{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Har brug for hjælp, vær' sød og hjælp. :-) {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er en pige på fjorten år, som aldrig har haft sin egen pony/hest. Jeg har kun haft parter, og redet nogle heste. Mine forældre og jeg har for nogle måneder siden, haft en snak om vi snart skulle have en god hest til mig, så jeg ikke skulle cykle alle de steder hen hvor de heste jeg rider, er. Nå men, det jeg så tænkte på var at jeg ville starte med at købe et føl. Det føl vil jeg så selv opdrage og forme, så det bliver mit et og alt. Det jeg så vil have hjælp til er, er det en god idé, selv at opdrage et føl, når jeg aldrig har haft en hest, som var min egen??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har brug for hjælp, vær' sød og hjælp. :-)
  • #1   9. maj 2012
    Det vil jeg ikke mene nej - heller ikke når du ikke er ældre :o)
    Ville nok blive ældre, få noget mere erfaring først.

• #2   9. maj 2012 Jeg købte mig et føl som førstegangs hesteejer.. Og har aldrig fortrudt det smiley Jeg startede endda med en hingst .. Det er HÅRDT og MEGET tidskrævende, da de skal opdrages præcist, og blidt, da en forkert opdragelse helt klart vil være fatalt ang temp osv.. smiley men det kan da anbefales, da det er en unik følese smiley Kig gerne Stjarni fra min profil - Det var ham jeg købte smiley

• #3   9. maj 2012 Louise: Det bare, jeg har jo brug for hjælp til at vide hvordan jeg skal opdrage føllet præcist, fordi som du siger så går det jo ikke.. smiley

• #4   9. maj 2012 Tjaah, jeg opdragede jo Stjarni helt selv smiley Men jeg vil sige, at vis man aldrig har arbejdet med ungheste før, så burde man ikke starte ud med et føl .. smiley

• #5   9. maj 2012 nej det er ikke en god ide, ikke som første gangs hesteejer, jeg vil bestemt anbefale dig at bruge god tid på at finde den helt rigtige hest der er alt for meget der kan gå galt med et føl, og der går lang tid inden du kan bruge den...

jeg vil ikke anbefale det!!!

• #6   9. maj 2012 Hmm.. okay super! har fået nogle af jeres meninger, og jeg vælger at stole på jer, i har som sagt bedre erfaring end mig, med sådan noget! Tak for hjælpen. smiley

• #7   9. maj 2012 Hvis du har en god underviser som er villig til at hjælpe dig med alt:-). Du skal også tænke på om du vil kunne vente med at ride 3-4år? Eller om du også vil have en part eller noget andet ved siden af?

• #8   9. maj 2012 Tror en äldre hest (ikke for gammel) måske 10-14 år ville passe. Synes ikke du skal köbe dig et föl hvis du ikke har särlig meget erfaring

• #9   9. maj 2012 Nej, det er nok ikke en god ide'..
    En pony på 8-16 år passer nok meget godt... smiley

• #10   9. maj 2012 Min underviser har ikke så meget tid her for tiden, og jeg har i forvejen ikke redet i et halvt år, pga. tiden hos min underviser.
    - Altså jeg har 10 år's ride erfaring, så jeg kan altså godt det grundlæggende i at have en hest. smiley har selv passet 2 andre heste, som om de var mine helt egne. smiley

• #11   9. maj 2012 Jeg har lige købt mit første føl. Jeg har så haft 5-6 heste før det som har givet mig en mase erfaring. og Nu har jeg mig en lånehest de næste 2-3 år plus min gamle fjordhest som jeg kan lege med. Så et føl ville passe perfekt til mig som jeg selv kan præge til når jeg skal af med Coco. smiley

Men nej som første gangs hest fik jeg en tre års pony som skulle tilrides og selvom jeg havde min mor og hendes veninde og en underviser til at hjælpe mig var det en meget stor mundfuld.
    Så køb en ældre hest som har prøvet det hele. smiley

• #12   9. maj 2012 Det lyder også som et hårdt arbejde, så jeg vil tage imod jeres råd, og finde en ældre hest. smiley

• #14   9. maj 2012 Hvis du ikke ved hvordan du skal opdrage et føl, ville jeg godt nok ikke gøre det hvis jeg var dig. Puha.
    Selv en hest der er redet og har været meget i hænder, kan man finde ting ved, som man skal arbejde med.
    Og hvis du aldrig har haft egen hest eller har erfaring med unge heste og ny indlæring, så ville jeg godt nok holde mig langt fra det, ellers bliver det ikke en succesoplevelse for dig.
    Hvis hesten gør noget farligt, og du ikke ved hvordan du skal reagerer for at løse 'problemet', så opstår der bare nye problemer og så starter en ond cirkel.

