Respekt {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
Jeg bruger rigtig meget tid på kæle, nusse jord arbejde og tilridning af min unge hoppe på 4.
men hun har absolut ingen respekt for mennesker eller hegn eller andet i almindelighed.
når man skal flytte hende fra en fold til en anden trækker hun en afsted og man kan ikke holde hende, heller ikke ved at nykke i hende, har prøvet at bakke hende rigtig meget og bakker hende måske 10 gange på en dag.
hun skubber og når hun gør dette så tramper jeg jeg i jorden eller laver en hurtig bevægelse for at gøre hende "bange" for at vise hende her er min grænse men det hjælper heller ikke, hun ikke engang så meget som rokker med et øre når jeg gør det.
så det hjælper ikke: trampe, klappe, hurtige bevægelser, bakke hende, nykken i rebet.
hvad i alverden kan jeg så gøre så hun får respekt for tingene? er rent ud sagt træt af at have et møffedyr!
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
feb 2007
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
skriv pb hvis jeg skal skrive flere detajler for hvis du ikke gider at prøve det, vil jeg ikke bruge tid på at forklare det.
Hvis du vil bruge en anden metode, det er at holde om grimen oppe på næse rygge, det virker ved alle de heste jeg har trukket som vil stikke af, du skal bare trække ind mod dig selv, altså du holder med oversiden af hånden ned på hestens næseryg og håndfladen opad.
feb 2007
feb 2007
feb 2007
feb 2007
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
hvis hun begynder at blive farlig, altså alt for voldsom, så ville jeg dog heller ikke tøve med at give et rap i måsen med hånden. Går ikke ind for at slå, men 400-600 kg hest er IKKE at spøge med, når de får sine egne ideer - man skal vide hvor man har dem!
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
jeg gør det med min egen de yderst sjældne gange hvor hun bliver helt bims, og det virker. jeg har til daglig en utrolig rolig, omgængelig og tillidsfuld hest, som lytter til en hele tiden. Det jo ikke at banke hesten, at give den et enkelt klap når den er ved at gøre skade på en selv...
feb 2007
nov 2008
I så fald er det ikke nok at træne kun når du skal trække med hesten, du skal ændre hele din måde at omgåes hesten på.
Og et lille klask skader ikke hesten, hvis du bare tænker dig om inden. Du skal selvfølgelig ikke gøre det hvis hestens adfærd skyldes at den er forvirret eller bange.
Heste bider og sparker også hinanden på folden. De er vandt til det, og de forstår det ofte bedre end så mange andre ting.
feb 2007
Jeg tror du har fat i noget der, jeg tror jeg skal sæte mig mere igennem og være mere tydelig så jeg bliver "flokleder" når jeg er på folden
feb 2007
nov 2008
feb 2007
nov 2008
feb 2007
feb 2007
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Men jeg vil mene, at du skal lære hende nogle basale signaler, som har en betydning for hend - og de skal være vigtige nok til at hun lystrer dem, når hun har trang til at vade ind dig.
Det vil sige, at du skal indlære et signal der altid virker.
På rigtig mange heste bruger jeg godbidder under indlæringen fordi godbidder er rigtig effektive og giver dobbelt op på "ja" kontoen hos hesten. Omvendt skal hesten heller ikke have lov til at vade ind i dig uden at det har en konsekvens, fordi hesten hver gang den laver en adfærd så øver den sig på at blive bedre, og hun behøver ikke øve sig mere, hun er dygtig nok.
Jeg vil have en rebgrime på hende - og gerne et langt tov, så du har noget spillerum at give. Ikke nøvendigvis en pisk med, hvis man ikke er vant til at håndtere end pisk fra jorden er den mere i vejen end den gaver er det min erfaring.
Så ville jeg gå på en ride bane og gøre følgende
1. Du står foran hende
2. Du ligger et pres i grimen - bagud
3. Hvis hun så meget som overvejer at læne sig bagud så slipper du ALT - og fortæller hende hun er dygtig.
4. Du skruer langsomt op for kravet:
- 1 skridt bagud, 2 skridt bag ud, stoppe fra skridt, fra fra trav og ned i skridt, fra trav til stop
Hvis det ikke sker kan du gøre følgende
- Lav noget andet end et LILLE BITTE signal bagud i grimen, der det det du vil have hende til at reagere på
- Læg først din hånd forsigtigt på bringen, dernæst en smule kraftigere, hvis hun ikke reagerer nu bruger du enden af tovet til at daske hende med - roligt men rytmisk - og så øger du egentligt bare styrken indtil hun reager
Når hun reagerer fjernes ALT pres.
Når du så er i en presset situation så kan det godt et par gange være nødvendigt at skrue kraftigt op for signalerne så hun forstår, at det er farligt det hun laver.
Derfor vil det være en god ide hvis du kender en der kan komme ud og hjælpe dig med at komme rigtigt i gang, sådan at hun ikke får lov til at blive ved med at øve sig.
Jeg kender ikke lige dit område, derfor kan jeg ikke anbefale nogen
Men du må gerne skrive, hvis ud har flere spørgsmål
Jeg hjælper gerne.
nov 2008
Og så skal du være rigtig stædig. Bliv ved til hesten har forstået det. Også selvom den ikke fatter det i løbet af de første 10 gange. Ikke giv op.
nov 2008
Det er forskelligt fra hest til hest, hvad der virker bedst, og man er nødt til at prøve sig frem for at finde den bedste løsning til sin hest.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
så når du beder hende om at gå væk, til side, bakke, komme mm. så SKAL hun gøre det. og HVER gang hun går ind i dig så SKAL hun bakkes væk. Og der må du bruge de metoder du har fået anbefalet...svingende tov, prikkende finger, svingende arme mm. og vigtigt slip presset så snart hun reagere det mindste.
Da vi fik hest nr 2 stod han bomstille på staldgangen, vi synes egentlig det var ok at han gik lidt frem og tilbage..men det tog bare overhånd og blev irriterende så begyndte vi efter råd fra tidligere ejer at stoppe ham og flytte ham tilbage til den plet han stod på..HVER eneste gang han flyttede bare et ben, så tilbage på plads med det.. efter få gange havde vi igen en hest der stod stille på staldgangen..uden råb eller dask, men bare vedholdenhed og uden at han fik den store opmærksomhed... vi flyttede ham bare på plads og fortsatte så med det vi var ved.
jeg ved han er nemmere end din, da han adlyder signalerne og din jo går imod dem..men mener alligevel at rådet kan bruges i en eller anden form.
jeg har også på et tidspunkt brugt en Dually grime til en anden hest som tromlede mig ned, stak af, græssede eller hvad han nu lige havde lyst til.. det virkede efter 5 gange og efterfølgende når han begyndte på det igen, så gav jeg ham bare grimen på og så gik han som en drøm uden jeg behøvede at "bruge" grimen..
her er et link (link fjernet)
den fungere på den måde at den ligger et pres på næseryggen når hesten går imod, og så snart hesten følger slipper den presset...
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det
Udover det er jeg helt enig med Marie. Det er nok fordi du i din træning ikke har været konsekvent nok og der er opstået misforståelser i signalerne mellem dig og din hest - hesten forstår det ikke
Respekt