{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

mere bæring/samling! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg ridder en dejlig pinto vallak på 7 år. Han er generelt begyndt at opfører sig lidt underligt, men volder os også lidt problemer under ridning.
Han er begyndt at lægge sig utrolig meget på biddet, og bær slet ikke sig selv. Jeg er begyndt at ride en masse øgninger/afkortninger, overgange, halve/hele parader og tilbagetrædninger.
er der andre øvelser der kan få ham til at træde lidt mere ind under sig, og bære sig selv noget mere?
(han er ikke så langt i sin uddannelse at vi kan lave versader)

på forhånd tak
mvh Cecilie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mere bæring/samling!
  • #1   21. sep 2012 det skal dertil siges, at saddel, bid osv, er tjekket smiley

• #2   21. sep 2012 Bom træning og remonte ridning. Har han nok rygmuskler, så han kan bære sig selv? Ellers er bakket tærren også rigtig godt smiley

• #3   21. sep 2012 Mon han trænger til "en pause" fra det hårde arbejde?? Ville tage en uge eller to, hvor man bare hygger sig, løsgører og rider i skoven... Og så se hvordan han ville være efter det

• #4   21. sep 2012
    Heste der ligger sig på bidet kan ofte ikke bære det man beder dem om, altså skal hals holdningen være længere smiley

• #5   21. sep 2012 han er først lige kommet rigtig igang med dressuren, her i sommers. Hvor han er blevet redet ret dybt, og der gik han rigtig fint. så de undre mig bare hvad der er gået galt siden han pludselig slet ikke vil bære sig selv? smiley
    men bomtræning kunne nok være en god ide smiley

• #6   21. sep 2012 Langsommere tempo smiley

• #7   21. sep 2012 Jeg har tit fået afvide at de skal rides lang og dyb ( MEN ORDENTLIGT!!! ), for så bygger de, de rigtige rygmuskler. Når de så har fået de rygmuskler kan man begynde at 'samle' dem op, og så har de letter ved at bære sig selv. Hvis du forstår hvad jeg mener? smiley

• #8   21. sep 2012 Hvis den ikke er langt nok i sin uddannelse til at kunne versader, er den heller ikke langt nok til øgninger i sin fysik.
    Jeg vil sige en masse bomarbejde, og bakket tærren/skovtur som supplering til banetræningen smiley
    Gymnastik/tempo spring er også rigtig godt til muskulaturen, men jeg ved selvfølgelig ikke hvorvidt du er med spring? smiley

• #9   21. sep 2012 han er blevet redet meget dybt, og når vi så samler ham op, hænger hans sig på biddet, uanset om om han er dyb eller "samlet op". han bliver faktisk lang og tung hvis i forstår smiley
    men jeg vil da helt sikkert prøve bomtræning idag smiley
    han bliver kun hyggesprunget en sjælden gang imellem, men det kunne helt sikkert være en mulighed der var værd at prøve smiley

• #10   21. sep 2012 Giv tid!

Er du sikker på at I ikke er gået for hurtigt frem?
    Hvis hesten begynder at opføre sig underligt, kan det være tegn på at den er blevet overbelastet.
    Det tager lang tid at opbygge de muskler der skal bruges i bæringen. At ride lang og dyb er først og fremmest løsgørende og opbyggende for overlinien og skal naturligvis altid komme først. Ligesom schenkelvigninger og lette versader også er løsgørende og skal være på plads før det samlende arbejde påbegyndes.
    Men det er vigtigt når man påbegynder det samlende arbejde, kun at lave ganske korte repriser med det, afbrudt af mange skridtpauser, ligesom man skal huske på at musklerne har en restitutionstid på 48 timer, før de klar til mere af samme skuffe.
    Man kan som regel se på hesten hvornår den har fået nok for den dag, ved at slutte når den er blevet let varm på halsen. Er den blevet meget svedt, er det tegn på at det har været for meget.

• #11   21. sep 2012 Gitte : tak for rådet, jeg tror ikke vi er gået for hurtigt frem, da vi netop har været meget forsigtige omkring dette, og han er derfor også kun blevet redet 2-3 gange om ugen. men jeg vil da forsat holde øje med at han ikke bliver overbelastet, som du skriver smiley

Kommentér på:
mere bæring/samling!

Annonce