spørgsmål omkring unghest spørgsmål omkring unghest
Må man godt sætte en unghest på plads. Altså hvis hesten er helt oppe og køre, og begynder at løbe. Må man så godt hive ned i tovet, og sige nej? Eller bliver de bange så?
Hvordan er den bedste måde at træne en unghest til at gå i trailer?
Hvordan er den bedste måde at lære hesten at stå alene uden andre heste?
På forhånd tak
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
maj 2010
Følger: 38 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 615
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 10 Emner: 237 Svar: 1.559
tålmodighed er alt afgørende når det gælder ungheste også i trailer.
Men drop foderspande og ander godbidder det er en dårlig vane som bryder flowet i trailerlæsningen. Hav 2 gode folk stånde med et tov eller andet og pres stille på bagfra. Ikke hiv for voldsomt i tovet for så kommer modspillet fra hesten af.
alene i stalden kommer stil den ind alene i noget tid og luk andre ind senere.
Alle heste har svært ved det men de lære det kun ved at prøve det.
Det er mine erfaringer og jeg har kun gode erfaringer med det
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.052
Jeg har det selv med en hest Felix, som som ung aldrig fik et nej - det lider han stadig under den dag i dag, for han kan slet ikke magte den mindste irettesættelse, hvilket er ret irriterende, når de kommer så langt, at man begynder at kræve noget af dem
Ang. trailer: Jeg ville introducere hesten for traileren ved at lade den snuse til den alt det den ville. Derefter lade den tage et skridt op på rampen, hvis den har lyst. Husk, at det skal være 100 % god oplevelse, og derfor er det vigtigt, at hesten ikke presses de første gange
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 458
Når du skal lære den at gå i trailer skal du rose den rigtig meget når den gør det rigtige og ikke blive hidsig hvis den ikke forstår det
Jeg har lært min at være alene ved at trække den ind i stalden og give den lidt at spise. På den måde forbinder den det at stå alene i stalden med noget godt
maj 2010
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 299
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.973
Den, jeg har haft fra 4 år, kan man sagtens slå og råbe til, det er man faktisk NØDT til, for at det trænger en smule ind (hun er helt væk, når hun bliver bange).
Og så har jeg en, som har tendens til at blive aggressiv, hende skal man passe MEGET på. Jeg giver hende dask med pisken, men kender hendes grænser. Træder jeg over dem - ja, så er det værst for mig selv, har været derude nogle gange..
maj 2010
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 299
Hvis man i daglig omgang med hesten må korrigere den med råb/slag el pisk er der noget alm opdragelse/ forståelse for hestens adfærd der er gået af fljøten..
spørgsmål omkring unghest