1.356 visninger
|
Oprettet:
US-Mustang >Horsetalker<
Online Tilmeldt:
14. feb 2008 Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Online Tilmeldt:
14. feb 2008 Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Undlad at se, hvis du vil sove godt. {{forumTopicSubject}}
Der er lige kommet nyt videos op omkring Rollkur, Hyperflexion og LDR, der forklare belastningerne og hvad der sker. Samtidig så kan man se, hvornår en hest er trænet med disse metoder.
Det er desværre ikke film med "happy ending" langtfra, så vil du har din nattesøvn, så spring over.....
www.facebook.com/dislikeFEIrules
nov 2008
Følger: 126 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 819
mar 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 23
aug 2010
Følger: 66 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 533
Der findes bare INGEN ord for denne slags ridning! Får jo helt kvalme! TÆNK hvis jeg var en af de heste. Jeg ville have trampet de ryttere ihjel!
Man kan SE i deres smerter i øjnene! Dét gør rigtig ondt at se! Det er ikke, "jeg er lidt træt. Kan sagtens lukke øjnene fordi jeg stoler på min rytter", næææh nej, det er nærmest "jeg vil bare lukke for smerterne"......
FØJ.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Trummelummelum.. Har du det "orginale" link fra youtube?
Kunne godt tænke mig at læse den orginale undersøgelse nemlig :o)
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.227
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
- Pænt, rettere sagt klamt!
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Emner: 11 Svar: 68
sep 2007
Stine Marthine Pedersen * - Det har intet med roll kur og gøre - det er hele TWH fadæsen.
jul 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 74
feb 2011
feb 2011
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
dec 2010
Følger: 49 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 120
sep 2007
Jasmin og Camilla 2012 . - Se i det andet emne, definitionen af LDR er MEGET bred. :o). Så hvad du syntes er LDR er det ikke for andre, hvad du syntes er korrekt er det ikke for andre. Men det hører nok mere til i det andet emne.
Stine Marthine Pedersen * - Det er stadig ikke roll kur som sådan, som sådan vi kender det fra toprytterene :o)
Det gør det slf. ikke mindre grimt.
dec 2008
Har skam set det andet emne... Det var mig som oprettede det :o)
dec 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
sep 2007
Jasmin og Camilla 2012 . - Det har da ikke ændret sig? Har lagt et klip af en Anky clinic ind i tråden - det er hvad hun mener er LDR, hvad du mener er en anden ting.
Som med frem og ned er der ikke en rigtigt definition men mange forskellige måder.
Intet finde om hvem der opfandt det, hvorfor og hvor og har aldrig hørt om en opfinder af det.
feb 2011
dec 2008
Jeg troede også LDR var noget skidt - og jeg så det som noget hurtig musklebygende, men ekstrem smertende for hesten.. ind og studere og teste på hest og studere igen. Det har så ændret hele min mening da jeg har læst hvad LDR egentlig i bund og grund gik ud på før de store ryttere m.m tog ordet til sig og sagde at dette var LDR.
Det eneste rytterne bruger i LDR er R, round. Der er hverken noget dybt eller lavt i det de laver - og derfor laver de hellere ej LDR - det er rollkür
sep 2007
Jasmin og Camilla 2012 . - Det er din mening, det du siger.
LDR er ikke kun en ting - der er ikke et facit.
Et stopsignal er der 117 måder at indlære på, der er ikke et facit.
Du kan ikke tage patent på at det er korrekt og sådan er det kun, bum.
Der er 117 meninger og måder at bruge LDR på - samme med 117 andre ting i dressur.
Og om det er korrekt - altså LDR, er nok ikke tråden til at diskutere i :o). Hvad der er korrekt for dig, er ukorrekt for en anden.
dec 2008
Hvis du vælger at bakke den og sige det er at stoppe - er jo også at "misbruge" det. Pointet er at hele formålet med stop var at hesten stop stille - men der har nogen så valgt at lave om på, men i dét øjeblik at hesten ikke står stille er det en anden ting - og derfor ikke et stop - præcis som LDR - hele formålet var at hesten var afslappet m.m, men det har flere så valgt at lave om og så er det der at LDR forsvinder, når der går hen og bliver mod rollkür.
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 708
Jeg tænker forresten der er ligeså mange der vil mene du misbruger remonte-ridning ved at kæde det sammen med LDR, som du mener det er misbrug af LDR at kæde det sammen med rollkür.
sep 2007
Jasmin og Camilla 2012 . - Tror ikke vi når til enighed :o)
dec 2008
Jeg er bestemt meget opmærksom på at når vi ikke rider LDR skal Jasmin være i lod position eller over. Jeg giver altid tøjle og "driver hende frem" for at få snuden frem igen. Jeg er bestemt ikke glad for at se heste der går bag lod - synes ikke det er pænt - hellere ej i LDR - jeg gør det udelukkende for at få bygget de helt små muskler fordi det giver et bredere stræk/anderledes stræk.
