Bukker når han skal i galop? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en part (Ejer er informeret!) som der de sidste 2 gange jeg har redet ham er begyndt at bukke hver gang jeg vil have ham i galop. Jeg har redet ham i 3 måneder, og det er først de sidste to gange her han har gjort det.
Vores historie:
Jeg var ude hos ham sidste onsdag, strigle og alt som vi plejer, men da jeg striglede ham der hvor gjorden sidder protesterede han en lille smule i starten. Jeg striglede ham færdigt uden problemer, og fik sadlen på ham. Jeg spændte gjorden, det var han ikke så glad for. Men de efterfølgende 2-3 gange jeg spændte gjorden efter, var der intet?
Vi skridtede varm og fik travet, alt stadig som vi plejer. Da jeg så ville sætte ham i galop gav han et par få bukspring, ikke særligt store, og ikke hver gang jeg ville have ham i galop, så troede det var drengestreger.
Så skulle jeg ride idag. Denne gang var der intet imens jeg striglede ham, og da jeg spændte gjorden første gang, troede jeg at noget irriterede ham på bringen, men kan godt se nu at det var lidt protest. Igen var der igen problemer igen før vi skulle galopere.
Jeg satte benene klar til at få ham til at lave et anspring, og da jeg trykker blidt til som jeg plejer, begynder han at bukke helt vildt. Det prøver jeg en 4-5 gange (hvor jeg er tæt på at falde af de 2..) før jeg beslutter mig for at prøve i longe. Jeg sætter ham i longen, og får ham i galop ca 3 gange på hver volte. Han bukker 1 gang, men oss et rigtig slemt buk!
Jeg sætter mig op og prøver 2 gange mere, blot med endnu flere buk, så jeg beslutter mig for at stoppe der. Jeg tog ham igen i longen, men denne gang tager jeg sadlen af ham, får ham i galop, og wupti, ingen buk?
Satte mig dog ikke op, da det var blevet rimeligt mørkt ;). Før jeg pillede sadlen af rørte og trykkede jeg ved gjorden, og prøvede at løsne gjorden og spænde den. Ingenting! Da jeg så er klar til at sætte ham i boks igen, rør og trykker jeg ham over alt på kroppen. Han har endnu ikke så meget som lagt ørene ned!
Når jeg traver ham de første 5 minutter, traver jeg for løse tøjler, og der plejer han altid i det første sving, at lave et anspring til galop, men det gjorde han ikke idag.
Og bagefter opfører han sig så normalt. Jeg frygter lidt at han måske har ondt, men kan bare ikke se hvor det skulle være henne?
Og hvis det er sadlen burde han så bare ikke ha' haft reageret på det noget før?
Jeg håber i kan give mig og hans ejer nogen idé'er til hvad det måske kan være. Vil vi begge sætte pris på!
Og undskyld det blev lidt langt :).
Det skal også lige siges at han ALDRIG før har bukket, så der er helt klart et eller andet galt!
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Så ring til dr. dyr og tjek den ikke har ondt.
feb 2009
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 13
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
Regina P, Synes bare det er lidt mærkeligt at det så først kommer nu og ikke da jeg begyndte at ride ham for 3 måneder siden? Da jeg begyndte at ride ham, havde han ikke været redet i et halvt år, så det finder jeg lidt mærkeligt?
apr 2010
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 219 Svar: 681
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Og heste kan ikke lave drengestreger...
Så jeg ville slå alarm. Det er fint at du trykker og undersøger ham, men en autoriseret dyrlæge, hestekiroprakter/osteopat, massør eller andet vil meget bedre kunne undersøge hesten!
Held og lykke med ham!
jun 2009
feb 2009
- Tak for rådet, det vil jeg prøve næste gang jeg kommer ud til ham. Håber heller ikke det er noget alvorligt! Havde en plan om at skulle indspringe ham i slutningen af december hvis vejret er til det.
