{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

træning af unghest (gå ture) {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg træner jo med Depla og ca 1 gang pr uge går jeg tur i skoven med hende, men sagen er den at på vej til skoven skal vi igennem en smal stig hvor der er hestefolde på hver side, der er altid 5 heste enten på den ene side eller den anden...

når vi kommer dertil og skal igennem, så køre Depla helt op og småløber frem (der er ikke plads til at vende hende rundt) og jeg kan rent ud sagt ikke holde hende tilbage, jeg har rebgrime på hende.

Hestene kommer self. altid løbende som de nysgerrige dyr de nu en gang er, men jeg kan slet ikke få Depla til at slappe af, det drejer sig om ca 100 meter.

er der nogen der kan hjælpe mig til hvad jeg evt kan gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning af unghest (gå ture)
  • #1   20. sep 2012 Stop hesten og bak den et skridt og giv en godbid, gå frem igen og begynder den at trække så gentager du bare igen og igen.

• #2   20. sep 2012 Start evt. med kun at gå så tæt på at du stadig kan vende rundt. Dvs. stop lidt før hun hidser sig op, og træk derpå væk fra det farlige. Derpå vender du tilbage, og igen, lige når hun skal til at hidse sig op, vender du hende væk.
    Hvis I er kommet ind på stien og hun begynder at løbe, eller miste fokus på dig, så bak hende. Lad hende evt. hilse på de andre heste når hun er faldet til ro, så hun næste gang er mere rolig. Vent med at gå ind på den smalle sti indtil du har hende under kontrol, så der ikke opstår en farlig situation.
    Held og lykke med det og pas på dig selv! smiley

• #3   20. sep 2012 ja jeg tænker også stop den op /mange gange) og hvis du ikke kan styre den i rebgrimen kan du jo også gå en tur med trense på en gang i mellem. Men det er jo en svær situation for en ung hest når de andre heste kommer og der er snæver plads.

• #4   20. sep 2012 Måske det kunne hjælpe med trense med bid vid ikk hvor gammel hun er og sådan ellers prøv og træn til lidt ved og tage derud også bliv der til hun er faldet helt ned også ros hende evt med godbidder også træt lidt frem og tilbage og gør det hver gang til hun holder op og du bare han nøjes med og rose hende for at blive hos dig

• #5   20. sep 2012 hun er ikke bid vant endnu og vil ikke give hende bid på for at holde hende tilbage før hun er tilredet og er fortrolig med bid ect. hun hidser først op når hestene kommer løbende

Jeg må indrømme at jeg ikke tør lade dem hilse da man aldrig ved hvordan heste der ikke kender hinanden reagere.

stien er så smal så vi som sagt ikke kan vende rundt, og stopper vi op kan hestene inde på folden "nå" hende fordi de kan tage hovedet ud over siden ;o(

Jeg kan ikke stoppe hende når vi er der.... så stop og bak er desværre ikke muligt er nemlig afprøvet

• #6   20. sep 2012 Hun er iøvrigt 4 år og endnu ikke tilredet

• #8   20. sep 2012 uuff tror jeg helt ville undgå at trække min hest der. Kan godt forstå den hidser sig op.

• #9   20. sep 2012 jo der er faktisk mange heste i områet så måske er jeg nød til at droppe vores ugetelige gåtur i skoven også lige gå forbi 10.000 andre folde først hvor hun kan lære at gå uforstyret forbi....

• #10   20. sep 2012 hun er bare slet ikke intr. i godbidder når hun ser andre heste.... og hun trækker afsted med mig, i alle andre siturationer er hun rigtig sød, jeg har lært hende at flytte sig for tryk, tilbagetrædning, stoppe når jeg stopper eller siger stå, men lige så snart hun ser andre heste så går der ligesom en klap ned ;o(

• #11   21. sep 2012 Lige i dette tilfælde, ud fra hvad du beskriver, kan jeg ikke se du har så mange muligheder, ud over at håbe det går over med tiden. Måske hvis du trækker samme vej hver dag i en periode, kan det vare at hun synes det bliver mindre farligt og derfor ikke stresser så meget op over det.
    Ellers bliver du nok nødt til at finde en anden vej at gå..

• #12   21. sep 2012 der er desværre ikke andre veje til skoven ;o( men tror bare vi må træne, træne og træne. starte med at gå forbi en hel masse andre folde med heste

• #13   21. sep 2012 Kan du evt. få en anden til at gå foran med en rolig hest?
    Ellers vil jeg desværre også mene, at du bliver nødt til at vente med at gå den vej til det er sikkert for dig (dvs. når hesten er fuldt styrbar og du ikke risikerer at den løber dig ned).
    Øv langs folde, og træn evt. "stå", så du kan begynde at bevæge dig ind på stien (kun et par skridt), stå, og hvis hesten begynder at hidse sig op, så bak væk fra stien og træk rundt i en cirkel.
    For at gøre det nemmere for din hest og dig, så vælg dage hvor det ikke blæser meget, da de godt kan være lidt nervøse når de ikke kan høre sabeltigrene nærme sig smiley
    Håber det lykkes for dig smiley

• #14   21. sep 2012 hehe sabltigerne hihi.

vi har prøvet at have pinus med foran men hun reagere stadigvæk voldsomt, tror faktisk ikke hun bliver bange men meget nysgerrig og tripper... hun gør det også hvis der er heste langt væk.

der skal meget til at gøre hende bange (udover larmene køretøjer)

Kommentér på:
træning af unghest (gå ture)

Annonce