Hvornår er det rosset rytteri? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg kunne godt tænke mig at høre hvornår i mener at det der rosset rytteri mht. de klasser man stiller op, da jeg mere eller mindre i en tråd på opslag og billeder er blevet beskyldt for dette..
Jeg har en hoppe, 5 år om 2 måneder, hun er redet i lidt mere end 1 år, jeg har startet LD på hende og lod mig udklasse, jeg red til ret høje % men jeg kunne ikke starte højere da hesten ikke kunne klare at ride nedsining uden at slå voldsom fra, smide ryggen og lave taktfejl. Derfor blev vi hjemme fra november til april for at få styr på nedsidningen så vi kunne rykke op i LC.
I starten af April bevægede vi os så ud, i en LC1, det gik knap så godt, hun kiggede, var lidt nervøs og trykket, og puttede sig en del, vi red 63 % bl.a. med 3 taller og 4 taller med 8 i gangarter ig rytteren som var det der trak op!
Så her sidste weekend, ud igen og træne og få lidt rutine. Her igen en LC1, dog kom vi aldrig igennem programet, da jeg trak mig, da der var vand på banen og hesten stejlede og snurrede rundt, så vi blev og red på banen til hesten slappede af.
Dagen after tog vi derud igen for at se om vi kunne "vinde over vandet" det gjorde vi, med 4 i lydighed, 3 for begge mine anspring, men igen trækker gangarter og rytter og noge af de øvelser som ikke lå i vandet os op på 63,75 %.
Jeg snakker med min underviser (ride pt. kun undervisning og skridtture i skoven, da vi gerne vil have hende klar til 5 års i slutningen af August)da vi havde stævne på vores klub i weekenden, og de har udskrevet en LC2 som hun synes jeg skal starte.
Jeg bliver så meget nervøs på hjemme bane, men beslutter mig alligevel for at starte den, og ganske rigtigt bliver jeg hamrende nervøs.
Vi fik lige et stejl og en snurren rundt inden jeg startede mit program, men ellers gik det fint, lidt for meget putteri, ville gerne ha hende lidt mere frem i næsen, og søge lidt mere frem.
Vi slutter her på 68,043 % og vinder klassen.
Og det er her folk mener det er rosset rytteri. Er det det?
Hesten er ikke fyldt 5 på datoen endnu, den er først for nyligt begyndt at hænge sammen i nedsidning, den kan ikke lave en travøgning i nedsidning uden at slå fra, smide ryggen, og lave taktfjel. Den kan ikke ride kontra galop uden at falde i trav og komme på forparten eller bytte....
Men de mener jeg red for lavt, burde har valgt LA1, og dermed en udfordring?
Jeg mener jo dette ville være at presse min hest ud i noget som hun mentalt overhovedet ikke er klar til, da der også bliver forlangt væsentlig mere bæring og holdning i LA... Jeg har startet LC2 i samråd med min underviser, som mener dette er det niveau hesten pt er på.
Så kan jeg lige tilføje at der er nogen der har overhørt en samtale mellem mig og min mor, da der var en der havde brokket sig over jeg startede LC sagde jeg til hende jeg var ikke udklasset, så længe jeg ikke var det, startede jeg LC hvis det passede mig, og hvis de havde et problem måtte de tage den med min underviser...
Kom med jeres uforbeholden mening. Rosset rytteri eller ej?
Dette var Fiona's første LC2, og det skal lige tilføjes, at jeg springer fra LC til LA når hun er klar, hvilket vi håber hun er i første weekend af Juli hvor der er stævne på et lille sted i nærheden så ci kan prøve programmet af inden 5 års championaterne.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
"Rønnebærene er sure" sagde ræven
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Men hvis den sagtens kunne klare en LA uden problemer så ville jeg mene det var roset rytteri..
Men forstår nu ikke du vil springe dirkete fra LC og op til LA1? Hvorfor ikke prøve nogen LB klasser inden?
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
så længe du ikke holder dig nede i de klasser men som du selv skriver er det jo ikke det du vil ..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Nu er der kun en der har påpeget det - så værre er det vist heller ikke.
Kan læse i emnet du ikke vil starte LB fordi du bla. ikke kan lave en schenkelvigning i skridt - måske det var en udfordring at tage fat på så man kunne komme der op af efterhånden.
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Og som du selv siger - der er ingen grund til at presse hesten ud i noget den ikke er klar til!
Der er iøvrigt mange der springer LB klasserne over, fordi de føler de ligger dårligt til hesten/ponyen. Så synes ikke det er et problem at gå fra LC-LA - så længe hesten er klar til det
mar 2006
Følger: 94 Følgere: 90 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 206
Det samme mener min underviser. Jeg synes generelt at schenkelvigning i skridt, og travøgning i letridning synes jeg personligt er sværre end kontra galop og en travøgning i nedsidning. (det sidste er dog pt ikke muligt med min unge hest, da hun ikke kan hænge sammen)
Jo jeg mener Roset Rytteri det er ikke altid jeg lige ved hvordan alt skal staves, og jeg skal da beklage min uvidenhed.....
jan 2008
Følger: 208 Følgere: 220 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 816
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
det er en ung hest og de skal have erfaring... så må folk komme med nogle gode argumenter...
jeg var selv ude for det samme da jeg begyndte med min unghest, fordi jeg havde startet højere på min gamle... eller da jeg startede militarysæsonen med en cnc80 med gamle fordi jeg synes en hest på 21 skal have lov at have det lidt nemt, ble folk småsure, på trods af jeg ikke er udklasset af cnc80....
