{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

For ivrig pony? {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley
Jeg har for nylig fået part på en skøn hoppe. Hun er dejlig og sød, men hendes energi er et problem. Jeg har problemer med at holde hende i dressur, og tager sommetider biddet. Hun går stabilt til biddet, men pga at jeg må holde hende så meget tilbage får hun ikke nok tøjle til at kunne samle sig. Så holdningen er nu ved at gå i stykker.
Nu vil jeg så spørge jer om hjælp. Hvad kan jeg gøre for at hun slapper mere af? Det er ikke fordi hun har ondt, hun er bare enormt glad når hun rider. HMS er prøvet og vi bruger det tit. Dethjælper ikke, selvom vi træner en hel masse stop. Jeg træner temposkift og parader fra ryggen, og træner ottetaller. Men hvad kan jeg gøre? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For ivrig pony?
  • #1   7. dec 2012 obs: Hun får ikke havre i maden af samme grund! smiley

• #2   7. dec 2012 Halvparader?

• #3   7. dec 2012 Du kan longere hende inden ridning. (-:

• #4   7. dec 2012 Tak, men det er prøvet af. Det reagerer hun ikke på i længden. smiley

• #5   7. dec 2012 Har det samme problem med min.

Her hjælper temposkift, halvparader og overgange rigtig fint. Er hun i hendes løbe humør, så rider jeg bare langsomt og venter til hun venter på mig, også øger jeg lidt igen.

Ikke nemt med sådan en glad pony smiley

• #6   7. dec 2012 Alt kan repareres fra jorden. prøv at ring til en erfaren hestekyndig person med forståelse for hms.evt fin christensen

• #7   7. dec 2012 Henriette: Det lyder ikke så dårligt. Det vil jeg prøve. Tak. smiley

• #8   7. dec 2012 Tak for de gode råd allesammen. smiley

• #9   7. dec 2012 For mig hjælper det ikke at longere inden ridning, jeg tror jeg kunne longere hende i tre timer, hun er bare fyldt med energi smiley

Men held og lykke

• #10   7. dec 2012 Okay, hun bliver også kun redet to gange om ugen lige nu, og det er kun af mig. Men ejeren er i fuld gang med at finde en til part. smiley

• #11   7. dec 2012 Ih hvor jeg kender det hihi. Tror ikke der er nogen endelig løsning på problemet med de rigtig energiske. Jeg har også prøvet ALT.

• #12   7. dec 2012 Det er bare træls at holde hende så meget i tøjle og ben, at hun ikke kan trække sig og gå samlet. smiley
    Men så har hun det da sjovt. :b

• #13   7. dec 2012 Du skal jo heller ikke konstant holde hende smiley

Halvparade, slip. Halvparade slip. Løber hun, laver du halvparade og sætter hende i skridt. Osv.

Øvelse gør mester, og det tager lang tid. smiley

• #14   7. dec 2012 Bubben - af og til må jeg opgive med min hoppe, og så slippe hende løs i ridehuset efter 20 mins ridning smiley

• #15   7. dec 2012 Du skriver at hun kun bliver redet to gange om ugen. Hvis hun er meget energisk kan det være hun bevæger sig for lidt, går hun på fold længere tid hver dag? Prøv eventuelt at ride hende mere, det hjalp ved min hest da jeg lige fik hende. smiley

• #16   7. dec 2012 Syrpa har gjort noget af det samme. Her hjalp indlæring af et godt stopsignal og elevatorøvelse. smiley

• #18   7. dec 2012 Er det evt muligt for dig at trave hesten med lange tøjler i hendes tempo? Og så når du har gjort det så arbejd videre med halve parader, husk at give efter når hesten gør det du vil have smiley

• #19   7. dec 2012 du kan få undervisning :!:) og så kan/skal din underviser guide dig....

• #20   7. dec 2012 Sofie H: Hun går på fold hver dag i mange timer, og desværre kan jeg ikke ride hende mere, da hun kun er min part.

Tak for alle de gode råd allesammen, jeg leder og leder efter en underviser, men der er ikke mange gode. smiley

• #21   7. dec 2012 Hvis noget af overstående ikke hjælper, så kan du forsøge dig med et stærkere bid, men med forsigtighed! Det kan godt hjælpe, og så snart den begynder at løbe med dig, så ind på små volter og få den ned i tempo, så den lære, at det er dig der bestemmer tempoet. Lav en masse øvelser, så den har noget at koncentrere sig om. smiley

• #22   7. dec 2012 Sandra: Tak, jeg rider med tre rings bid i anden ring i spring, så er bange for at gøre hende hård i munden. smiley
    Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at lære hende det. smiley

• #24   7. dec 2012 Det tyder på, at den allerede er hård i munden, når den ikke rigtigt reagere ved det bid du benytter nu.

• #25   8. dec 2012 Hun er ikke hård i munden, hun er bare enormt glad. Når man træner hende i bid fra jorden, er der nemlig ingen problemer overhoved. smiley

• #26   8. dec 2012 Stærkere bid er ikke den rigtige løsning, du gør dig selv en bjørnetjeneste ved det :).

Træn det væk, med det bid du bruger nu. Halve parader, temposkift, overgange. Hun må IKKE lave noget andet, før hun fokuserer på dig og gør hvad du beder hende om. Arbejd ikke med hovedets stilling endnu, før hendes løben er på plads.

