963 visninger
|
Oprettet:
Best Choices & Werner - Metine
6. feb 2012 Følger: 94 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 188
6. feb 2012 Følger: 94 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 50 Svar: 188
Tilridning? {{forumTopicSubject}}
Hej, en af mine bekendte har en pony der skal tilrides og vil en 15 årig kunne det? Har en del ride erfaring både med at ride unghest og at tilride. For undervisning op til flere gange om måneden, men kunne jeg evt. forlange noget for det?
Metine.
På forhånd tak(:
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Hestene har af mig lært at gå i 3 gangarter, stoppe og dreje. Enkelte har så også lært at forbinde signaler med mundtlige kommandoer. Hestene lærte at gå i ridehus, ridebane og hos de fleste også på tur. Det har der aldrig været problemer med.
Så alt efter hestens fremtidige brug, kan en 15-årig godt tilride den. Skal hesten blive en hest på høj niveau, ville jeg nok finde en prof. Men en hyggehest kan en dygtig 15-årig godt tilride, hvis du spørger mig.
sep 2009
sep 2009
Her blev der ikke trænet efter at hestene skulle lære stemmekommandoer, men at de skulle reagere på tøjle, ben og sæde. At de så har lært at forbinde "Stop" med at stoppe, er ikke bevidst træning fra ejers eller min side af, selvom jeg konsekvent siger stop hver gang jeg stopper.
Vi (ejer og jeg) startede ud med at longere eller løslongere hestene, for at vende dem til saddel og hovedtøj. Når de slappede af med det, lagde jeg mig over ryggen på dem, og det gik der så nogle gange med. Når hestene var ligeglade med at jeg lå, satte jeg mig op og blev trukket de første par gange. Når hesten så var okay med det, kom de ud i longen, uden kontakt med ben eller tøjle.
Når hestene var okay med at jeg sad, begyndt jeg at samle tøjlen op og vende dem til kontakt med munden, og samme taktik med benene.
Herefter blev de vænnet til stop og gå frem signaler i longen. Longen blev taget af, og hestene blev øvet i at dreje, stoppe og gå frem i skridt og trav uden longe.
Når hesten var pålidelig og rolig i ridehuset var det tid udenfor, først i longe og når hesten var okay med det, uden. Herefter blev den skridtet og travet til den var tryg ved det, og så forsøgte vi med galop i longe. Til at starte med var det galop i longe, senere hen uden.
Heste der ikke var gode til at gå fremad kom en tur i skoven med en af de mere erfarne ungheste (vi havde en, der var god som dagen var lang, totalt pålidelig) for hestene synes altså det er sjovere og er mere fremadgående.
Alt efter hesten har det taget fra 8 gange, fra dag 1 af, til flere måneder at få dem vænnet så meget til tingene. Når hesten virkede tryg og rolig med noget, gik vi til næste trin. Var hesten fra starten af ligeglad med at jeg lå, kunne jeg sagtens sætte mig op samme dag, og det var der ingen problemer i.
Der er blevet brugt guf til at øve i at sidde op og af og jeg har ALTID reddet med hjelm, gode støvler og sikkerhedsvest.
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
sep 2009
Når jeg så kommer op på ryggen af den, lære den således at forbinde mine ben med fremdrift. Når først DET signal er på plads, forstår den også princippet i at blive reddet frem i trav, og senere i galop. Og ellers rider jeg med en lille pisk, der bliver klasket mod min ridestøvle, for at få lyden.
sep 2009
Naturligvis er der forskellige signaler til skridt, trav og galop og til om den skal gå hurtigere i gangarten eller skifte gangarten. Pisken bruges udelukkende som hjælpemiddel, og kun hvis det er abselut nødvendigt.
Galop var den allersidste gangart hesten lærte at håndtere, i det ridehuset jeg red i ikke var stort nok til at en hest uden balance kunne lære at galopere derinde.
At du putter et tov på gør altså ikke den store forskel i hestens verden, når den først forstår at longepisken betyder frem og bliv ude.
De første gange hesten skal i galop, har ejeren stået inde på midten med pisken, så hesten har vidst, at den skulle fremad. Med helt rå ungheste er det nemmeste simpelthen at løbe dem igang, og når de så er lige ved at sætte i galop, for de galopsignalet og evt får støvlen en med pisken. Hesten bliver rost, får lov at rende lidt fremad, taget ned i tempo og det gentages så et par gange, så den ikke når at blive alt for træt af det.
Jeg snakker meget med hesten når jeg rider, roser og taler beroligende. Alle hestene har af sig selv lært at forbinde ordet "stop" med at stoppe, fordi jeg automatisk giver den kommando, når jeg stopper hesten. Det er ikke noget jeg har tænkt over at gøre. En af dem lærte sig også kommandoen "Slaap af", i det han var en nervøs hest, som jeg sagde det meget til. Så når jeg sagde slap af, sænkede han hovedet og satte tempoet ned. Igen, ikke bevidst men noget hesten selv har lært.
Fra naturens side lystre heste kropssprog, ikke lyde.
De metoder jeg har beskrevet her har virket for samtlige af de heste jeg har tilredet. Dem, der efterfølgende har fået hestene har været superglade for dem, og har sat rigtig, rigtig stor pris på dem også.
sep 2009
Men når jeg nu fejlridder, forklar mig så, hvordan så mange ungheste reagere positivt på den metode, og forstår signalerne, hvis jeg fejlridder dem? Forklar mig hvordan min egen unghest er gået fra at have dybt forkerte muskler, være ustyrbar og ked af at ride til nu at være en hest i nogenlunde balance, med nogenlunde rigtige muskler og som er glad hver gang jeg putter hovedtøjet på den.
