{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

magtkamp med unghest {{forumTopicSubject}}

jeg har haft min unghest i 3 måneder nu, og vores magtkamp er først kommet nu. hvad kan jeg gøre for at vinde denne kamp udover at sætte hende på plads? er der nogen øvelser jeg kan lave med hende for at styrke tilliden mellem os, i stedet for kun at skulle sætte hende på plads?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  magtkamp med unghest
  • #1   4. jun 2012 JA ture! sådan fik jeg meget god tillid til min!! smiley

• #2   4. jun 2012 Du skal ikke se det som en kamp du skal vinde. Du skal sætte nogle rammer op for din hest - opdrage på den. Give den nogle regler. Opdragene heste er heste som ved hvor de har deres ejer henne og som er 100 % klar over hvad de må og ikke må. Gør op med dig selv hvilken hest du ønsker at have - og træn så derhen i mod. Gør ikke din omgang med din hest til et problem og en kamp - problemer er aldrig større end hvad man som rytter gør dem til.
    Når du går med den, så går den ikke og kigger alle mulige steder hen, men koncentrere sig om at sætte farten op når du gør det og sænker det når du gør. Den stopper når du stopper, bakker når du bakker. Den går ikke og puffer til dig og bestemmer hvilken vej i skal gå.
    På staldgangen står den stille. Find dig en plet hvor den skal stå limet fast til. Hvis den flytter sig, så flytter du den tilbage - lige præcis når den er igang med at flytte sig, på den plet du har bestemt dig for at den skal stå på.

• #3   4. jun 2012 Du skal bare være rolig i ALLE situationer, hvis du bliver sur bliver hun sur..
    Men hele tiden ro i stemmen og ikke blive hidsig. Arbejder selv med end ung lige pt. Og han fiser rundt i longen til start og jeg lader ham, men snakker med ham hele tiden og først når han slapper helt af, sætter jeg mig op smiley

• #4   4. jun 2012
    Moe - thumbs up, you said it.

Hvis man gør tingene til en kamp, så bliver det også til en kamp.

• #5   4. jun 2012 Moe, tak for de vise ord. Jeg har bare virkelig haft besvær med at finde selvtilliden i det her.. og jeg får nogen gange en følelse af at hun ikke bryder sig om mig. men hvor jeg sommetider også godt kan få ind i hovedet at jeg ikke har opdraget på hende endnu og det er derfor hun opfører sig som hun gør. jeg vil prøve at vende min tankegang mod det du har skrevet til mig nu.
    hun er begyndt at løbe rigtig meget når jeg rider. hun kan sagtens komme ned og gå stille og roligt i traven, men det er først når jeg har galoperet på hende. (hun fandt ud af at det faktisk er rigtig sjovt at galoppere, sidste gang vi havde undervisning) og nu vil hun udelukkende galoppere indtil jeg har føjet mig, så vi kan komme ned i et roligt tempo. skal jeg bare forsætte med at forsøge at holde hende tilbage i disse situationer eller skal jeg lade hende løbe til hun slapper af? jeg føler mig så usikker lige pt, så jeg vil gerne lige høre det fra andres synspunkter også, i stedet for kun dem jeg lige har omkring mig i dagligdagen.

• #7   5. jun 2012 Det er faktisk en nem øvelse for dig og hesten.
    Du skal hele tiden tænke på, at gøre det nemt at være hest.
    Altså hele tiden lave enkelte ting og ALTID gøre det ens og har ens regler for hvad hesten må og ikke må.
    Hvis du så giver masser af ros, når den gør tingene rigtigt og lidt ris, når den prøver grænser af, så vil den hurtigt tilpasse sig.
    Så skal du bare forsætte sådan resten af dit hesteliv ;=)

• #8   5. jun 2012 Hun skal vel ikke drive den frem ad når den løber hurtigt? Det er rigtig dejligt at have en hest der har gå-lyst og som gerne vil frem i en galop, men det skal selvfølgelig være kontrolleret. Så snart du mærker at den sætter tempoet op, så er du lynhurtig til at få den stoppet helt ned i en parade og bakke den et par skridt. Det virker meget kraftigt og mange heste har lige brug for en pause når de er blevet stoppet (her begynder din hest sikkert at tykke, lad den tykke færdig før du beder den om noget nyt) for lige at samle sig og bak den så når den er færdig med at tykke. Gør det konsekvent når du kan mærke at den løber, ned i en parade, tykke og så bakke - og så frem igen. Det er en nem måde at håndtere konflikter på ved at bakke dem. Du behøver ikke at blive sur og din hest forstår hvad det er der sker, fordi det at blive flyttet rundt på af "overheste" er en naturlig ting de gør nede på marken for at slå hierarkiet fast.
    Når du trækker med den og den måske begynder at puffe til dig, så bakker du den også. Bak den så snart den gør noget uhensigtsmæssigt. Det er en rigtig nem måde at få taget hånd om problemerne og det er meget mindre stressfuldt for både hest og rytter fordi der hverken råbes, slåes, klappes eller sparkes smiley

Ungheste kan være en ordentlig mundfuld når man er selv om den, det kan jeg tydeligt huske. Jeg synes det er rigtig flot at du søger hjælp og anerkender dine problemer - det er de første mange skridt hen i mod at få en rigtig dejlig hest.
    Jeg tør vædde med, at så snart du får sat nogle tydelige regler op for din unghest, så vil den blive meget mildere og i vil komme til at nyde hinandens selvskab på en helt anden måde smiley

Held og lykke!

• #9   5. jun 2012 Nej det skal ikke ses som en kamp man skal vinde. JEg er ikke til alt det HMS halløj men man skal finde et samarbejde. HEsten sætter sig som regl kun imod hvis det er urimeligt det der forlanges af den.

Kommentér på:
magtkamp med unghest

Annonce