {{forumTopicSubject}}

Jeg har selv, mange gange haft held med at træne join-up med heste jeg har redet.
Rider blandt andet to heste som er blevet mishandlet og MEGET bange for mennesker. Når man går ind til dem i deres bokse trænger de sig op i et hjørne og tør ikke komme i nærheden af en. Samtidigt bliver de bange for den mindste smule bevægelse.
Jeg er ved at læse Monty Roberts bog "fra mine hænder til dine" Og kom i tanke om at det måske kunne hjælpe.
Jeg gjorde det med den og den viste alle de 4 tegn, men ville første gang ikke følge mig i follow-up, så jeg jagede den væk igen for at vise at det var okay for den at flygte og derefter virkede det, og jeg kunne uden problemer gå hen til den og nusse den, på dens 'farlige' steder, og den fulgte også efter mig efterfølgende.

Så for mig har det faktisk altid virket.
Jeg har dog hørt en masse om at det er noget pjat, så ville lige høre jeres meninger. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeres mening om join-up?
  • #1   10. jan 2013 VENT!!!!

Henter lige cola og popkorn smiley

• #2   10. jan 2013 læs en af de 117 andre indlæg om netop join up, hvorfor starte den diskussion igen igen.......

• #3   10. jan 2013 Min mening er at det er genvejen.

Jeg kan ikke se meningen i at jage sin hest rundt og muligvis gøre den mere bange for en (psykisk) når man kan bruge rigtig dejlig mange måneder på at opbygge et super tillidsvenskab baseret på at man kender hinanden ud og ind, på svage og stærke punkter så man kan klare alt når det kommer til eventuelle farlige situationer smiley

I mine øjne er det hesten som bare skal 'underkaste' sig og stole på os med det samme. Vi har da også pligt i at finde ud af noget om det enkelte individ, tilpasse træning(smetoder) osv. derefter i stedet for bare at ty til at få den til at løbe rundt i en roundpen hvor den alligevel aldrig kan slippe væk.. smiley

• #5   10. jan 2013 Uhh, min aften-underholdning er hermed fundet smiley

• #7   10. jan 2013 Snakker vi træningsmetoder er der altid 2+ meninger..

Du skal nok regne med at blive haglet ned af folk herinde da de mener det knækker hesten psygisk.
    Efter at have læst Kelly Marks bog Gode Manerer er jeg faktisk lidt splittet. For Join Up handler ganske rigtigt om at skynde sig at kunne komme til hesten og få den sadlet op og afsted. Men sådan som Kelly beskrev det skal man være 110% styr over sit eget kropssprog og vide præcis hvad man skal gøre hvornår og hvordan. Og ikke bare stikke næse i en bog og så tage det trin for trin.

Har ikke sagt at jeg er imod/for det men at jeg er splittet smiley

• #9   10. jan 2013 jeg mener ikke at metoden nødvendigvis knækker hestens vilje og psyke.

Jeg har brugt metoden én gang. Hesten blev mere tryg og afslappet fordi hun ikke længere havde "leder ansvaret" hvis hun er i tvivl om noget er farligt, så kigger hun på mig og hvis jeg er afslappet, så er hun også smiley hun er stadig en meget livsglad hest smiley

• #10   10. jan 2013 Join-up!
    Hmm Nu arbejder jeg meget med mishandlet heste og det folk kalder problemheste .
    Hvis man ikke forstår metoden og bruger den rigtig så er det klart at en som
    Istosserne skriver:
    Jeg kan ikke se meningen i at jage sin hest rundt og muligvis gøre den mere bange for en (psykisk)
    Men hvis man egentlig sætter sig ind i hvad metoden går ud på og hvor den stammer fra! finder man udad at denne metode er brugte at hestene selv, på vildmarken hvor der ingen mennesker er, af de gamle indianer som kunne tamme en hver vildhest og de gamle western rytter.
    Metoden er kanon, men man skal vide hvordan den rigtig skal bruges før man skal bruge den da nemt kan bruges forkert..
    min mening.. Bruger den selv

• #12   10. jan 2013 pip!:
    Nu er det ikke hestevisker metoden man skal brude!!! det er bla der mange går galt!!

• #13   10. jan 2013 Jeg kan godt forstå at mange ser det som en genvej. Men at folk kan sige at det knækker hesten forstår jeg nu ikke. Alle de gange jeg har gjort det med heste har jeg altid fået en langt gladere hest ud af det. Ponyen som jeg først beskrev, var før altid lidt sur og mega nervøs, den stolede ikke på nogen og var nærmest angst for folk. Efter Join-uppen rendte ponyen rundt med ørerne fremme og lod mig nusse den i panden og ved ørerne som jeg overhovedet ikke kunne komme i nærheden af før.
    Men det er rigtigt nok at hvis man ikke har ordentligt styr på det, kan det ende galt. Det er virkelig vigtigt at vide hvorfor man i bund og grund gør det smiley
    Og tak for jeres ærlige meninger og erfaringer.