Du kan ikke undgå at hesten løber igang de første par gange, fordi den ikke har balancen til et anspring og simpelthen ikke forstår signalet. Ja, jeg ved godt at det kunne den lære med de rigtige stemmekomandoer og hist herop og kom herned, men det har altså fungeret FINT i de her nogle og tyve tilfælde hvor hestene er blevet reddet på de her metoder!
En af hestene er gået fra at være så ustyrlig og nervøs at den skumsvedte efter 5 minutter lige meget hvad vi gjorde, til en sød og rolig pony der nu ejes og rides af en herinde på HG! Hun er rigtig glad for sin hest, og det er mig og ejer der har trænnet med den fra den var en nervøs og overgearet hest, til en der tager alt i stiv arm, slapper af og er dygtig.
Knapstrupperen Apachie (kan ses som "knab" på min profil) har jeg tilreddet.
Palominoen Lodius har jeg tilreddet, og er den tidligere nervøse hest, jeg har beskrevet ovenfor.
Skriv du blot til ejerne og spørg om de mener deres heste er fejlredne, for det tror jeg bestemt ikke. Mit indtryk er at de er rigtig glade for deres heste.
Jeg synes ikke du kan være bekendt at sige at jeg fejlridder hestene, når du slet ikke kender hestene eller omstændighederne. Faktisk gør det mig enormt vred, når du ikke har anden baggrundsviden end det jeg har skrevet, hvor du på ingen måde kan bedømme de enkelte heste, og det individuelle forløb der er blevet taget med dem.
En hest kunne jeg sidde på fra dag 1 af, en anden måtte jeg bruge 1 måned på, før jeg kunne. Fokuset har været at hestene skulle vænnes til saddel, rytter og hovedtøj samt grundsignalerne og forskellige ting, så de var klar til salg.
At du har en anden holdning er fair nok, det er din holdning, men jeg ser INGEN grund til at du begynder at hakke ned på min måde at ride på. Jeg kunne også kritisere en hel del ved din ridning, er jeg sikker på, for alle laver fejl og gør ting forkert, men det har jeg tænkt mig at holde mig for god til.
aug 2008
Følger: 223 Følgere: 207 Heste: 9 Emner: 52 Svar: 176
Jeg syntes ikke det kan være rigtigt over for Team nullerdut.
Hun har tydeligvis forstand på hvad hun siger!!
Og hvis det har lykkedes for hende med den metode, de nogen og tyvende gange hun har brug den, så er der IKKE noget der taler for at der skulle være noget galt i det!!!
Og hvis det Var så galt kunne hun jo nok ikke gøre nervøse heste rolige!!!
- og ved du hvad, jeg rigtig godt kan lige ved hendes metode?? Hun tager det stille og roligt, i hestens tempo!!!!
Tænk på hvor meget du måske såre hende bag skærmen!!
Det var mig der var "hende" for 1 år siden, og nej hvor gjorde det ondt!!
Er stadig ikke helt kommet mig over det, og nogen gange kommer tankerne tilbage omkring at jeg var "mishandler" stadig, på trods af, at mange faktisk fortæller at jeg er så god ved heste!!!
- det giver sku sår i sjælen..
Tror slet ikke du ville være så sej ude i den virkelig verden..
Nå, men stopper nu. Vil ikke hive nogen en sviner..det helt okay, at have forskellige holdninger og meninger, men det at tro, at det kun er ens der gælder, det holder ikke...
Uff, det kan gøre mig rasende !!!!
sep 2009
Exactly!
Gør livet funny,med minder om den dejligste pony .:
Takker for støtten. Jeg mener stadig ikke at jeg har mishandlet nogen af de heste jeg red til, de var glade, kom hen til os på folden, nød at være ude og ride osv. At jeg har lavet fejl, ved jeg. Jeg ved godt, at der er ting jeg har kunnet gøre bedre, og ting, jeg har gjort som nok ikke har været godt nok eller fejlvurderet i den givende situation. Men jeg gjorde det bedste jeg kunne, og det vil jeg ikke kritiseres for. Gjort er gjort, sket er sket, og man kan ikke gøre det om på nuværende tidspunkt.
sep 2009
aug 2008
sep 2009
sep 2009
Jeg har bare et problem med måden du skriver det må. Du får din metode til at se ud som den eneste rigtige og mig til at ligne en, der ikke kan gøre det rigtigt. Og det er enormt stødende når jeg gjorde det bedste under de givne omstændigheder og med den erfaring jeg har.
Og hvornår begyndte jeg at skrige op? Jeg har blot fastlagt hvordan min holdning og mine følelser er i den her debat. Og selfølgelig bliver jeg da vred og såret når du skriver sådan til mig, ligesom enhver anden.
Men hvis planen er at stemmen skal erstattes af ben og sæde (og tøjle som støtte gør jeg ud fra??), hvori ligger problemet så ved at det er ben, sæde og tøjle jeg starter ud med at lære hesten, frem for at lære den mundtlige kommandoer, som så skal overføres til fysiske?
aug 2008
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 1
Tilridning?