{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.841 visninger | Oprettet:

Træne hesten op til jagt. {{forumTopicSubject}}

Da jeg en dag ønsker at starte jagter på min hest så lurer jeg på hvordan jeg skal træne ham op til dette. Jeg har fået en træningsplan af en her inne på HG som Lene Thaulow (distancerytter) har lavet til at ride distance, men i en jagt er det jo ikke så langt men det foregår jo for det meste i galopp. Så jeg føler jo den ikke passer helt til mit formål. Det første kan med fordel bruges men når vi er over den første træning bliver jeg usikker da jeg er bange for at præsse hesten for meget. Hvordan mener I der rider jagt at den skal trænes op?

Her er den jeg har fået: (link fjernet)

Hvordan skal det byttes ud så jeg ikke overbelaster hesten ved evt for meget galopp?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træne hesten op til jagt.
  • #1   10. okt 2012 de fleste jagter kan hesten nu sagtens deltage i, hvis blot den er i almindelig god form -altså bliver redet både på bane og på tur osv.

jgten er jo ikke galop fra start til slut, der skridtes skam osse noget smiley

• #3   10. okt 2012 Faktisk er der ikke så meget galop igen, det er mest ved spring serier og lang strækninger og marker... man skridter rigtig meget når man rider jagt.

Da jeg trænede min hest, Sprang jeg 1 gang og ugen, dressur 1-3 gange i ugen, og resten af ugen brugte jeg på at ride skovture, i weekenden red jeg ofte en skovtur på 2-3 timer, da den skal kunne klarer det... og så fik den 1 fridag i løbet af ugen... Ofte red jeg også fx dressur i den første halve time, og red så tur bagefter.

• #4   10. okt 2012 For at få bedre kondi skal den have pulsen op min. 2 gange om ugen smiley ikke bare baneridning osv. smiley

• #5   10. okt 2012 Udholdenhedstræning skader aldrig

• #6   10. okt 2012 Ida - selvfølgelig smiley Det skal ikke være nogen tvivl om at jeg SKAL kunne holde min hest tilbage for hvis ikke vil jeg ikke deltage. Det er jo faktisk et krav om at man skal kunne det. Så når min hest er i form så bliver det jo søgt efter nogen jeg kan ride sammen med (eller så må jeg køre ham ned til min veninde og tage ud på tur med stalden der, dog bliver det ingen spring da det er islændere) Men det mest optimale ville jo være nogen i egnen at ride på tur med smiley

• #7   10. okt 2012 Jeg kommer ikke til at ride meget på banen foruden til spring. Og ja intervaller kommer jeg til at træne. Det var mere et træningsprogram jeg var ude efter der sikret mig en jagtklar hest uden at han skulle være overbelastet under træningen eller efter jagten.

• #8   10. okt 2012 Team tindur:

Ellers så varmer man jo op på stedet, og mange steder er det muligt at hoppe ud af feltet hvis hesten ikke er til at styre...

• #9   10. okt 2012 TS - Jeg blev meeeget overrasket da jeg red min første jagt..! Det er virkelig skridt næsten hele turen, så kommer der 4-7 springserier hvor der står mellem 2-10 spring, som man selvfølgelig tager i galop, distancen i galop varierer selfølgelig, men hvis du kan ride en almindelig tur på 7-8 km. på din hest hvor der moderat traves og galopperes, med masser af skridt pauser, kan den efter min mening sagtens holde til en jagt smiley

• #10   10. okt 2012 Ok smiley Havde fået at høre at jagt skulle være meget anstrengende og foregå for det meste i galopp. Da har jeg misforstået meget så. Men så er jo også chancen større for at min hest fint kan klare jagten (hvis vi kan springe højt nok smiley ) Men så behøver jeg ikke at opsætte det store træningsprogram.
    Har før genoptrænet heste så de var i god form men ikke med jagt eller military som mål men så er det bare at træne min hest op som tidligere smiley

• #11   10. okt 2012 Nogle jagter skal an ikke springe men må springe

• #13   11. okt 2012 Nu er der meget forskel på jagterne rundt omkring i landet. Sværhedsgraden er forskellig i form af tempo, springhøjder, distance, forhindringernes udformning osv.. Derfor kunne det være interessant at vide hvilken slags jagt og hvor du vil ride(-: set i lyset af dit spørgsmål...

• #14   11. okt 2012 Ulla - Jeg ønsker at ride en jagt med et godt tempo, lange gallop stræk og selvfølgelig nogle forhindringer. Jeg tænker jo at højden på springerne ikke bør være så høje til at starte med da vi jo skal lære og at distancen bør følge tempoet dvs. hurtig ridt, ikke lang distance. Roligere = længre ridt.
    Da jeg ikke helt ved om de forskællige muligheter og jagter må du meget gerne fortælle om de diverse.
    Navn på jagt -
    Tempo -
    Forhindringer antall, udforming + højde -
    Distance -

