414 visninger
|
Oprettet:
horsmanship {{forumTopicSubject}}
hvordan lære man en hest horsmanship
fordi jeg ville gerne lære dem mere til fods
jun 2012
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 2 Svar: 24
Med hesten, kan du starte med at lukke den på en ridebane og simpelthen bare stå på midten, i starten vil den nok løbe rundt, men til sidst vil den komme hen til dig, så ros den og gi en godbid.
Du skal være førehesten, hvis man kan sige det sådan, prøv at vend ryggen til den og gå væk og stå stille igen, lidt efter kommer hesten igen hen til dig, ros og gi godbid.
Så har du allerede startet på hms, det er vigtigt at man etablere et trygt og stærkt bånd med hesten, og med den øvelse får du lært den at følge dig og ser dig som førehest.
Det er også en god måde at lære den nye ting eller fornye modet, hvis der er noget den er bange for.
Man kan f.eks lægge bomme på jorden, du går først over, derefter følger hesten med.
Du kan også lære den at longere uden snor, give "pote", give kys, naje og alle mulige andre ting:) Bare husk godbidder og tålmodighed;)
feb 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 34
En god bog som udgangspunkt er Heste i Harmoni af Ute Lehmann.. Ute's tilgang til tingene er uden godbidder, men istedet en tilgang til hesten med den forståelse de selv har overfor hinanden.. Jeg træner selv HMS og er nået dertil hvor jeg kan ride min hest uden nogen som helst "hjælpeting" (grime/tov/trense osv), ved hjælp af nogenlunde samme teknikker som hun bruger..
Man lærer hesten signalerne fra jorden først, derefter kan man videreføre dem til ryggen..
Behøver heller ikke tov eller lign. når jeg går med min hest, han følger mig bare som en hund nu..
horsmanship