Som det ser ud lige nu, må vi udskyde det!
feb 2009
- Gud ja, dén del havde jeg slet ikke tænkt på, men undre mig bare lidt? Jeg har redet ham 2 gange om ugen de sidste 3 måneder (han har en anden part der kun skridter og traver på ham en gang imellem) og at det kun er i galop han bukker, når der INGEN problemer er i andre gangarter s:?
jun 2009
Alle heste siger ikke nødvendigvis fra, men så skal den der undersøger hesten kunne mærke hvordan en eventuel skævhed føles - det er tricky for en som ikke er uddannet
Så det er slet ikke fordi det er dårligt at du selv har trykket på ham, det gør jeg bestemt også med mine!
Ja hvis det så kun er i galoppen, så kan han sagtens være skæv, men det kan også stadig være sadlen. Galop er jo en "skæv" gangart, så det kan trykke på en ubehagelig måde fra sadlen hvis den ikke er ordenligt tilpasset.
Jeg håber i hvert fald at I finder ud af det
apr 2007
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 314
feb 2009
apr 2012
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Svar: 3
Måske chikanere sadlen ham?
jeg har haft samme problem, men fik en ordentlig sadel, og nu er der ingenting...:)
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Jeg havde også en sadel som, jeg fandt ud af, lå rigtig dårligt og skævt på min pony, trods den var bomløs. Men pony bukkede også som en sindssyg efter ca. 2 måneder med den samme sadel.
Når hesten ikke reagerer på tryk ved gjordlejet med dine hænder uden sadlen, så lyder det til at det er ryggen.
<i>Jeg</i> ville få sadlen tjekket af en sadelmager, og hesten af en kiropraktor Fik selv gjort det samme, og det har hjulpet!
Har du mulighed for det, ville jeg nok tage den uden sadel eller med lammefætter/ponypude, indtil i har fået løst problemet
Jeg ønsker jer held og lykke
feb 2009
- Tudsin mange tak for jeres hjælp alle sammen!!
jun 2009
Han kan også få rigtigt dårlige vaner af det hvis han sætter ridning sammen med smerter
feb 2009
- Så det vil mest være for at se om det er sadlen der er problemet eller om dr. dyr skal tilkaldes :).
jun 2009
Du må jo selv om det, men jeg ville være MEGET forsigtig hvis han nu har ondt.
Jeg ville i hvert fald ikke selv gøre det
feb 2009
Hver person med hver sin mening, fair nok :D.
jun 2009
Selvfølgelig er det ikke sikkert - jeg kender ikke din hest så jeg aner ikke om han lærer i løbet af så lidt, men hvem ved - bare pas på dig selv. Aflæg gerne rapport efter lørdag
feb 2009
Det skal jeg nok gøre :)!
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Der er altid mulighed for smerter/irritationer, men det plejer at virke.
feb 2009
feb 2009
Men så snart muligheden er til det, har ejer sagt at hun vil ride ham, for at se hvordan han er, og efterfølgende ser vi den så derfra..
Men ja, med det sne som de har lovet, kan der jo desværre godt gå noget tid
Tillgengæld tror jeg i har ret i at det er sadlen, for han lægger ørene ned ( ikke helt, men lidt) når jeg kommer med sadlen og træder helt til den ene side på staldgangen hver gang jeg skifter side, som om han vil væk fra mig.
Han prøver at få mulen hen til mig når jeg tager gjorden hen under maven og spænder den løst, så snart jeg så kommer i nærheden af hans mule igen, napper han ud efter mig.
Han kan slet heller ikke gå og slappe af, men ved ikke om det har noget med noget at gøre, eller om det var fordi der var sne, og vi var ude hvor bilerne kørte, hvor jeg så fandt ud af at han ikke er trafiksikker, som jeg troede han var..
jun 2009
Det lyder nemlig som om at det er sadlen som ikke ligger så godt på ham. Min Vimses sadel er for lille, og sidst jeg red i den var han også ret spændt og stresset.
Jeg håber at I får løst problemet!
feb 2009
jun 2009
feb 2009
Bukker når han skal i galop?