4.445 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
6 Svar
Versader Versader
Hvordan laver man en versade?? (hvilke hjælpere skal bruges og hvordan)
0 synes godt om
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
jun 2011
Følger: 72 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Udvendige ben bag gjorden og tryk for at få bagparten ind. Kontakt til udvenige tøjle, så hesten tager hovedet ud. Indvendige tøjle skal også have kontakt og forhindre hesten i at bøje for meget samt "vise den vejen".
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 599
En versade er en samlende øvelse, hvor hesten skal været rundet om rytterens indvendige schenkel i en jævn bue fra ørerne og ned til halespidsen. Øvelsen udføres på tre spor, nemmest langs hovslaget, hvor bagbenene forbliver på hovslaget og forparten føres indenfor indtil indvendige bagben træder i udvendige forbens spor (= tre spor). Indvendige schenkel skal ligge fremme ved gjorden og virker dels fremaddrivende og dels sideførende. Udvendige schenkel ligger lidt længere bag gjorden, hvor den hjælper med bøjningen og støtter bagparten. Indvendige tøjle indleder bøjningen, hvorefter den er eftergivende og kun virker hvis hesten bryder ud af formen. Udvendige tøjle møder op og understøtter udvendige skulder i bøjningen. Vægten skal ligge på indvendige sædeben.
En versade kan udføres i både skridt (ikke anbefalelsesværdigt) og trav, mange steder på banen, og i mange fordelagtige øvelseskombinationer. Udført med en ringere bøjning kan den også virke løsgørende. En vesade må aldrig udføres i galop, da det giver en stor risiko for skader.
God fornøjelse :0)
jun 2011
Følger: 72 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Grunden til jeg bruger det ben han bøjer om er bag gjorden fordi det er det tryk han fra tidernes morgen har lært at reagere på.
Og grunden til jeg stiller ham ud af er for at lede ham til ikke at kigge på de andre heste i ridehuset. Da han ellers er en hest der mister koncentrationen.
Så snart han ikke koncentrere sig mere om dem vender jeg den om og bruger hele banen og alle steder.
Glemte jeg bare lige at skrive før tihi.
dec 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 1
Versader