{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.575 visninger | Oprettet:

Dorthe R
Dorthe R
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 95

Bange for biler {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har en super hest på alle andre punkter end når der kommer biler imod ham. Han stejler, hopper og forsøger at flygte. Kommer bilerne bagfra går det nogenlunde. Jeg har prøvet at trække ham, ride ham, vende hovedet væk osv. men intet virker. Er ved at være lidt desperat, så vil høre om I kender nogen på Fyn som er dygtige til at afhjælpe mit problem?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bange for biler
  • #1   19. maj 2012 Er det alene eller når han er sammen med andre? Det kunne jo være, at det hjalp hvis han havde en 100% trafiksikker ven med sig smiley

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#2   19. maj 2012 Det er værst når han er alene men feks i dag var det med en anden hest. Jeg har kun haft ham i 2 mdr. og ved at han er solgt et par gange tidligere grundet problemet. Jeg har ikke selv regnet det for noget problem, for tænkte at det kunne da ikke være SÅ slemt.
    Jeg startede defor ikke med at være nervør, men det er korrekt at det er jeg nu. Han står med en anden stor hest og desværre også blevet frygtelig afhængig af den, hvilket betyder, at jeg pludselig er meget begrænset. Kan ikke ride tur alene og kan næsten ikke ride de 200 meter jeg skal ride for at komme i ridehus. Vejen er meget smal og bilerne kører meget hurtigt - ca. 100 km i timen.
    Derfor er jag faktisk også enig i, at han skal lære det uden en anden hest, men han er 12 år og jeg er begndt at tvivle på, at det kan lade sig gøre.

• #3   19. maj 2012 Ved desv ikke hvad du kan gøre... Langsom tilvænning men det tager tid smiley men min er også sådan at hvis det kommer bagfra er han helt ligeglad men forfra, så går han i baglås og freaker ud smiley

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#4   19. maj 2012 Lara&corder-æslet: Hvad gør du så?

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#5   19. maj 2012 Monty madglad. jeg kan virkelig genkende det du skriver. Min egen gør også det der i alle mulige situationer og jeg lader ham stå og kigge. Nogle gange går han efter lidt tid. Andre gange prøver han at vende om og andre gange kan jeg ganske enkelt ikke få ham til at fortsætte med mindre jeg stiger af og trækker.
    Jeg har ikke tænlt på det med ørerne, men jeg vil prøve at holde øje med det. Men det hjælper ikke at skælde ham ud. Det tilspidser kun situationen. Jeg har overvejen at dreje ham rundt og ride den anden vej, når der kommer en bil, men risikoen er jo at de rså pludselig også kommer en fra den side. Og ud midt på vejen ved jeg ikke helt om jeg tør. Desværre er jeg nødt til at ride de 200 meter for at komme til et ridehus og lige nu går det, men jeg er virkelig nervøs for, hvordan det skal lykkes i mørke.
    Mht til at trække frem og tilbage, så føler jeg mig utryg ved det. Føler at han kan løbe mig ned og han går også meget og maser mig, så jeg vil heslt ride ham. Han er ellers en normalt fungerende hest. Super rar og rolig på stald. Og lidt varm men ellers super under ridning. Men dog en hest der bliver bange for alt mellem himmel og jord, når vi er ude.

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#6   19. maj 2012 Ja du lyder ellers som den jeg lige har brug for:-)

• #7   19. maj 2012 Jeg drejer ham af i en lille volte, slipper den ene tøjle helt, så falder han til ro smiley

• #8   19. maj 2012 Somregl.....

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
    #9   19. maj 2012 Kunne du have den med som håndhest? det har virkelig hjulpet mig, troede aldrig vi ville nå så langt som vi er nu.
    Jeg har gået virkelig meget med min og lige lidt hjalp det, så rider jeg nu langs vejen med hende som håndhest og det gør underværker

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#10   19. maj 2012 Tak. Det vil jeg prøve at læse.

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#11   19. maj 2012 Jeg har ikke en anden hest jeg kan ride og så have min egen som håndhest. Jeg har prøvet alt med tøjlerne, men er kommet frem til, at han bliver usikker på helt løse tøjler. Det virker som om han mangler min vejlæedning. Så fat i tøjlerne uden at korte for meget virker bedst.

• #12   19. maj 2012 Altså slipper den ene tøjle helt og tager fat i den anden ca 20 cm fra bidet og han vil gerne frem/løbe og det får han så lov til på en meget lille volte, meget ufarligt..! Når han så stopper med at gå/står stille, samler jeg tøjlerne op og rider videre, det fungere for mig og min pony når han bliver nervøs! :0) så slapper han af!

• #13   19. maj 2012 Hvis ikke jeg slipper tøjlen har han ikke mulighed for at dreje ham af smiley

• #14   20. maj 2012 du skal simpelt hen starte fra 0 af med at træne fra jorden.... Du er leder, du skal udstråle at her er ingen fare og du skal ikke se eller stoppe på på det farlige.

En hests hjerne er delt op i 3 zoner. vi kan side det er et æg.

