{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
606 visninger | Oprettet:

Springudstyr! :-) HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg fandt igår ud af, at den hest jeg rider, virkelig elsker at springe, pga. min manglende interesse indenfor spring, har vi i 1 år ikke sprunget, og det kunne mærkes igår, at han virkelig elskede at springe! Vi nåede kun lige ud på banen og da han så springet stå klar, så blev han pludselig helt energisk og ivrig, og det plejer han ikke! Det var virkelig vildt, da vi tog et spring på ca. 20-30 cm, sprang han laaaaaaangt over og sprang mig ud af sadlen!
Dette gjorde han også med en enkelt bom på jorden, og man kunne virkelig mærke at på vej mod springet, at det kun kunne gå for langsomt for ham!

Jeg springer i en sadel, som jeg ikke lige ved om er dressur eller combi, men jeg bruger den ihvertfald til begge dele smiley

Men nu hvor jeg gerne vil springe noget mere, og evt. vil ud og starte et springstævne i fremtiden, så vil jeg gerne have noget mere kontrol over ham, for igår var det vildt svært at styre ham imod springet og holde ham igen, så derfor tænkte jeg på at købe/låne en martigal eller et fortøj..

Desværre har jeg bare ikke så meget styr på det med springudstyr, så derfor ville jeg gerne have jeres råd til hvad der ville hjælpe mig bedst, en martigal eller et fortøj?? smiley

Håber I vil hjælpe mig!! smiley
- Cecillie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springudstyr! :-) HJÆLP!
  • #1   8. sep 2012 ved godt det er kliche, men undervisning. ofte er det fordi at hesten er usikker at det kan foregå lidt voldsomt, så derfor skal man træne og træne og træne. da jeg selv sprang red vi så meget gymnastik spring og vores underviser brugte meget tid på at vende vores heste til de lidt "sære" vendinger vi ville komme ud for, fordi jo flere gentagelser vil gøre at hesten begynder at blive tryg i det og så vil den ikke race rundt. Højden er ikke så vigtig. fordi har du grundspringningen i orden, så betyder højden så lidt i det store hele. Man kan sagtens springe i en kombineret sadel, gjorde jeg de første mange år, martingal er ikke altid nødvendig. ej heller nogle af de der drabelige bid, som nogle af rytterne kommer med.

• #2   8. sep 2012 Tina Moulin:

Det er skam ikke fordi at han er usikker at han øger farten, det er simpelthen fordi han var så ivrig efter at springe, fordi der er så lang tid siden vi har gjort det og at han virkelig elsker at springe! smiley

Jeg har skam ikke tænkt mig at skifte bidet, men bare bruge martigal eller fortøj, for at holde ham lidt bedre tilbage, så jeg kan bestemme afstanden til springet, i stedet for at han bliver så glad og springer alt for tidligt! smiley

• #3   8. sep 2012 NOGEN DER VED HVAD DER ER FORSKELLEN MELLEM FORTØJ OG MARTIGAL?! smiley

• #4   8. sep 2012 Et fortøj er det, der sørger for at sadlen ikke ryger tilbage. Martingal er det, med de to stropper med ringe, som du sætter tøjlerne igennem, så hesten ikke kan gokke sin knold ind i din knold smiley

Og så er der en kombination af begge selvfølgelig =)

• #5   8. sep 2012 ^ Pia og Taura ^

Tuuuuusind tak! smiley Så er det nok en martingal jeg skal have fat i ! smiley

• #6   8. sep 2012 Fortøj holder sadlen på plads, martingal er en hjælpetøjle det sørger for at hesten ikke kan tage hovedet for højt på, man kan få en kombination af de to.

Og mange heste løber på springene ikke fordi de er ivrige men fordi de er usikre. så det var bare en teori.

