{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.126 visninger | Oprettet:

Hjælp til min unghest. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har lidt et problem med min 3 års, der er nytilredet.
Han har været SÅ sød og nem at have med at gøre under hele forløbet. Men nu er det gået galt.

Det startede med at jeg fald af ham i slutningen af sidste måned. Jeg slog mig virkelig voldsomt, og har kun redet ham få dage siden. Jeg kunne knap nok gå i en uges tid efter faldet. I mens har jeg haft en anden rytter til at ride ham. Der er han super sød.

I dag var hende der hjalp med tilridningen af ham, så ude og skulle ride, og hun endte også i sandet, og måtte køres på skadestuen, og skal vidst opereres for det.

Det der sker er at han pludselig helt uforventet laver et KÆMPE bukkespring, og så er det dælme svært at holde sig fast. Det er nøjagtig den samme volte det er sket på, og samme sted han har valgt at lave det bukspring, hvor både mig og hende der hjalp med tilridningen nu er røget af ham, og begge slået os voldsomt.

Jeg er blevet en smule utryg ved ham, og i og med at han i dag valgte at smide hende af, er jeg også blevet utryg ved at skulle sætte andre på ryggen af ham. Jeg vil jo ikke sætte andres liv på spil, for at ride min pony..

Han har i dag fået ferie - da det måske kan skyldes vokseværk.
Har i nogle forslag til hvad jeg ellers kan gøre? Måske nogle forslag til ikke selv at være så utryg?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til min unghest.
  • #1   15. aug 2012 Jeg tror den er utilfreds med noget af det der foregår omkring ham - biddet, sadlen, ridningen mm.. smiley

• #2   15. aug 2012 Er du sikker på at I ikke har ramt ham et sted hvor han måske har ondt. En nærve i klemme som i rammer. Kan det være en chance for at I har lavet nøjagtig samme signal der hvor han smed jer af?

• #3   15. aug 2012 Jeg syntes bare det virker mærkeligt at det er så pludseligt at det kommer, for han viser ellers ikke tegn på noget overhovedet. - Og som sagt er han sød ved hende rytteren der rider ham lidt for mig. Der er det kun i galopanspring han bukker lidt. Her er det i traven, og meget pludseligt. Han føler sig ikke irriteret i ridningen ellers.

• #4   15. aug 2012 Team Tindur, det eneste jeg lige kan komme i tanke om at det kan være, er at han kan være lidt øm pga vokseværk.

• #5   15. aug 2012 Lehnskovsheste - Ja det kunne måske være at det kunne være det..

• #6   15. aug 2012 han bukker i anspring i galoppen i longe også, men ellers bukker han ikke, heller ikke med udstyr. jeg kan dog forsøge i morgen og se om det har ændret sig. mange tak for hjælpen, vil jo gøre alt for det kære kræ...

• #7   15. aug 2012 Jeg tror ikke på at hestene altid er syge fordi de laver ballade.
    Hesten har haft en pause og den har så måske også fundet ud af den
    kan slippe af med jer på den måde med at lave et pluslig bukspring, det sker
    ofte med unge heste at de finder ud af at de kan lave ballade smiley

Jeg tror bare det heder op på hesten igen, og når du nu ved den vil gør det så vær ekstra opmærksom smiley få den drejet rundt med det samme den forsøger på noget smiley

• #9   15. aug 2012 Har I tjekket om han har ondt. Det lyder sådan, når han gør det samme sted, og på samme volte.

Mht. det, at være utyg, er det bare op på hesten igen, få evt nogle til, at gå ved siden af, eller arbejd med ham fra jorden, gå ture i skoven osv. så kan det også være, at du får lidt mere tillid til ham.

• #10   15. aug 2012 Krone og bølge: Han har ikke haft pause op til at han har smidt nogle af. Han er blevet redet som han skulle .. Vi kan ikke være opmærksomme på det, for han giver ingen tegn til det. Det sker HELT uventet, og der kan man desværre ikke nå at få reageret på det smiley

• #11   15. aug 2012 Josefine, jeg har ikke fået tjekket noget endnu, da det første gang virkede som om at han blev forskrækket. Men han skal tjekkes, i hoved og røv..

tak for dine forslag smiley

• #12   15. aug 2012 Har du læst bogen danser med heste? smiley

• #13   15. aug 2012 Nåår jeg læste det som om efter du var blev smidt af havde den stået stille.

Men det kan altså lade sig gøre at side fast, vores gamle DV hingst på 175 i stang, testede alle nye ryttere der kom op på ham, til pluslig, også uventet fik man en bukserie ned af langsiden;) - Faldt du af gjorder han det igen, men blev du hængende så gjorder han det kun den ene gang smiley ...

