Årgang 09 - tilridning {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Synes jeg ser flere og flere som er eller har været igang med tilridningen af deres 09' er.
Flere som er startet i jan med ryttertilvænning og ridning, men især nu går det stærkt med at skulle op og ride på deres ungheste. Også selvom hesten er i vækst.
Hmmm måske er det bare mig. Men min unghest har været planlagt i LANG tid og jeg kan godt vente det sidste stykke tid på at hun skal rides.
Hun kunne bestemt godt holde til vægten af en rytter da hun er tæt på 177 i stg og jeg vejer 65 kg. Men jeg synes bare i mit hoved at det er for tidligt at hun skal ha rytter på. Reelt bliver hun først 3 år d. 17. April. Og jeg så helst at hun var mindst 6 mdr ældre og så derefter kan hun holde pause vinteren over.
Jeg ville føle at det var et overgreb hvis hun skulle rides nu. Hvordan har I det?
dec 2009
Følger: 58 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 426
Syntes det er alt for tidligt at se 09'er som allerede nu er blevet redet flere måneder..
Adeilo skulle gøres ryttervandt her til sommer og tilrides næste år, men nu vokser bagparten igen, så han er vist ikke færdig med at vokse..
Syntes mange har alt for travlt.. 09'erne er jo stadig kun "babyer"
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
Dernæst skal han have rytter på, hvor han så småt (med pauser) skal tilrides (til at kunne rides rundt i skridt, trav og galop).. når det er gjort skal han have en pause, og så skal han bare bruges til nogle få ture, så han stille og roligt kan få opbygget balancen
vi har bestemt ikke travlt, og han må tage ALT den tid han vil
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Altså.. Har intet problem med at man kravler op og sidder i 10 min og indstallere stop og frem i skridt...
Men at ride rundt i trav, galop og holdning - nej tak.
Men det må man jo gerne når hesten skal kåres i herning i marts... Selvom hesten ikke skal vises under rytter deroppe.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Hun blev uheldigvis skadet lige da træningen var sat i bero. Hun tog et styrt i boksen = total boksro i 3 måneder.
Men hun var meget færdig og ville hellere sætte hende tidligt i gang, lade hende få en god pause og så gøre klar til kåring. I stedet for at presse hende op til kåring.
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 92
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Synes da kun det er fint, at man vælger at ride dem i noget tid og få dem gjort trygge med rytter på ryggen, inden de skal ud at starte, i stedet for dem der er blevet gjort ryttervant en måned før start.
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
De gik i løsdrif med mor, og andre føl til de blev 3 år og nogle måneder (min 2. måneder) . Så blev de taget ind, sadel og ryttervant, og blev redet i skridt, trav og galop på bane. Da det var gjort, blev de sat på fold til de var 4-4½ år, og blev derefter taget ind og tilredet.
Personligt synes jeg det er forkert at vi tilrider heste i 3 års alderen, både pga. vækst og fordi de udvikler deres tænder. Total træls at få bid og tænder på samme tid.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Jeg mener tilridning, som rytter på, redet i skridt, trav og galop.. Det andet er jo videreuddannelse af hesten ?
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 92
Og ryttervant er at de som sagt er vant til det kravler en rytter op og ned og trænes i at gå og stop og dreje og ikke mere...
okt 2006
Følger: 95 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 693
Herefter skal han i tilvænning/tilridning 1 måneds tid for herefter, at få fred sommeren over så han evt. kan vokse og fordøje de nye indtryk.
Dem der er fra april/maj/juni/juli syntes jeg personligt ikke er klar aldersmæssigt osv. til tilvænning/tilridning.
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 346
Jeg har selv en fra 09, men hun er SLET ikke klar til rytter endnu, så jeg giver hende den tid hun skal bruge til at vokse færdig og så gør jeg hende ryttervant, får voksepause, bliver redet op igen og så solgt
mar 2006
Følger: 74 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 236 Svar: 1.348
Han går stabilt i alle 3 gangarter..kan har gjort det forbløffende godt ! Han var helt klar til at tage imod nye udfordinger..
personligt synes jeg at man skal tage et kig på sin hest og se og mærke om hesten er klar til det fysisk og psykisk ! Min gamle hest blev tilredet som næsten 5 års, han var simpelthen ikke klar før.. Og ham her som 3 års fordi han bare er en kriger !
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Efter en måneds ridning har hesten jo slet ikke muskler til at trave og galoppere.
Jeg ser meget hellere at man gør dem ryttervant og styrbare som 3års og skridter nogle gode, lange ture (self bygge distancen langsomt op) så hesten faktisk får rygmuskler til at bære rytteren. Når den nærmer sig 4års alderen kan man begynde at trave lidt.
Som 4årig tilride den færdig i trav og galop - når den har fået musklerne til det.
Årgang 09 - tilridning