• #7   8. sep 2012 Tina: Okay tak for svar smiley
    Men dette var ikke af usikkerhed, for han springer springet uden tøven og jeg kunne endda løsspringe ham uden at sætte noget op så han ikke kunne løbe udenom, og selvom han faktisk kunne løbe udenom, så tog han springet smiley

• #8   8. sep 2012 det er også sværre for en hest at springe med rytter end uden, hvis rytteren roder rundt, og det sker for de fleste at vi gør det

• #9   8. sep 2012 Tina:
    Som jeg skriver, så sprang han uden at tøve, både med og uden rytter smiley
    Det var ren og skær fordi han var frisk, at han havde fart på!

• #10   8. sep 2012 de hjælper da ikke med at holde hesten?

• #11   8. sep 2012 <3Jeanette skrædderdal jensen + Cooper<3 .

De hjælper på at hesten ikke kan få hovedet op i skyerne, og det gør Tjalfe når han bliver så ivrig, og dermed når han ikke kan få hovedet op i skyerne, så kan jeg styre ham igen smiley

• #12   8. sep 2012 okay:)
    (bare nysgerrighed har ikke sprunget vildt meget og aldrig brugt hjælpe midler og den slags;).)

• #13   8. sep 2012 Hvis du vil begynde at springe i fremtiden, så skal du få dig en underviser smiley

• #14   8. sep 2012 Laura Madsen og Sir Anthony!

Nu er det kun på hyggeplan jeg springer, og hvis jeg skal starte et stævne så bliver det minispring, da jeg ikke er springrytter smiley
    og på det plan jeg springer nu, har jeg ikke brug for en underviser, for pt er det 1 enkelt spring som vi springer 20-30 cm på smiley og gider sku ikke betale en for at stå og "undervise" når springene ikke er højere smiley

• #15   8. sep 2012 Derfor er det stadig en god idé med underviser synes jeg. Hvis du altså skal springe så meget, at du har brug for en martingal. Man får meget mere ud af det når der er underviser på smiley

• #16   8. sep 2012 Det har jo ikke noget at gøre med hvor højt man vil springe smiley

• #17   8. sep 2012 Jeg skal ikke springe mere end 1 gang hver anden uge eller sådan noget, det er slet ikke sådan jeg skal springe hele tiden smiley
    Og nu bestemmer jeg selv om jeg vil bruge en martingal til det spring jeg nu skal springe, med eller uden underviser smiley
    Mit indlæg var ikke til at få at vide noget med selve springningen, men om udstyret smiley

• #18   8. sep 2012 Lige en besked fra min veninde:

Hun udmærket godt ved hvordan man springer, og det at have brug for en martingal eller et fortøj har jo intet med rytteren at gøre, men fordi hestene faktisk er stærkere end os, og hvis de finder ud af det bliver ridning og især springning utrolig farligt!

• #19   10. sep 2012 Siger heller ikke du ikke kan finde ud af at springe.
    Men tænker bare at det er noget mærkeligt at putte på hesten hvis det er fordi den løber. Hvis den går og kigger skyer hele tiden. Ikke fordi jeg har noget imod en maringal! Springer selv med den på min part når vi springer. Det er en guds gave mod heste der kigger skyer! xD
    Men man skal jo heller ikke bare købe en martingal fordi man tror at det SKAL man bruge når man springer (og nej jeg anklager dig ikke for at gøre det. Jeg mener bare generalt :))

• #20   11. sep 2012 Laura Madsen:

Han kigger skyer når vi skal springe, og det gør han fordi han har fundet ud af, hvis han gør det kan han få chancen til at løbe afsted smiley
    Dermed ville det hjælpe mig med at få farten ned, hvis jeg fik hovedet ned smiley

han kan sagtens gå rigtig fint med hovedet når vi rider dressur, men han bliver skide ivrig når vi skal springe!

• #21   11. sep 2012 Samme med min part. Det er en god måde at få dem til at koncentrere sig lidt mere på smiley

Kommentér på:
Springudstyr! :-) HJÆLP!

Annonce