• #14   10. jan 2013 <3hmsogwestern<3

Ja, men problemet er at du ikke giver hesten noget valg? smiley
    Den kan enten slutte sig til dig eller rende sig selv ihjel, og hvis jeg var hest ved jeg godt hvad jeg ville vælge smiley

Hesten ser ikke os som en leder, vi er et rovdyr: Vi lugter af rovdyr, Vi opfører os som et rovdyr og så snakker vi ikke deres sprog smiley Så det er enten rende sig selv ihjel eller overgive sig til rovdyret.

Jeg ville personligt stå med en grim smag i munden hvis jeg gjorde det overfor min hest men derved siger jeg ikke at DU ikke må bruge den smiley

• #15   10. jan 2013 Btw. så jagede indianerne ikke hestene væk smiley De fulgte efter hesteflokken på hesteryg, og overnattede sammen med dem i flere uger inden de begyndte at ride hjemad og så fulgte hestene efter smiley

Det ville være humoristisk at se en indianer komme løbende mod en hesteflok og prøvede at jage dem væk for at få dem til at gøre join up, så ville hele hesteflokken jo bare smutte? smiley

• #16   10. jan 2013 Tror du skulle tage til us og studere lidt heste psykologi og så komme tilbage når du ved hvad du snakker om. indianerne jagtede nemlig hestene!! de studeerede hestene ja en de jagtede dem og indfangede dem.
    Hestens naturlige måde er nemlig at jagte hinanden hvis man vil have føringen..
    hingsten eller hoppen der styre flokken jagter også de andre heste rundt.. jagter dem rundt i cirkler!!!!
    som mennesket der efter har brugt som join up!!
    Jeg har studeret hestepsykelogi og ved lidt mere om hvad jeg snakker om!

• #17   10. jan 2013 hvordn tror du indianerne fik deres første heste!!!
    netop ved at holde øje med deres bevægelseer og hvordan de jagtede hinanden!!

• #18   10. jan 2013 Har du været i USA og studere hesteadfærd? smiley Ikke tage det som et angreb, jeg er bare nysgerrig smiley

Vi bliver aldrig enige, men jeg vil stå fast ved min sætning om at hesten ser os som et rovdyr så jeg tror aldrig på at vi kan efterligne lederhesten og lave join up korrekt uden at være et truende rovdyr overfor hesten smiley

• #19   10. jan 2013 <3hmsogwestern<3 : Du behøves ikke lave 2000+ udråbstegn pr. indlæg, vi kan stadig godt læse hvad det er du skriver uden smiley
    Problemet i dine udtalelser er, at jeg (og nok også andre) er ret ligeglade med hvordan indianerne gjorde det, og vi er en del der heller ikke tror på, at en hest kan se et menneske, som en anden hest. Af denne grund nytter det ikke noget, at forsøge at efterligne en vildhest i en flok.

• #20   10. jan 2013 Ja, tak 'the vegan way of life .'; du beskriver det ret godt, hehe smiley

• #21   10. jan 2013 the vegan way of life :

Det er helt iorden det er din mening, men der er mange som dig det ikke tror på det før de har oplevet det!!!
    Og det er sku helt iorden.. Jeg har min skrive måde og sådan skriver jeg!! er det et problem for nogen kan de læse udenom hvad jeg skriver!
    Men hvis man virkelig vil forstå sin hest burde man sætte sig ind i hestens verden og hvad heste adfærd egentlig er!!! Og derfor gør man som vildhestene gør for det er der deres ægte natur er!

Istosserne!
    har ikke været i usa men er blevet trænet af en fra usa som er ekspert i adfærd og hestespykologe og får løbende det nyeste fra usa om heste psykologe og adfærd. har plander om at tage på kursur der over når min datter er lidt ældre.
    Og det hele er helt klart det værd!!! Mange Dansker ville lære en del hvis de lyttede til hvor hesten virkelig kommer fra.. ikke alle er født i "baghaven"

• #22   10. jan 2013 Istosserne!
    Vil du vide mere kan du kontakte mig på min hjemmeside eller facebook side. det kan du finde under min profil!

• #23   10. jan 2013 Der er jo forskellige meninger om hestepsyke- og adfærd og det er netop noget som jeg selv (og Istosserne efter min opfattelse) går meget op i, baseret netop på forskning i indlæringsteori bygget på hestens adfærd, hjerne og psykologiske kapacitet.
    Vores overbevisning er blot en anden end din smiley

• #24   10. jan 2013 Hey, jeg ved altså også en del om hesteadfærd. Det kan godt være jeg kun er 14 år, men jeg ved godt hvordan en hestehjerne fungere.. smiley

Men i mit hoved kan hesten ikke se en som leder smiley
    1. Vi har to ben og ligner ikke umiddelbart en hest.
    2. Vi lugter af rovdyr.
    3. Vi viser tænder (når vi griner, smiler osv.)
    4. Vi har tit en truende stilling uden at ligge mærke til det.
    5. Vi ligger konstant pres på dem og beder dem om at gøre ting der er i strid med deres natur.
    6. Vi taler ikke deres sprog.

Alle føl der bliver født, er vildheste. Hvis vi lod vores smukke islændere herhjemme føde nogle føl og lod dem rende for eksempel ude i Thy Nationalpark indtil de var 10 år. Så ville de være ligeså vilde som dem i USA smiley

Kommentér på:
Jeres mening om join-up?

Annonce