• #15   9. maj 2012 Jeg syntes at det en meget god ide, også selv om du ikke har erfaring, men et sted skal man jo starte med erfaring smiley
    Måske skal du ikke købe et føl som aldrig har været i hænder men du kan nok godt klare dig med en plag som kan trækkes med,løfte hove og stå stille og er mest mulig, for vil sige at det ikke er en god ide at starte med et føl som ikke har været i hænder og alt det. Jeg købte Asterix (havde ingen erfaring med at opdrage da jeg kun har haft heste som kunne trækkes med og det) og det har udviklet sig til at han skal sælges nu da jeg simpelt hen ikke kan opdrage ham, han er nemlig en teenager nu og glemmer det han har lært fra den ene dag til den anden lol.

• #16   9. maj 2012 Hvis jeg var dig, ville jeg starte ud med en pony på en 8-10 år. Ville ikke starte ud med en unghest/føl, da det ville være for stor en udfordring smiley

• #17   9. maj 2012 Jeg viklet ikke anbefale det som første gang - og heller ikke når du ikke er ældre. Man kan vel sige at hvis du havde 20 års erfaring, ville det være lidt anderledes smiley

• #18   9. maj 2012 Hvis du gerne vil forme din egen hest, kan du jo evt. kigge efter en ung hest på fx 5-6 år som er tilredet. Så er du ovre "det værste" men samtidig har du en hest, som du stadig kan forme og korrigere som du vil ha' den.
    Det er svært at vurdere, når man ikke kender dig, om du har viden og praktisk kan viderføre viden om og til hesten. Personligt var min første hest 3 år. Der har helt sikkert været nogle problemer, og jeg er blevet meget klogere hen ad vejen. Personligt har det hjulpet mig rigtig godt at have en fast underviser på, som har kunnet hjælpe mig både mht. opdragelse og træning.

• #19   9. maj 2012 Jeg er førstegangsejer af en dejlig 6 årig vallak, som jeg selv kan forme. Det er fuld af udfordringer og den bedste følelse når man rykker sig sammen smiley

• #20   9. maj 2012 Og jeg får også meget hjælp fra underviser

• #21   9. maj 2012 Tænker også, der jo ikke meget du kan lave med et lille føl. Man starter jo ikke meget træning med dem før de omkring 3-4 år inden er det kun løfte hove og gå i torv intet andet, så skal de helst ud og lege med jævnaldrene. Altså de næste 3 år ville du ikke have meget glæde af at være hesteejer. + opdrager du forkert, står du pludselig med en stor hest, der er en for stor mundfuld smiley så som de andre vil jeg klart fraråde det.

find en sød hest på 6-8år der har prøvet lidt af det hele. Og bare rolig, som hesteejer får du nok at se til. Med smed tandlæge korrekt udstyr, undervisning godt foder foldtid, og når der ellers er tid ridning. Har aldrig redet så lidt som efter jeg blev hesteejer smiley held og lykke med det, men vil klart anbefale dig en du kan bruge med det samme.

• #22   9. maj 2012 Vil tro at du efter et stykke tid vil komme til at savne at ride og derved alligevel skulle have parter rundt omkring samtidig med at du bruger en masse tid og penge på følle.

Jeg har min egen hest, kender en masse til indlærings psykologi mm men ville ikke turde forsøge mig med et føl..

• #23   9. maj 2012 hvis du vil give alt hvad du har af energi for føllet og hvis du kan klare de dårlige tider med den så jo prøv det kan vel ikke går mega galt, når du har 10 års erfaring:)

• #24   10. maj 2012 Hej trådstarter.

Prøv at tænke hele konceptet igennem.
    Gang den tid du tror det tager, med 3. Det hele tager længere tid end man tror.
    Hvad er dit mål?
    Er det at komme ud og ride?
    Er det pusse-nusse-hygge?
    Hvad er dit mål ½ år efter føl/hest er landet på din matrikel? Vil du noget andet eller kan du fastholde koncentrationen.
    Forældreopbakning?
    Økonomi/budget?

Hvad ønsker du egentlig?
    Omgangskreds/opbakning/stabilitet?

Der er mange ting der skal overvejes. Tror umiddelbart du vil få mest glæde af en erfaren pony/hest du kan komme ud og ride lidt på her og nu.

Du virker som en god person, men gør dig overvejelser om hvad du virkelig ønsker.

Held og lykke.

Kommentér på:
Har brug for hjælp, vær' sød og hjælp. :-)

Annonce