Skallen er den hvide zone (DEN UPÅVIRKET ZONE)
    Æggehviden er en gråzone som variere i styrke (DEN PÅVIRKET ZONE)
    Blommen er sort (HESTEN ER TÆNDT OG MEGET PÅVIRKET)

Din hest er i den sorte zone, den zone er et instinkt og ikke noget du kan ændre på i denne tilstand. Så du skal begynde at øve med heste i den går zone.....

Find ud af hvor heste REGISTRERE bilen, der vil hesten befinde sig i (DEN GRÅ ZONE) HER SKAL DU ARBEJDE. Flyt dit eget fokus på bilen og forsæt dit mål... stopper hesten op, bag den 2-3 skridt og forsæt dit mål. Stejler heste er hesten i (SORT ZONE) Det er okay den reagere, men ingen grung til OVERHOVED at den stejler. Så her flytter du fokus ved at ændre dit mål, dog uden at gå væk fra faren... men at du BESTEMMER en anden retning og aldrig VÆK fra Bilen..for så har du lige vist over for hesten, at hestens reaktion var korrekt opfanget og du styrker kun heste i at det farlige er farlig....DU BESTEMMER DET IKKE ER FARLIGT og alt træning skal forgå fra jorden af til at starte med. start med en slukket, holdende bil og arbejde dig ud fra det....

• #15   20. maj 2012 ps. du skal få heste ind i den grå zone for at den kan læren..det gælder alt. og når den ikke reager på den holdende bil er den i den hvide zone.

Du skal påvirke hesten ind i den grå zone, uden at den bliver for mørk....og føre den ind i den hvide..

Ved ikke om det kan hjælpe dig til at forst hvorfor hesten reager på så mange blandet måder....men synet betyder meget for hesten og særlig hvordan du reagere og står ift din hest..du skal lede, du er føre...en hest har brug for at vide den er i trykke hænder ellers gør den selv...

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
    #16   21. maj 2012 Eksempel har jeg forstået det rigtigt :O)
    Jeg rider med min som håndhest, biler kommer forfra, ingen reaktion ( hvid Zone)(Her lærer hun stadigvæk)

Der kommer biler bagfra, hun reagere en lille smule men bliver hos mig uden at prøve at flygte ( her lærer hun stadigvæk positivt) ( grå zone)

Vi møder en plæneklipper der er startet,ingen reaktion( Vi er i hvid zone) Den bliver stoppet, den skyder( Let reaktion ( grå zone)
    Vi rider 1 meter den bliver startet, hesten, reagere ved at komme prøve på at komme forbi ridehesten. ( sort zone)) hesten lærer ikke her )

• #17   21. maj 2012 hvid zone er der hvor hesten ikke er påvirket...den værgen reagere eller opfatter.
    Grå zonen kan variere, men det eneste vi mennesker skal, er at få dens opmærksomhed....og hesten skal i denne zone MÆRKE den kan trykt stole på dig og det kan den kun hvis DU har bukserne på. Der er slet ingen grund til at få hesten i mørkegrå zone. Er hesten i sort zone, kan du slet ikke få kontakt til hesten og dog...du skal bare være tydelig i det du gør ikke er farligt og her skal du ikke styrke hesten i der er farligt, men ender kun retning...ikke gå væk. Den sorte zone er et medfødt flugt instinkt og der skal vi slet ikke arbejde med hesten.

Alt arbejde fra jorden gælder om at flytte hesten (skub) blot ved kropssprog og placering. En STABIL; SUND OG STÆRK FØRE HEST, SKAL KUN SKUB SIN FLOK FOR AT VISE HVEM DER BESTEMMER. En hest SKAL have en føre, eller gør den selv hvad den føler er bedste og hesten er et følsomt flok og flugt dyr...

eks: min hest er bange for den holdende bil. Vi finde den påvirket zone (lys grå) og arbejder i den..ved at hesten skal fokuser på mig og hvor hen mit mål er..det kan være en lille volte og skifte retning UDEN AT heste kigger efter bilen. Kigger hesten efter det farlige, skal du vise du er til stede og du bestemmer at alt fokus på bilen ikke er nødvendig. Du kan bakke hesten ved for meget fokus, du kan kryds skubbe hestens bagpart, det vil sige, at vige hesten på bagparten så den krydser sine bagben. Det er en KANON god øvelse, og bare det lille kryds skub viser, at du lige har flyttet din hest ved tryk og DU ER FØRE. Det gælder også på forparten, kryds skub fra skulder ved tryk/præs og krydser hesten forben væk fra tryk har du bukserne på...og nu går jeg forbi bilen UDEN problemer smiley :O) for nu skulle hesten meget gerne stol på dig da du lige har lært hesten den skal være i hvid zone :O)

Håber det er til at forstå smiley Det er ALFA OMEGA at arbejde fra jorden, hvis hesten er bange særlig hvis den er meget påvirket, en god rytter kan træne visse øvelse i sadel men det kræve en vis selvsikkerhed i kroppen:O)

