Unghest - galop {{forumTopicSubject}}
Her kommer jeg med et utrolig bredt spørgsmål, men håber alligevel på et par tips mm. til, hvordan vi evt. kan forbedre os
OBS: Det er svært for jer at bedømme, da I ikke kender til situationen i virkeligheden - og min og hestens ridemåde til daglig.
Min unghest er lige blevet 5 år, og er ikke aldersmæssigt uddannet. Dog er hun utrolig kvik og vil gerne lave noget.
Hun er relativ varm/opmærksom i temperament, og problemet opstår typisk i galoppen - der skal det jo gå stærkt...
Hun stiver sig i halsen og vil ikke rigtig give sig, som hun så pænt gør både i skridt og trav.
Hendes balance er heller ikke helt med endnu, se vi rider en masse volter - specielt i galop. Her hjælper jeg hende en del på udvendige tøjle, ellers falder hun i trav, skyder skulderen, har svært ved at holde balancen mm.
Prøver nogle gange, at rette hende ligeud, så vi ikke kun rider volter, men der går det endnu dårligere: her løbes der igennem, og der tonses igennem hjørnerne. Synes det er ærgeligt, for bliver nødt til at holde en del i hende, og det er hun ikke tjent med. Hermed ikke sagt, at jeg hiver i hende! Rider meget for benene generelt.
Sådan er det kørt lidt i noget tid, og det kunne være rart med noget fremskridt, hvilket hun er god til generelt, men lige galoppen skrider i hjørnet...
Mit spørgsmål til jer er som sagt: hvad søren kan jeg gøre bedre? Nogle tips/tricks, træning, metoder mm. ville være godt? Eller skal jeg fortsætte som jeg gør nu?
Det skal sige, at vi laver en del kapsuntræning, hvor hun også galopere en del.
Jeg har mange års erfaring med både ridning og undervisning, men lige denne situation synes jeg driller mig..
pft
Pernille.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Ellers er der svømmetræning, som giver hende gode muskler til at bære sig selv.
Til sidst, en helveds masse ture i kuperet terræn, hvis du bor i nærheden af det.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
Min gamle træner, Kristian skovrider( vandt dm for seniore 2011) sagde at 80% af ridningen på unghest skal foregå i galop.
Jeg gallopere indenfor hovslaget ( så den ikke har noget at støtte sig op af) og galopperer frem !:)
Temposkift er godt , op og stå i sadlen og frem og ligeud . Og ind på volte, sid ned og kort ind , og så ud og ride let frem igen
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
Til sidst lære den at letsæde betyder frem og nedsidning betyder at korte ind
Det virker helt super på de ungheste jeg har haft i hænderne
dec 2008
Følger: 88 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 71 Svar: 278
Julie det er også rart, at du skriver en form for reference, ved at fortælle at en vis rytter, som har den erfaring han har, fortæller dette.
Jeanne, længe nok. Hun er vant til at galopere.
Jer andres bud er også godt. Tak.
En ting der stadig trykker lidt: Jeg synes hun vil løbe en del stærkt - også igennem hjørnerne, selvfølgelig. Jeg har intet imod fart! Synes bare ikke det gavner på nogen måde, da det føles som om hun løber fra det........ eller igen pga. manglende balance!
Kæmper en del med at få hende mere til ro på kortsiderne, da hun er en lille tendens til at skride! Det skal jo helst ikke ske...... Igen synes jeg, at jeg bliver nødt til at hive i dyret for dette ikke skal ske.
sep 2007
dec 2008
Kan skyldes jeg måske er bedst på højre - rytterfejl, men er generelt blevet god til at variere ridningen på begge volter.
Hun har faktisk en virkelig god muskulatur! Har ikke ondt og bøjer fint.
Tror det mest er hendes balance det skyldes.. Mangler bare lidt viden/hjælp til, hvordan det kan forbedres..
sep 2007
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Hesten er tydeligvis ikke stærk nok, og har balance til at kortes i galoppen. For at få den balance, og den styr er det rigtig nok som Julie nævner, temposkift. Ligeudretning det meste af tiden, men ind i mellem, så kort hesten ind og kræv at den kommer lidt på bagparten og samler sig. Som tiden går kan du så øge tiden du korter hesten, men det tager tid, og pas på ikke at presse den. Dermed vil du få den til at lave noget den ikke kan, og den vil derfor ende med at bruge sig selv forkert.
jul 2008
Følger: 74 Følgere: 65 Heste: 10 Emner: 529 Svar: 2.833
Skiftevis ligeudretning og Store volter.