Jeg synes round går mest ud på at hesten får sin bagpart med og hele hesten er "rund", hvilket betyder at ryggen kommer godt op, bagparten ryger "ned" og under hesten og forparten ryger op, og hovedet ryger ned. Så alt i alt, er det nærmest en bold.
Det drejer sig i MIN træning om at Jasmin er 3 fingre bag lod(og jeg har tynde fingre - så det drejer sig vel omkring en 3-4 cm ciiiiiirka) - for stadig at kunne trække vejret uden ubehag, men stadig kunne få et stræk.
Det er jo forskelligt fra hest til hest hvordan den bedst bliver rund. Nogle heste får kroppen mest brugt ved at gå i lod fordi det stræk i ryggen er nok og den måske har i det stræk et bredt stræk, mens andre måske skal liiiiige bag lod præcis for at der kommer et bredt nok stræk til at kunne dække alle muskler
- jeg skal prøve og finde dem. Jeg ved der er nogle kilder hvor det viser og forklarer hvad LDR egentlig går ud på, og det ikke er skadeligt, da det er begrænset hvor meget du skal samle.
LDR forsvinder jo hvis snuden er for langt bagud, da den så - meget meget ofte slet ikke vil bruge sin krop korrekt - og det giver et forkert stræk - hvilket giver et forkert mål - og derfor er det ikke LDR længere - da det ikke kommer frem med det resultat som der skal ved LDR
men både af ridelærer(og tro mig jeg er en kræsen en og de skal sku bare kunne ride ordentlig og enda for løse tøjler - hvilket ham her kan og gør) selv prøvning og studering og læse på nettet m.m kan man finde svaret og så er der jo et par kilder hvor man kan læse forskellen mellem LDR og rollkür og hvad LDR gør godt for og hvad det gør dårligt for og det samme med rollkur
dec 2008
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 708
Vil rigtig gerne se nogle kilder - jeg har jo altid lært at bag lod var forkert og tegn på dårlig træning og det vil nok forblive min overbevisning, til jeg ser noget der beviser det modsatte.
Jeg ved der er mange forskellige definitioner på LDR, men bag lod har da altid været et af de største kendetegn. Hvad med bare at ride frem og ned? Det lyder måske ikke så fancy og grænseoverskridende som LDR, men det virker på mig ikke som om det er LDR du reelt er ude efter
( Ps. Du er ikke alene om at fumle rundt i under/bag lod nogengange. Den kommer jeg også tit til )
dec 2008
Men nej - gør det kun fordi hun samler sig noget mere og fordi det så giver gode muskler - så jeg vil gerne udnytte det. Så jeg tænker - så længe det er sundt for hende fordi hun bygger muskler og derfor bedre kan bære mig og få brugt kroppen mere - så er det vel OK , så længe hun ikke har problemer med vejr trækning og hun ikke har det ubehagligt? jeg tvinger hende jo ikke derned, da jeg jo rider for løse tøjler, og hun skal finde en stilling hun føler sig aller bedst i?
Forstår godt du er forvirret, jeg kan selv godt læse nu at det er forvirrende, for det er lige før at jeg selv bliver forvirret - men kan jeg så sige det så enkelt : Gør det kun for hestens sundhed, så den bedre kan bære og bruge.
Jeg vil prøve og filme lidt, så kan det være det bedre kan forstås når det ses på film?
Hvis jeg ser hun nogensinde får ubehag vil jeg da stoppe og så ændre det til REN remonte ridning og så må det bare tage endnu længere tid og mere flere øvelser - men så længe hun ikke viser ubehag tænker jeg at det nok går Hun har bare det med at i remonte ridningen går hun meget på forparten, hvor hun ved LDR i starten snubler, så hun lige mærker hun må bruge bagparten og kroppen for ikke at falde.
men jeg skal forsøge at finde de kilder.. Jeg kigger imorgen, for jeg smutter i seeeng nu inden jeg skal op og se på stjerner(så hvis I ser stjerneskud, så ønsk lige hele tiden at FEI snart slår hårdt ned på rollkur!!! :P)
og godt at vide... Pyhaaa.. Fik lige en røvfuld af krikken.. Hihih.. men lærte af det.. :-P!!
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Selvfølgelig kan hesten slå med hovedet og derved komme under lod, men her er det rytterens opgave at lede hesten tilbage i holdning også ved tilridning, hvor ungheste ofte har urolig hoved, da de skal lære biddet.
mar 2012
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 86 Svar: 2.133
Men jeg sover nu godt alligevel xD
Undlad at se, hvis du vil sove godt.