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Syntes jeg så ikke men det er nok individuelt
Vil langt hellere være i letridning i øgning, kontra galop kræver meget mere styrke og schenkelvigning i skridt er det lettere at holde styr på "hele" hesten imens man også har styr på farten ;).
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
Synes det er meget usportsligt at ride den samme klasse igen og igen bare for at få den røde roset med hjem. Jeg personligt synes det er mere spændende at prøve sig selv af
Synes ikke at du har gjort noget forker din hest er jo ikke særlig gammel endnu!
mar 2006
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
Kan godt forstå at du vil springe LB klasserne over, for linjeføringen i LA1 er lettere og det er bare slet ikke til at ride øgninger i letridning.
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
Når den ikke er ældre, kan du jo ikke gøre så meget.
Men da jeg læste på HN, blev jeg dog som så mange andre, også overrasket over dit spring fra LC1 til La1, selvom jeg godt ved, det er pga. championaterne.
Du må jo ride klasserne, til du er udklasset, længere er den vel ikke
Nogle gange bliver folk også lidt visne, fordi hesten er stor og smuk, og det er tydeligt den vil have kapacitet til de højere klasser, ligesom din.
Mit råd er, at du ikke skal starte højere, end du selv føler I er klar til, men som andre også siger, tag udfordringen op.
jeg selv har været en af dem der gang på gang er blevet trumfet af folk der starter de samme lave klasser for rosetterne skyld, selvom de burde starte højere, så kan sagtens sætte mig ind i det...
Ligeledes er jeg en rytter, der hellere starter en klasse højere for udfordringen, end en klasse lavere for nemhedens skyld. Min samvittighed står ikke til andet.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
okt 2005
Følger: 22 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 81
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Nu var det jo også kun én klasse - hvis du nu fortsatte med at ride LC, selvom hun var fuldstændig klar til LA, så kunne jeg forstå det.
Folk ved jo ikke hvilke problemer man har med hesten og hvorfor man starter det man nu starter, så de har nok bare draget deres egen konklusion.
- Må man overhovedet starte LA med en 4 års?
mar 2006
Mht. LB/LA så er det præcis som Ida T skriver, linjerne er meget bedre og flydende i LA end LB når du skal styre din unghest rundt. Men det er også lidt lige meget i denne sammenhæng det er er de beridere jeg rider ved som mener jeg skal gå fra LC til LA (det var ikke fra LC1-LA1, men nu har jeg redet en LC2 her i weekenden)
aug 2005
Følger: 146 Følgere: 132 Heste: 13 Emner: 77 Svar: 1.921
Men der er jo tusindvis af forskellige meninger, så skyd du bare en hvid pind efter de spydige kommentarer. Du har helt klart dit på det rene og jeg tager hatten af for at du ikke bare presser hesten ud i noget den ikke er klar til + ALDEREN på hesten for hulan da. Den tror jeg også der er mange der har glemt desværre.
GLÆDER mig til at se flere tråde fra jer på HN. Til at kunne følge jeres videre udvikling.
God sommer
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
Jeg har været til et enkelt dressurstævne på min (dengang 4-års) - red til lidt over 70 % - hesten har en kæmpe gang og det blev den helt klart dømt op på - for jeg vil ikke selv mene at det var et program til så høj en procent. Efter det stævne har jeg valgt ikke at starte dressur indtil den er startklar på distriktsplan - for kritikken var ingenting værd, og folk ser sig sur på en fordi man dukker op med en hest, som på trods af sin alder, mere ligner en LA-hest en en LC-hest.
Men SELVFØLGELIG skal der være plads til at man vender sin hest til at gå på en dressurbane, og så ignorer de folk som har ondt i røven over det.. Ridesporten (især dressur) er så snæversynet, og man bliver alt for hurtigt dømt..
Man er rosetrytter, hvis man udelukkende starter lavere klasser end hestens og ens eget niveau, for at vinde rosetter.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Og at hoppe fra LC til LA gør inget, gjorde selv det med min. Startet 2 LC'er vi vandt, og så trænet vi bare frem til 5 års i Herning marts.. Tøver ikke med at gøre det igen, jeg vil op og frem, ikke sitte i de her små klasser. LA er os meget bedre end LB, LB er kun rod..
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
Jeg sys overhovedet ikke at det e roset rytteri bare fordi du har en lækker hest som du en gang har redet så højt i LC.. Man skal starte et sted, hesten skal jo også have lov at komme ud at kigge lidt så du kan jo ikke blive hjemme indtil den kan gå en LA bare fordi den har en god gang..
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
Kunne husker da jeg debuterede Choco i LB2 og LA2 og vandt LB2'en og blev nr. 2 i LA2 - "skal du ikke snart til at starte noget højere?!"
Det var på trods af det var mit 3 stævne på hesten, og jeg var faktisk ikke udklasset af LC, eftersom jeg aldrig startede dem officelt!
Nu kan man siger at jeg har en stor willemoes søn gående, som bevæger sig som en drøm. Ham starter jeg også først i Lc inden vi tager et spring op. Så må folk jo bare få ondt i r¤ven af det.
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Jeg sprang også selv LB-erne over da jeg syns de programmer er vildt åndsvage.
Så jeg ventede med at starte flere stævner til hesten var klar til LA1.
Det lyder som om din hest stadig er ret ung og urutineret, og som om du har nogle problemer med den, og nogle ting du stadig skal have trænet, så du får helt styr på dem.
Men hvis du vil slippe for anklagerne, så start til klub og eller gård stævner, men rid undefor konkurrence, så får din hest noget erfaring med stævner, og du bliver ikke beskyldt for at gå efter rossetterne.
Hvornår er det rosset rytteri?