Jeg springer selv på en Fjordhest, som har lidt for meget energi. Hun kan løbe jeg ved ikke hvor meget synes jeg, og det er bare ikke sjovt for hun er stærk, og jeg bliver enormt hidsig over det. Bolette bruger et ganske normalt trensebid, og hun har lært at slappe af, når jeg varmer op. Den kniber dog stadig lidt i galoppen.
    Men jeg startede med at have helt løse tøjler i traven. Stille mig op i bøjlerne, bue i ryggen så jeg ikke sad med nedsunket ryg, og støttede med benene. Tøjlerne brugte jeg, når jeg skulle dreje hende, for jeg lavede en helvedes masse volter. Hånden helt ud og 'guide' hende. Tempoet lod jeg hende bestemme det første stykke tid, inden jeg langsomt begyndte at sænke hendes tempo. Og nu går hun (for det meste) i en lækker trav, som jeg kan styre :).

• #27   8. dec 2012 Sassie: Tak fordi du vil dele din oplevelse, det giver mig bare håb om at hun endag lære at have det sjovt og slappe af på samme tid. smiley
    Jeg skal ride hende idag, så der vil jeg prøve som du gjorde. Sidst da jeg red hende, prøvede jeg at slippe tøjlerne og lade hende gøre hvad hun ville i hvilket som helst tempo. Hun holdt traven og gik efter et godt stykke tid selv ned i skridt. Så der er måske et håb. smiley

• #28   8. dec 2012 Du må lige forklare mig sammenhængen. Du skriver hun er ikke hård i munden, hun er bare glad.

Har du ikke noget video så vi kan se hvad der sker? Det er svært at skrive hvordan du skal ride hende, når man ikke ved hvor langt I er. Ligesom det også er svært at beskrive hvordan I skal træne, da der er mange ting der skal læres, og det skal ske i små step lidt ad gangen.

Du kan med fordel arbejde med at få hende til at slappe af. Lær hende signalerne. Klem med schenkel betyder frem. Anholdning i tøjlerne betyder stop. Du skal ikke holde hende med ben og tøjler hele tiden.
    Hvis du lærer hende at anholdning i tøjlerne betyder stop/tempo ned, vil hun automatisk slappe mere af, fordi der bliver logik i dine hjælpere. Det er svært at beskrive, så spørg gerne igen.

• #29   8. dec 2012 Rigtigt som du skriver, så er hun meget glad for at ride. Hun er også meget glad for at ride med meget energi. Der er vi to ikke helt enige.

Film tages så snart som muligt. Men ligenu er vores videokamera i stykker.

Tak for svar. Jeg går meget op i "fair" ridning overfor hesten, så hjælperne er helt på plads, og jeg slipper også presset fra tøjlerne/benene når hun reagere. smiley

• #30   8. dec 2012 Du spørger efter løsning på Jeres problem, og jeg prøver at hjælpe.
    Hvad mener du med at hun er glad for at ride? Mener du at hun godt kan lide det, eller at hun altid har fart på?

Du skriver at du ikke kan holde hende, hvilket tyder på at stop signalet ikke er på plads. Jeres samarbejde og ridning vil blive meget bedre hvis I får de signaler bedre på plads. Hun skal jo ikke bestemme tempoet, hun skal vente og sætte farten ned, når du tager i tøjlerne.

Jeg skriver kun fordi jeg selv har været samme sted som dig i min ridning, og efter vi fik signalerne på plads, har jeg fået en mere afslappet og samarbejdsvillig hes smiley

• #31   8. dec 2012 Det er jeg da også meget glad for sat du vil. smiley
    Hun er både glad for at ride, og hun har altid fart på.

Jeg kender hende jo ikke så forfærdeligt godt endnu, så jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at få hende til at forstå mit stopsignal.

Tak for det, det er dejligt du vil hjælpe mig. smiley

• #32   8. dec 2012 Der er altid et håb, for dem der vil :). Det kender jeg også til, men det er en helt anden historie ;).

Det lyder godt, at du vil prøve det jeg har beskrevet. Sig endelig om du kan mærke forandring, eller om det slet ikke virker for jer :).

• #33   8. dec 2012 Jeg skrive i forummet ligeså snart jeg kommer hjem fra Chanell. smiley

• #34   8. dec 2012
    Stopsignal, stopsignal, stopsignal. Først skal det virke i alle gangarter på dressurbanen, så skal det virke der på med en bom - både foran og efter bommen ( og selvfølgelig ikke klods op af den, logisk tænkning ). Så med en cavaletti, foran og efter i alle gangarter. Og man går slf. ikke videre til næste gangart før det duer der.

Også måske et enkelt lavt spring med samme metode. Så med mange spring på banen og øve stop i alle gangarter - men ikke ride på springene. Så starte med at ride på i trav og stadig kunne stoppe hesten og øve det lidt. Hesten skal så her kunne stoppes før og efter springene.

Men logikken skal også fortælle en at man ikke skal lave et mønster, så hesten kan regne ud hvornår den skal stoppe, samt at man ikke går videre til noget andet før det er på plads.

• #35   10. dec 2012 Husk at slippe presset i bidet, når hun sænker farten!

Kommentér på:
For ivrig pony?

Annonce