PS. Hest og ejer skal ligne et 10 tal sammen. så hvis 2 er total dogen og uoplagt skal du være et 8 tal....frisk og let kvik...pep hesten og. Er hesten 8, skal du være 2.... bare sådan skåret ud i pap :O) og prøv at tænk over det :O) det du udstråler betyde meget smiley og tænk aldrig, åh nej, når vi kommer hen til bilen løber heste fra mig...tro mig det kan hesten mærke :O)

Jeg har selv lige købt en problem hest, som ikke kan hentes på folden uden at den lægger øre og vil sparke ud efter dig. på 7 dage med meget dyrt undervisning, har jeg lære at hente en glad hest. Jeg brænder for faget og jeg er en fighter :O) så 500 kr for 1 times undervisning er beder en et spark/ ulykke med hesten. Så spørg endelig, jeg er ny opdateret smiley

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#18   21. maj 2012 Annika: Det lyder meget spændende. Når jeg normalt vælger at ride ham, er det fordi jeg skal ad en 200 m (ja tænk sig snoldede 200m) smal vej, hvor bilerne kører MEGET hurtigt. Jeg er ganske enkelt bange for at blive presset ud på vejen, for han gå hele tiden og skubber mig.
    Jeg har dog fundet ud at, at når jeg henter fra fold i grime og snor, så kan jeg styre ham ved at sige vente, så stopper han lidt op. Jeg roser ham selvfølgelig men er i tvivl om jeg her skal give godbidder? Eller om det er en unødvendig uvane.
    Hvis jeg kan finde ud af samme teknik med trensen og på på vejen UDEN at jeg selv bliver nervøs, ville det være rigtig fint.
    Så det du siger er, at jeg skal trække og forsøge bare at gå selvom bilen kommer med fuld fart imod os. Ikke noget med at stoppe op? Jeg ved ikke om jeg kan skubbe ham uden at han drejer en omgang ud midt på vejen, for når jeg har redet og prøvet at lave sidebevægelser, når bilen kom, reagerer han bare endnu mere.
    jeg synes også min reaktion er svær, når han er flippet ud og bilen er kørt videre, for skal jeg rose for at han nu er "normal" igen eller skal jeg skælde ud over reaktionen eller blot gøre som ingenting?

• #19   21. maj 2012 du skal gå træne, så længe heste reager så slemt...så må du tage en lang dressur pisk med og hvis du kan binde en refleks vest eller klud for enden, det hjælper gerne for signal for biler...og hesten skal jo ikke være bange for den :O) Og så må i øve nogle stykker, som kan køre i bilen. Og man skal finde den går zone....der skal du arbejde til at starte med og tage mere og mere fart på bilen.... når hesten reagere, skal du skubbe hesten ikke omvendt...for det kan jeg høre den gør og så har du ikke bukserne på...og hesten vil vælge ud fra instinkt at flygte.....kan den ikke det vil den stejl og det er farlig for alle og slet ikke nødvendig at komme så langt ud.. Du skal finde kontakten til hesten, ved at bag den tilbage eller skub den, når den reagere, når du har bakket eller skubbet, skal du fortsætte dit mål eller ændre det hurtig ved at vende, bare ALDRIG VÆK FRA DET FARLIGE...for så har du lige sagt til din hest....at den har handlet korrekt. HUSK IKKE TRÆK. HIV-HIV HIV små nøk..hvis den følger noget 7 på vejen...den skal rette opmærksom hed på dig og hvor du går....

Muskel mod muskel er farligt og hesten spænder i hele kroppen og kan til en vær tid vinde over dig..så når hesten spænder op, skal du ikke hive hesten i hoved.....min små hiv i små rytmer....det dur bare :O)

Jeg havde igen i dag et godt eksempel på hvor god mine indlærte metoder virker. Jeg skulle hente min hest fra fold, vi går hen imod en løbegang på 3 m men træer på begge sider, Det kommer en hund løbende og bliver bange for min stor hest, min hest er også utryg og spænder op og holde hoved meget højt. Hunden gemmer sin imellem træerne. I hele episoden har jeg blot sagt til min hest at nu skal han ind i sen boks og have mad...vente slet ikke hoved eller øjne...kigget på på min må og holdte samme fart. Hesten faldt ned med det samme han så der ikke var nogle tegn fra mig.....men i sådan en situation skal hesten vide 100% den kan stole på dig og det kan den kun hvis du er føre.....

• #20   21. maj 2012 når bilen med lille fart, kommer forbi ude hesten reagere har du lært heste ikke at reagere og du har flyttet den til hvid zone smiley og sådan skal du hele tiden flytte grænser....hvis hesten stivner og står bum stille..." må du spørge hesten" du må giver et eller andet signal..det kunne være at fortsætte dit mål uden at ændre på det....eller andet der får hesten til at rette opmærksomheden på dig.

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#21   26. maj 2012 Lige en opdatering. Jeg har fulgt Annikas og Monty madglas råd og allerede efter 5 dage er der klart bedring.
    Tusind tak for de gode råd:-)

• #22   26. maj 2012 super godt og glad for at vi kan hjælpe hinanden..

Kommentér på:
Bange for biler

Annonce