322 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

spørgsmål omkring unghest spørgsmål omkring unghest

Må man godt sætte en unghest på plads. Altså hvis hesten er helt oppe og køre, og begynder at løbe. Må man så godt hive ned i tovet, og sige nej? Eller bliver de bange så?
Hvordan er den bedste måde at træne en unghest til at gå i trailer?
Hvordan er den bedste måde at lære hesten at stå alene uden andre heste?

På forhånd tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål omkring unghest
  • #1   24. aug 2012 JA det må du! Den skal jo opdrages nu,

• #2   24. aug 2012 Har bare hørt at man ikke må være for streng overfor dem, det var derfor jeg spurgte smiley

• #3   24. aug 2012 uha der er mange meninger om det her men min erfaring med ungheste er at de SKAL sættes på plads. De skal have respekt for dig og høre efter. Løber den så tag fat i den og træk tilbage og sig NEJ den lære det på et tidspunkt.

tålmodighed er alt afgørende når det gælder ungheste også i trailer.
    Men drop foderspande og ander godbidder det er en dårlig vane som bryder flowet i trailerlæsningen. Hav 2 gode folk stånde med et tov eller andet og pres stille på bagfra. Ikke hiv for voldsomt i tovet for så kommer modspillet fra hesten af.

alene i stalden kommer stil den ind alene i noget tid og luk andre ind senere.
    Alle heste har svært ved det men de lære det kun ved at prøve det.

Det er mine erfaringer og jeg har kun gode erfaringer med det

• #4   24. aug 2012 Det er bedre at få sagt fra første gang de 'gør fejl', for ellers bliver det et pokkers hyr når de bliver ældre smiley
    Jeg har det selv med en hest Felix, som som ung aldrig fik et nej - det lider han stadig under den dag i dag, for han kan slet ikke magte den mindste irettesættelse, hvilket er ret irriterende, når de kommer så langt, at man begynder at kræve noget af dem smiley
    Ang. trailer: Jeg ville introducere hesten for traileren ved at lade den snuse til den alt det den ville. Derefter lade den tage et skridt op på rampen, hvis den har lyst. Husk, at det skal være 100 % god oplevelse, og derfor er det vigtigt, at hesten ikke presses de første gange smiley

• #5   24. aug 2012 Jeg sætter min på plads. Det er nu man skal præge og forme dem, så jeg fortæller min hvad jeg vil have og hvad jeg ikke vil have. Det har den bestemt ikke taget skade af. Han er super håndterbar, men det har også krævet tålmodighed. Alt i træningen med en unghest kræver tålmodighed og gentagelser.
    Når du skal lære den at gå i trailer skal du rose den rigtig meget når den gør det rigtige og ikke blive hidsig hvis den ikke forstår det smiley
    Jeg har lært min at være alene ved at trække den ind i stalden og give den lidt at spise. På den måde forbinder den det at stå alene i stalden med noget godt smiley nu kan han stå inde alene i den tid jeg "forlanger" uden den siger spor til det

• #6   24. aug 2012 okay mange tak alle sammen smiley

• #7   24. aug 2012 SElfølgelig må du det, det skal du, ellers ka det blive farligt for dig selv.(men at sættes hesten på plads er ikke ensbetydende med råbe el. slå) Hvis du har ridebane/hus, så træn gå, stop, bakke signaler og husk at rose den hele tiden..godbidder kan også være stærkt motiverende for hesten indlæring, det gælder også de andre ting du vil lære den. Men se nogle videoer evt på youtube, epona osv ang trailer læsning. Eller find en person der er god til at lære hestene at gå i trailer.. Men med tålmodighed og konsekvens adfærd overfor hesten kommer du langt!

• #8   24. aug 2012 Det kommer an på, hvordan den er.

Den, jeg har haft fra 4 år, kan man sagtens slå og råbe til, det er man faktisk NØDT til, for at det trænger en smule ind (hun er helt væk, når hun bliver bange).

Og så har jeg en, som har tendens til at blive aggressiv, hende skal man passe MEGET på. Jeg giver hende dask med pisken, men kender hendes grænser. Træder jeg over dem - ja, så er det værst for mig selv, har været derude nogle gange..

• #9   24. aug 2012 okay smiley

• #10   24. aug 2012 helt og aldeles uenig Lone S...

Hvis man i daglig omgang med hesten må korrigere den med råb/slag el pisk er der noget alm opdragelse/ forståelse for hestens adfærd der er gået af fljøten..

Kommentér på:
spørgsmål omkring unghest

Annonce