{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

det s***** stop signal :-( {{forumTopicSubject}}

hvorfor holder det op med at virke så snart jeg tager fat på galoppen?

det virker i skridt og trav, i grime hackamore og med bid, næsten også kun på stemmen fra jorden, jeg træner et par stop hver gang jeg rider, slipper alle pres så snart hesten er gået "et gear" ned, har endda brugt en gulerodshaps så snart hesten stod...

skulle man longere inden ridning, så farten ikke var så fristende?

der er vat i ørerne på væddeløberen, og jeg rider ham ned i normalt fornuftigt tempo hver gang han begynder på det der pjat, men det er som om han ikke kan "nøjes" med den lille smule galop, der er balance til.

det er drøn irriterende at hesten ignorerer alle de fine hentydninger der plejer at virke, så snart den har fået lov at springe an i galop en enkelt gang, så vil den bare fortsætte med at løbe...

nogen der har erfaringer med den slags?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  det s***** stop signal :-(
  • #1   11. maj 2012 Det kunne godt lyde lidt, som det samme problem vores frieserdreng har..
    Alle stopsignaler virker på ham, både fra bid og sidepull, men når den kommer til galoppen, så virker det ikke helt optimalt. Grunden til dette er, at han simpelthen ingen balance har, og så løber han hurtigere for ligesom at ''fange sig selv''.. Vi kender den selv; Der står en og skubber til os bagfra, og vi går hurtigere og hurtigere og begynder at løbe på et tidspunkt.

Men jeg fik for første gang i går en ordentlig galop i nogenlunde tempo - og han var meget let at stoppe.
    Jeg var til Gerd Heuschmann foredrag her for et par uger siden, og der lærte jeg at slippe dem helt fortil, og stille mig i let sæde, så hesten selv styrer det, og det har krævet.. Ja, de her par uger før jeg kunne se en klar forbedring smiley

• #2   12. maj 2012 uh let sæde og frie tøjler, så kommer jeg til at reparere hegnet bagefter tror jeg. Han har ikke noget imod at gå fra galop til trav, men den hurtihe trav vil han gerne blive i...længe..

• #3   12. maj 2012 Jeg tænker det kan have noget at gøre med:
    1) det er at galopere er meget motiverende for din hest.
    2) det er sværer for ham at stoppe fra galop, især hvis det gør for stærkt. Derfor lytter han ikke så godt efter stopsignalet.
    3) hvis du fra starten har stramme tøjler i galop kan du have betinget/trænet de stramme tøjler til at løbe stærkt i galop. Jeg mener bestemt sacha har fat i noget af det rigtige. Selvom det er svært at tro på, så virker det faktisk at løsne tøjlerne. Det tør jeg næsten garantere:-) Du behøves ikke smide hele tøjlen til at starte med, Men bare strække armene frem, når du springer an i galop, så tøjlerne virker løse og der ikke er noget pres i munden fra bidet.
    En anden ting er din forventning om, hvad han gør når du springer an i galop. Hvis du forventer han løber, så vil han også gøre det. Fordi din forventning planter sig i din krop, som hesten mærker.
    Prøv at tro på du godt kan finde en nogenlunde afslappet galop frem, så han dermed også vil få lettere ved at lytte/mærke dine fine signaler for stop.:-)

• #5   12. maj 2012 Drej den ind på en volte som du bare gør mindre og mindre til den løber som du vil have også sætter du den ind på hovslaget igen og spænner den afsted igen så drejer du den igen! ;-D

• #6   12. maj 2012 UDe hvor min hest stor, er der en som bliver undervist på en unghest, som også løber lidt i galoppen og kan være lidt besværlig at få ned.
    Hendes træner bedte hende om at sætte hesten i trav hver gang hun kunne mærke at den begyndte at løbe og så fik den for det meste lov til 2-3 galop spring og så ned i trav igen.
    Indtil den lærte at galop måske kun var 2-3 galopspring og så kunne hun holde den nede meget let. Det gik virkeligt hurtigt.
    Det har i hvert fald hjulpet på den hest smiley

• #7   12. maj 2012 Som der er skrevet længere oppe har heste med dårlig balance det med at løbe da det er lettere for dem at styre, da jeg sq træne min araber op igen gjorde jeg præcis det samme med at lade ham løbe og slippe tøjlen, idag går han høje klasser fordi han selv fik "lov" til at styre det, og få sin balance igen.
    Igen gjorde jeg det samme da jeg sq ride min pony til, de lære det lynhurtigt, ja det ikke vildt sjovt og sidde på ryggen når hesten løber osv, men det er deres måde at opbygge tingene på smiley
    Evt få noget undervisning, så din ridelære måske har en lang longe i jer når du skal op i det høje gear?

• #8   12. maj 2012 Det hjælper ikke at tage mere fat, tværtimod.

Her er, hvad der hjælper på begge mine. En på 14, og en, der ikke er tilredet smiley

RYST biddet. På bedste Mclean-maner (forskning i hvordan heste tænker).

Ligesom han ryster grimen, når de spænder, ryster du også biddet. Altså giver små vibrationer. Prøv først med bitte-små rystelser, og stopper de ikke, så større,

Det virker HVER gang ved begge mine, den ene kan både trave og galopere hurtigere end andre, hvis hun vil. Den anden ikke tilredet, men ja, hvor det at tage mere fat, eller lave anholdninger kan virke MODSAT, virker det her 100%, ens hver gang.

• #9   12. maj 2012 det kræver bare træning smiley peter har også været sådan smiley

• #10   12. maj 2012 det er lidt bagvendt med ham her, det kære dyr er avlet til travløb, men der galoperer han, når balancen ryger i svingene... han har heldigvis aldrig været ked af at galopere, når han bliver bedt om det, og vi har haft masser af fede galopper på ture og på travbanen, og lidt herhjemme... Problemet er at han traver (næsten) lige så stærkt som han galoperer, og når han har galoperet, så er han svær at "dysse ned" så han render som sådan ikke i galop, men i det hurtige trav, med næsen helt i vejret. - og her hjælper kun løse tøjler, ellers falder han aldrig til ro igen.

jeg må lige læse op på mclean, umiddelbart er han ikke pjattet med pludselige pevægelser ved hovedet, så det vil tage noget tid at indøve - han er samtidig ret tolerant over for daskende remme og seletøjsdimser... så det bliver virkelig en balancegang der...;D

• #11   14. maj 2012 hvis det er balancen den er gal med skulle du måske slet ikke galoppere før han bedre kan bære sig selv?? eller kun øve galop i longe hvor der ikke sidder en ovenpå ham og ødelægger balancen endnu mere :o)

Helene

Kommentér på:
det s***** stop signal :-(

Annonce