Samt træn evt. galoppen en del i longe.
Lav en del overgange så hun lige kan få vejret i traven.
Når du føler hun er ved at få balance nok, kan du begynde at sætte dig ned lidt i perioder til hendes balancen er der. Og så burde du kunne begynde at arbejde hende ind i et langsomere tempo.
dec 2008
Lige et par detaljer. Vil selvfølgelig begynde at ride mere ligeud, men så går hun typisk med hovedet helt i vejret og jeg kan som sagt ikke rigtig styre hende - vi går forbi hinanden. øv.
Skal jeg "bare" lade hende gøre i det en vis tid, eller bare blive ved med at arbejde lidt med bidet? Det skal lige siges igen, at jeg rider ekstremt meget for benene!
Føler når jeg tager fat i hende i galoppen, at hun som sagt stiver nakken helt vildt.. Så sætter hun en del halsmuskler forkert, synes jeg. Den store muskel er under halsen - ikke ovenpå! øv, igen.
Hvad er at gøre...?
dec 2008
Lige et par detaljer. Vil selvfølgelig begynde at ride mere ligeud, men så går hun typisk med hovedet helt i vejret og jeg kan som sagt ikke rigtig styre hende - vi går forbi hinanden. øv.
Skal jeg "bare" lade hende gøre i det en vis tid, eller bare blive ved med at arbejde lidt med bidet? Det skal lige siges igen, at jeg rider ekstremt meget for benene!
Føler når jeg tager fat i hende i galoppen, at hun som sagt stiver nakken helt vildt.. Så sætter hun en del halsmuskler forkert, synes jeg. Den store muskel er under halsen - ikke ovenpå! øv, igen.
Hvad er at gøre...?
dec 2006
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Hvor stor er banen du rider på?
Ville som mange af de andre nævner prøve at ride mere ligeud
dec 2008
I kal ikke bekymre jer om jordtræning.
Synes ærlig talt det er lidt af et angreb! Vi har stort set ikke lavet andet og hun er rigtig god til det. Meget kvik hest. Hun er parat til at galopere - mangler bare lidt mere styrke/balance og her søgte jeg så nogle ideer og tips.
Vil beder jer de har skruet den negative tone på, om at holde dem for sig selv , eller i det midste spørge ind først!! Om det der er forgået jordtræning mm.
I vil i hvert fald ikke blive hørt på fra nu. Jeg er ikke født i går og interessere mig meget for hestens velfærd.
Om at tage en halvparade er åbenlyst.... Igen rider jeg rigtig meget for sæde og ben.
Vil bede den negative tone pakkes væk, eller eksistere dette forumindlæg ikke længere.
apr 2007
Hvorfor vælger du at fokusere så meget på én besked, der er lidt negativ?
Nu er der en hel del indlæg, som kommer med positive og konstruktive kommentarer, så hvorfor ikke bare ignorere det du ikke kan lide?
dec 2008
Du kunne ligeså godt være ligeglad.
Dette indlæg handler ikke om, at "opdrage".
dec 2006
apr 2007
<b>Nille '</b>
Jeg fortæller ikke, jeg spørger.
dec 2008
Hold det for dig selv og vær glad for den måde du så behandler din hest på.
Som sagt har vi styr på JORDTRÆNINGEN, og longere hver gang inden vi rider. Hun ER klar til galop, søgte blot råd til, hvordan vi kunne forbedre os!
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
dec 2008
Tror vi må fortsætte som vi gør, og dermed tager jeg selvfølgelig det til mig med ligeudretning mm.
Tak for hjælpen
God dag.
apr 2007
Kunne stadig godt tænke mig at vide størrelsen på banen ..
dec 2008
Størrelsen på banen er ikke relevant, da jeg har fået nok råd. Banen er hvad den skal være og mere til.
apr 2007
<b>Nille '</b>
Du ved jo ikke hvad min pointe er - men vær du bare fornærmet over noget, som <i>en <b>anden</b> skrev</i>.
Unghest - galop