Jeg havde en drøm med min tidligere hanoveraner at vi skulle deltage i Hubertus jagten (i dyrehaven) og gøre det godt. Jeg havde ingen ambitioner om at vinde men at være med i opløbet. Desværre kom finanskrisen og vi begge mistet arbejde så hun blev solgt. Med min nuværende hest ønsker jeg bare at vi en dag skal kunne fullføre en jagt i et hurtig tempo, med spring på max 130 cm i alle afskygninger. Distancen er ikke så vigtig. Og hvis min hest ikke klarer 130 cm så er det heller ikke så vigtig. Det vigtigste er at vi elsker det vi laver. Så jeg bliver rigtig glad hvis du vil informere mig om de forskællige muligheder så jeg kan prøve at nå nogle mål i fremtiden smiley

• #15   13. okt 2012 Glæd dig, jagtridning er super sjovt og hestene elsker det.
    Først vil jeg sige til dig, at springhøjder på 130 cm nok er svære at finde til en jagt i danmark. Sportsrideklubben er nok der hvor du finder de største forhindringer, men jeg vil gætte på at højden på enkelte spring højest kommer op på 120 cm og nok slet ikke på alle deres jagter. I fynsjagtrideklub hvor jeg er medlem bygger vi max på 100 cm. Det er mere springenes udformning og placering der giver sværhedsgraden.
    Der er 3 store jagtrideklubber i danmark, sportsrideklubben, jysk jagtrideklub og fynsjagtrideklub. Derudover mange andre, såsom midtjydsk jagtrideklub, langelands jagtrideklub og mange mindre klubber. Du vil kunne finde masser af invitationer til jagterne her på HG under arrangementer og mange klubber har hjemmesider.
    I min klub, og som i mange andre, er der 6-8 springserier med en pause midt i. Der rides i et friskt tempo ved springserierne, men ellers skridtes der en hel del.
    Forhindringernes udformning er dels naturlige såsom kævler, åer, store stammer, naturlige dybe landinger men oftest er mange forhindringer opsat til lejligheden. Du vil kunne finde masser af fotos hvis du søger på "jagt"her på HG i fotoalbummene.
    Hvis du ønsker at ride i en klub, og få mere info om de enkelte jagter, kunne du kontakte bestyrelsen i klubben. Man kan som regel altid komme med som gæst og få hjælp fra en erfaren jagtrytter. i min klub hjælper vi
    altid gerne nye igang og mødes gerne med dem i vores lokale skov, hvor vi har en del spring stående permanent.
    En sidste ide jeg kan give dig er, at tage ud som tilskuer til en jagt, så kan du osse der få et indtryk af hvordan det hele foregår. Der er nemlig også mange traditioner forbundet med jagtridning og ikke mindst et stort socialt sammenhold mellem rytterne...

• #16   13. okt 2012 PS jeg kan se at du bor på fyn. Du kan se på www.fynsjagtrideklub.dk hvor og hvornår vi holder jagter. Allerede imorgen er der jagt ved hindsgavl og om 14 dage årets hubertusjagt v langesø. Begge jagter er der bilkortege til for publikum.

• #17   13. okt 2012 Ulla - Det er supert at de ikke er højere, det var som en max grænse og jeg ved jo ikke hvor højt min hest kan komme til at springe. Det er jo nogle år til før vi kan komme til at ride jagt men det er godt at have noget at glæde sig til og have som mål. Mange tak for hjælpen smiley Og måske jeg får taget mig en tur som publikum.

• #18   13. okt 2012 Et spørgsmål mere smiley Hvordan kan man blive medlem af Fyns jagtrideklub og få lov at ride jagter hvis man ikke kender nogen der rider jagt?

• #19   13. okt 2012 Man kan melde sig ind, du behøver ikke at kende nogen. De fleste melder sig ind efter at have redet 2-3 jagter som gæst. Gæster er altid velkomne. Vi har nogle jagter med begynderfelter, der kan man altid starte med små forhindringer...

• #20   13. okt 2012 Ok mange tak smiley Men jeg læste at hvis man tager en gæst med så er det medlemets ansvar at vide at gæsten er klar og skal passe på sin gæst. Hvad så hvis ingen kender mig? Da kan jo ingen vide om jeg er en "fare" for sikkerheden. (Selvfølgelig har jeg ikke tænkt at ride før jeg er klar men for ordens skyld spørger jeg)

• #21   13. okt 2012 Du er osse velkommen som gæst alene og uden invitation. Vi vil altid gerne vide hvis der kommer nye og rider der ingen kender, så kan vi være behjælpelige med at finde en at ride sammen med.

• #22   13. okt 2012 Ok. Super smiley Skal du med til Hindsgavl i morgen? Har tænkt at komme og kikke på.

• #23   13. okt 2012 Jeg kommer til hindsgavl, men jeg skal desværre ikke ride denne gang

• #24   13. okt 2012 Hvorfor ikke? Er din hest kommet ud for noget? smiley

• #25   13. okt 2012 Næh, det er den ikke. Den er bare ved at få tilpasset sin sadel. Uden en sadel der ligger korrekt er der desværre ingen jagtridning, men vi skal nok komme med igen (-;

• #26   13. okt 2012 Hvad er det godt at høre. Har li blevet brændt af da min veninde skulle tage afsted med mig i morgen. Nu må vi se på om jeg orker at køre selv. Lidt kedelig at sidde en time hver vej alene i bilen.

Kommentér på:
Træne hesten op til jagt.

Annonce