8. aug 2010 Følger: 66 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 533
2-delt til 3-delt til stangbid? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en fire års Oldenborger - Baxter.
Han går som en 4 års skal gå, men han var meget irriteret på det 2-delte bid da jeg fik ham som part til at starte med ( nu har jeg købt ham ).
Dyrelægen kom ud da det blev ved.. Det viste sig, at det var et dybt stort sår, som biddet havde generet hver gang man havde stoppet ham ( tog i tøjlen ) og derfor slog han med hovedet, kraftigt hver gang taget i tøjlen.
Jeg blev selvfølgelig ked af det, så jeg red ikke med bid på ham i nogle uger.
Da de uger gik, købte jeg et 3-delt bid ( da jeg har hørt bedre om dette ). Han gik meget bedre.
Da dyrelægen kom ud igen for at lave handelsundersøgelse, spurgte jeg om hun lige ville tjekke såret, og det var helet rigtig flot sammen.
MEN NU, er han begyndt at være svær at håndtere i skoven ( stopsignalet skal lige læres igennem igen ). Og jeg tænkte på, om han ville reagere bedre på dette bid herunder: og få ham til at søge bedre ned i holdning? Jeg har tænkt meget på, at man siger et stangbid er mere behageligt for hesten. Og har tænkt på gummi eller æblebid, såsom:
http://www.horze.dk/%C3%86ble-stangbid/13150,da_DK,pd.html?start=9&cgid=bits
Vil I anbefale dette bid, som en prøve på nogle dage for at se, hvordan han reagere ved dette problem?
Ingen sure opstød tak! Er ny som hesteejer.
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
aug 2010
Følger: 66 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 533
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 1.132
prøv at låne nogle forskellige typer af bid, og så hvad der virker bedst, istedte for at inverstere i 5 forskellige det er lidt billiger, som du selv har erfaret er der meget forskelige hvad hesten bryder sig om.
hvis jeg skal anbefale dig noget vil jeg altid gå efter springers bid, de er dyre, med jeg syntes de er rigtig gode
aug 2010
aug 2010
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 125
Min egen hest var ligesådan - super fin på banen, men når jeg så red ud havde han helt glemt hvad stopsignalet betød hehe Tror det er meget normalt for unge heste, så jeg nøjedes med at skridte på tur, indtil han blev så lydig at jeg kunne stoppe ham uden problemer, så kunne jeg begynde at trave ligeså stille.. For jeg ville netop gerne undgå skarpe bid og at komme til at sidde og hive i ham
Ved ikke meget om det bid du har linket til, men umiddelbart ville jeg heller ikke komme det i munden på en 4 års
aug 2010
Træning træning træning! Bare lige det jeg skulle have ind i hovedet af andre end mig.
okt 2010
Håber det går godt til træningen i dag!
aug 2010
okt 2010
Og som min moster (som jeg synes er en rigtig dygtig dressurrytter) sagde til mig: "med ungheste skal man ikke kigge på om de bliver bedre fra dag til dag, man skal se på om de generelt er blevet bedre end de var for 3 måneder siden" - det huskede jeg i hvert fald meget på da min hest var 4, for det kunne bare svinge så meget fra dag til dag hvordan han var at ride - og hvem kan anklage dem for dette, det er jo bare "babyer" hihi
aug 2010
okt 2010
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
okt 2012
Følger: 1 Svar: 3
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 1 Svar: 49
Tror det bedste vil være, bare tage det roligt og kun ride i skoven i det tempo du føler du kan styre. Og lav en masse parader. Brems og slip når han reagerer. Ros og rid videre. Bliv ved med at lave parader, slip og ros. Også selvom du synes du stopper 80 gange på en ridetur.
Når han uden problemer stopper fra skridt, så går du over til trav og øver overgange: trav - skridt - parade - skridt - trav osv.
Efterhånden vil han lytte og slappe af og være styrbar i galop også..
Men det kræver gentagelse, gentagelse og gentagelse. Og MASSER af tålmodighed. Men det er godt givet ud
aug 2010
2-delt til 3-delt til stangbid?