• #14   15. aug 2012 Laura, nej det har jeg ikke, hvada? smiley det lyder interessant.

• #15   15. aug 2012 Krone og bølge, vi har indtil videre ikke kunne nå at reagere på det. Det her er kun ET enkelt kæmpe bukspring han giver, og derefter er der sådan set ingenting med ham..

• #16   15. aug 2012 Min pony bukker/bukkede i galopanspring, jeg har selv konkluderet at det havde noget at gøre med manglende balance og derfor utryghed, kombineret med for lidt rygfrihed..

Han er næsten holdt helt op efter sadelskift og balance træning..

Mit råd til dig må være at mens han holder vokse pause, så lav en masse tillidsøvelser med ham, så du er sikker på at det ikke er fordi han ikke stoler på dig...
    Og ja, så giv ham en pause, de unge har brug for vokse pauser, både for kroppens skyld, men også for at de kan få hovedet med i hvad der foregår omkring dem smiley

• #17   15. aug 2012 Så vil jeg sige det burde være nemt at blive på smiley
    - Hvis man forsår at hænge fast smiley

• #18   15. aug 2012 Krone og bølge: det er det dælme ikke. Han bukker satme højt, og uforberedt. Jeg vil gerne se dig holde dig fast på min smiley

• #20   16. aug 2012 Jeg tænker 2 ting.

Når det kun er på den ene volte, så tjek www.arr.de eller (link fjernet)

Når det kun er på den ene volte - selvfølgelig kan den også have ondt et sted, men det er et rigtig godt sted at starte.

Og så tænker jeg også ømhed. Nytilredne heste ER ømme, de er gået fra at gå på en fold til at gå alle gangarter med 15-20% af deres egen vægt ovenpå ryggen.

Det svarer til, vi skal løbe rundt med en lille fodersæk på ryggen.

Det er derfor, Heuschmann siger, man skal ride dem 15-20 minutter. Længere end det, skal man ned og trække dem 5 minutter som pause.

Men tror nu, det er det første, jeg skrev. smiley

• #21   16. aug 2012 Det kan sagtens være pga. Noget han er utilfreds med, men som tenna også skrev, det kan sagtens være manglende balance. Så for at springe an i galop laver den et bukkespring - har selv prøvet det med min unghest, men nu er hun holdt op med det, medmindre hun synes noget er hårdt, så fortæller hun det lige ved at sparke bagud. Men hvis det er samme volte samme sted, kan du så ikke prøve at ride den volte et andet sted på banen/ridehuset? Held og lykke med det, håber du bliver tryg ved ham igen smiley

• #22   16. aug 2012 Har også selv haft en DV vallak som helt uventet pludselig lavede kæmpe bukkespring, man skulle tro han var rodeo hest, da han gjorder det med hele ryggen. Så det var umuligt at holde sig fast på ham, efter jeg havde sendt ham i tilridning hvor han fortsatte med det, der anmodet jeg om at han skulle tjekkes i hoved og røv, for at finde ud af hva der var galt.. Dyrlægen sagde, han har ikk den pæneste ryg, men lidt mere sul på kroppen så ska ryggen nok blive pæn, han var ren i bøjeprøve osv, alle reflekser fungere som de skulle, så ingen tegn på for tæt siddene torntappe.. Han havde heller ej gjordkrampe, så for hans side så var det ren og skær unoder han havde. Dog var jeg ikk den rette rytter til ham, da jeg ikk kunne holde mig på, så han blev solgt og den dag idag rider de rundt på ham som om intet var hændt, dog kan han vidst ikk lig at andre folk sætter sig op på ham, for så blir de sendt til bloksbjerg

• #24   16. aug 2012 jeg har prøvet noget lignene det kan ihvertfald sammenlignes lidt ... jeg spreng på min hoppe hun var 3½ år der ca og vi skulle over et spring og hun synstes så vi var for tæt på støtterte og hun sprang ved siden af og skal lige siges det har hun aldrig gjordt før... men jeg fald af under ende og jeg fik hendes hove i hoved et rigtig slemt styrt !! og skal lige siges springes var lilla lige siden spænder hun mere op og kigger mere kun på lilla nogle gange gør hun intet og bare springer som hun plejer men hun får tilbage slag med det lilla spring som i siste lørdags hvor hun bare ikke ville over før efter 6 forsøg så sprang hun fint igen... så tror det er tilbage slag at der skete noget der men kan os værre af smerte men tvivler

Kommentér på:
Hjælp til min unghest.

Annonce