{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Hård i munden... {{forumTopicSubject}}

Min dejlige pony tara har altid været springpony, og da jeg købte hene for et halvt år siden, var hun hård i munden med bormalt bid, så begyndte det at gå meget bedre, og for et par uger siden gik hun pændt til bidet, uden nogen hårdhed i munden, men idag var jeg til spring, og har redet hende i cordeo hele ugen, og hun er bare super hård i munden og nægter at give efter, og på nogen måde søge ned. Min springunderviser sagde at hun simpelthen gik ligeså dårligt idag, som lige da jeg fik hende ..
Hvad kan det skyldes? Og kender i metoder til at få hende til at blive blød i munden igen? .. Jeg hader når jeg bliver nød til at side i rygge i hende i munden...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hård i munden...
  • #1   10. okt 2012 Løfter hun hovedet og stiver til i nakken og låser om biddet?
    Hvis det er tilfældet, vil jeg nok i en kortere periode prøve at bruge et bid med stænger, fx hackamore eller 3 rings bid.
    Det presser om nakken og får ofte heste der stiver til, til at søge lidt ned. Når hun har lært at det er ok ikke at tage biddet under spring, så skift til det alm.
    En anden løsning kan være, hvis det udelukkende består i at hun simpelthen tager biddet, at du anskaffer et bid med kobberruller eller lignende, det har en fantastisk effekt på sådanne heste, og det minder jo ellers om et alm trensebid.
    En tredje ting du kunne prøve, var at ride med cordeo'en under spring, om med det samme din hest tager biddet, skifter du over, og stopper den i cordeo'en.

Held og lykke til jer uanset hvad smiley

• #2   10. okt 2012 altså modstand giver modstand, så det nytter absolut intet af rykke hende i munden smiley

Hvis jeg var dig ville jeg skridte lidt rundt, altid være blid i hånden og lege lidt med bidet, når hun så forsøger at søge lidt ned, så rose hende smiley Sådan vil jeg blive ved, indtil hun kan i skridt, trav og galop smiley Altid med en meget blid hånd smiley Det kræver masser af tålmodighed smiley

• #3   10. okt 2012 Modstand avler modstand.
    Jeg ville indøve et stopsignal, og så ikke springe før det sad 100% som det skulle. En hest bliver oftest (nærmest altid) kun hård i munden grundet forkert ridning. Så din egen ridning ville jeg også tage fat på smiley

• #5   11. okt 2012 En hest bliver hård i munden af rykkeri i skiftevis den ene og den anden tøjle. Den aner ikke hvordan den skal slippe af med presset, og til sidst ignorerer den dine tøjlesignaler. Det samme sker, når en hest bliver schenkeldøv.
    Så det er din egen skyld, at den igen er blevet hård i munden.

Den skal have indlært et godt stopsignal forfra, og derefter skal du IKKE bruge tøjlen til at få den til at søge ned - det kommer selv, når hesten begynder at slappe af og samarbejde. Det handler blot om tålmodighed og afslappethed.
    Som skrevet længere oppe, prøv at fokuser på det det kommer bagfra, frem for at den skal bøje i nakken - det er ikke godt for noget som helst.

• #6   11. okt 2012 Jeg tænker at hvis du har redet den i cordeo hele ugen, så er den stiv og usmidig og giver derfor ikke efter med det samme. Når du så begynder at rykke i den for at tvinge den bliver den forvirret og ignorerer dig..

Rid regelmæssigt din hest igennem, så den bliver bøjet af og bliver blød og smidig, specielt hvis du skal springe den..

• #7   11. okt 2012 hvis man smøre vaseline i mundvigen kan det blødgøre hestens mund kender jeg nogle der har gjort og det virkede faktisk ret godt smiley

• #8   11. okt 2012 Nej, nje, nej ..
    Hun løber ikke med mig, og så vidre.
    Hun er let at stoppe, let at få frem. Men hun søger overhovedet ikke ned for mine halve parader, jeg bruger helt normalt todelt bid, og jeg syntes godt nok i forstår jeg på at svine folk til med det samme, uden i overhovedt har spurgt ind til det.

• #9   11. okt 2012 Undskyld, men jeg synes nu bestemt ikke at jeg har svinet dig! Det synes jeg faktisk er ret groft sagt, når man pænt kommer med ideer til hvordan du kan løse problemet!

• #10   11. okt 2012 Du skrev selv
    ''Jeg hader når jeg bliver nød til at sidde og rykke hende i munden''

Ergo, du skrev selv dét, jeg konstaterede var problemet.
    Derfor synes jeg bestemt ikke, at nogle har svinet dig til eller hakket ned på dig, blot kommet med gode og fornuftige råd.

Kommentér på:
Hård i munden...

Annonce