{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.445 visninger | Oprettet:

Dækken på efter ridning, når hesten sveder meget {{forumTopicSubject}}

Da jeg red min part i søndags svedte hun rigtig meget. Efter bare 20 minutter hvor det første kvarter bestod af at skrite varm og skrid øvelser. så var hun våd på halsen og da vi var færdige efter i alt 40 minutter ridning Inkl. den tid jeg skridtede af hvor jeg tog sadlen af og trak hende rundt, skumsvedte hun på halsen og var våd på hele kroppen. Normalt ville jeg ha vasket hende men da det var meget køligt og det er nyt sted ved jeg ikke om jeg har mulighed for at vaske hende der og jeg spurgte heller ikke efter det da det som sagt var koldt i været. jeg tørte hende af i halm så godt jeg nu kunne og lod hende stå en halv times tid og køle af inden jeg gav hende dækken på, ejeren vil gerne ha hun går med dækken for at undgå vinterpelsen så hun skal jo ha det på.

Hvad ville i gøre når hesten har skumsvedt så meget.

Kan jeg evt. vaske hende så hun ikke var så våd?

Håber i vil hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken på efter ridning, når hesten sveder meget
  • #1   20. okt 2012 Jeg klipper min hest, netop for at undgå en svedt hest.

• #2   20. okt 2012 Vaske den. De har ikke godt af, at staa med gammel sved. Ogsaa ligge daekken paa den, ogsaa naar den er toer, saa giver du den udedaekken paa smiley

• #3   20. okt 2012 Klip den eller lad den stå inde med et ulddækken på smiley

• #4   20. okt 2012 man kan godt vaske den men kun på halsen og på maven(ikke forlangt op) og så benene;)

• #5   20. okt 2012 Da hun ikke er min egen kan jeg jo ikke bare vælge at hun skal klippes. Ofte har jeg heller ikke så meget tid til at vente på hun er helt tør efter et bad da jeg skal hjem med offentlig transport. Vil jeg godt kunne ligge dækken på en let våd hest hvis jeg sørger for at gnuppe hende godt tør med et håndklæde?
    hvis jeg rider i weekenden skal hun ud igen og der skal hun jo ha dækken på igen

• #6   20. okt 2012 Det kan man godt hvis du tøre den godt inden det gjorde jeg sidste år og dækkenet dækker jo heller ikke de steder du vasker(hvis du nøjes med at vaske halsen, maven og benene) smiley

• #7   20. okt 2012
    Hvis ejer ikke vil have hende fuldklippet, kunne du foreslå en smule klipning - bare på halsen så noget af varmen kan komme væk :o)

Men nej, våd hest + dækken = no go.

• #8   20. okt 2012 min han går uden dækken han har ikke voldsom med pels men selvfølgelig sveder han det gør han jo os med sommerpelsen.. smiley jeg vasker ham hvor han har svedt med varmt vand og så på med et flece dækken til han er tør. de tager ikke skade af at svede men som skrevet længere oppe det er ikke godt med gammel sved i pelsen og slet ikke når den får dækken ovenpå det klør smiley

• #9   20. okt 2012 Spørg ejeren om i ikke kan klippe den på et lille stykke af halsen og eventuelt ved flanken smiley
    Ellers er der ingen ridning til dig, hvis ikke du kan vente på hun tørrer, sådan er det bare smiley Du ligger ikke et dækken på en hest der er bare lidt fugtig smiley

• #10   20. okt 2012 Vask evt. bare fugtig svamp.

Find et dækken der lader fugt trænge igennem fleece etc.

• #11   20. okt 2012 Simone :
    Problemet er bare at fugten bare ligger oven på tæppet og det er altså begrænset hvor godt et fleece er til det. Det kræver at du kommer tilbage en time eller 2 efter for at pille det af og finde et nyt

• #12   20. okt 2012 Det fungere for mig

• #13   21. okt 2012 Tja -man smider aldrig aldrig dækken (altså som i stald- eller udedækken. Fleece og uld er self noget andet) på en våd hest. Så hvis ikke hesten på klippes, kræver det at man har god tid til at få den tør bagefter. En fleece eller et ulddækken på i ½-1 time, kan trække det værste af fugten væk, men det tager stadig tid før hesten er tør.
    Men selvom et fleecedækken ikke kan trykke hesten tør på rekordtid, bør den alligevel får et på (eller et ulddækken), for når hesten står med dækken, dur det ikek at sætte den ind våd og uden noget på.

Mit bud ville osse være at klippe lidt. Det behøver slet ikke være et fuldklip for at have stor effekt. Man kan lave det man i hvert fald førhen, kaldte et sporklip, hvor hesten kun er klippet under maven, og på undersiden af halsen. Det ar vi gjort ved vores belgier siden hun var føl (hun sveder allerede når hun bare står på stald), og det har hjulpet gevaldigt på at komme af med varmen
    Nu er hun så i fuld træning og derfor osse blevet fuldklippet, men man kan sagtens nøjes med mindre

Kommentér på:
Dækken på efter ridning, når hesten sveder meget

Annonce