{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Årgang 09 - tilridning {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Synes jeg ser flere og flere som er eller har været igang med tilridningen af deres 09' er.
Flere som er startet i jan med ryttertilvænning og ridning, men især nu går det stærkt med at skulle op og ride på deres ungheste. Også selvom hesten er i vækst.

Hmmm måske er det bare mig. Men min unghest har været planlagt i LANG tid og jeg kan godt vente det sidste stykke tid på at hun skal rides.
Hun kunne bestemt godt holde til vægten af en rytter da hun er tæt på 177 i stg og jeg vejer 65 kg. Men jeg synes bare i mit hoved at det er for tidligt at hun skal ha rytter på. Reelt bliver hun først 3 år d. 17. April. Og jeg så helst at hun var mindst 6 mdr ældre og så derefter kan hun holde pause vinteren over.

Jeg ville føle at det var et overgreb hvis hun skulle rides nu. Hvordan har I det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Årgang 09 - tilridning
  • #1   27. mar 2012 Enig..
    Syntes det er alt for tidligt at se 09'er som allerede nu er blevet redet flere måneder..
    Adeilo skulle gøres ryttervandt her til sommer og tilrides næste år, men nu vokser bagparten igen, så han er vist ikke færdig med at vokse..

Syntes mange har alt for travlt.. 09'erne er jo stadig kun "babyer"

• #2   27. mar 2012 Bailey skal vænnes til sadel osv nu her fra April af.
    Dernæst skal han have rytter på, hvor han så småt (med pauser) skal tilrides (til at kunne rides rundt i skridt, trav og galop).. når det er gjort skal han have en pause, og så skal han bare bruges til nogle få ture, så han stille og roligt kan få opbygget balancen smiley

vi har bestemt ikke travlt, og han må tage ALT den tid han vil smiley

• #3   27. mar 2012
    Altså.. Har intet problem med at man kravler op og sidder i 10 min og indstallere stop og frem i skridt...

Men at ride rundt i trav, galop og holdning - nej tak.

Men det må man jo gerne når hesten skal kåres i herning i marts... Selvom hesten ikke skal vises under rytter deroppe.

• #4   27. mar 2012 så længe det kun er en skov tur en gang i mellem i alle gangarter og lære stop og frem jamen så sker der jo ik noget

• #5   27. mar 2012 Jeg tilrider selv de 3 års om foråret, hvor de fylder 3. De lærer de mest basale ting: skridt, trav, galop, start, stop, dreje osv. Efter et par mdr får de lov at gå i nogle mdr igen, så de kan vokse i fred.

• #6   27. mar 2012 Min blev redet til i slut januar/start februar, og herefter redet 3-4 gange ugentlig i 6 uger. Hun gik cirka et kvarter pr gang. Hun holder ferie nu, og skal først i gang enten sidst på sommeren, hvis hun skal gå kåring ellers først til efteråret.

Hun blev uheldigvis skadet lige da træningen var sat i bero. Hun tog et styrt i boksen = total boksro i 3 måneder.

Men hun var meget færdig og ville hellere sætte hende tidligt i gang, lade hende få en god pause og så gøre klar til kåring. I stedet for at presse hende op til kåring.

• #8   27. mar 2012 Jeg har en 09 plag. Og jeg er bare gået igang så småt med longe, trense, og sener sadel. Jeg tager det helt stille og roligt og gør det til en leg smiley også træner jeg ca 3-4 gange om ugen. Også til august/september ville jeg gøre ham ryttervant.. Også pause.. Jeg ville også gerne havde ham i laaang tid smiley hehe

• #9   27. mar 2012 Tror det har meget at sige, at folk vil have deres 3 år helt klar til sadelkåringer og championater efter sommmerferien.. Og så får mange af dem jo voksepause derefter..

Synes da kun det er fint, at man vælger at ride dem i noget tid og få dem gjort trygge med rytter på ryggen, inden de skal ud at starte, i stedet for dem der er blevet gjort ryttervant en måned før start.

• #10   27. mar 2012 Nu har jeg ikke selv en unghest, men jeg har været med til at tilride heste i England.

De gik i løsdrif med mor, og andre føl til de blev 3 år og nogle måneder (min 2. måneder) . Så blev de taget ind, sadel og ryttervant, og blev redet i skridt, trav og galop på bane. Da det var gjort, blev de sat på fold til de var 4-4½ år, og blev derefter taget ind og tilredet.

Personligt synes jeg det er forkert at vi tilrider heste i 3 års alderen, både pga. vækst og fordi de udvikler deres tænder. Total træls at få bid og tænder på samme tid.

• #11   27. mar 2012 Der er åbenbart forskel på hvad man definere som tilride..

Jeg mener tilridning, som rytter på, redet i skridt, trav og galop.. Det andet er jo videreuddannelse af hesten ?

• #13   27. mar 2012 Jeg mener også at tilridning er når hesten kan gå stabilt til bider i alle 3 gangarter.
    Og ryttervant er at de som sagt er vant til det kravler en rytter op og ned og trænes i at gå og stop og dreje og ikke mere... smiley

• #14   27. mar 2012 Min fra 09 er igang med longering trense og sadeltilvænning. (han er fra 29 marts) så 3 år på torsdag. smiley

Herefter skal han i tilvænning/tilridning 1 måneds tid for herefter, at få fred sommeren over så han evt. kan vokse og fordøje de nye indtryk.

Dem der er fra april/maj/juni/juli syntes jeg personligt ikke er klar aldersmæssigt osv. til tilvænning/tilridning.

• #15   27. mar 2012 Jeg har også en fra 09 hunblover kun trænet fra jorden af og vendt til ting og hun bliver tre i maj hun tilrides muligvis til efteråret ellers først til næste forår

• #16   27. mar 2012 Jeg mener det er i orden, at man gør hesten RYTTERVANT dvs. at der kan kravle en op på hesten og ride den i skridt, trav, galop og den ved hvad frem og stop er - så kan den få voksepause bagefter igen. Der er mange der mener det kun gavner hesten at gøre det på netop den måde, så den ikke får det hele i en stor mundfuld..

Jeg har selv en fra 09, men hun er SLET ikke klar til rytter endnu, så jeg giver hende den tid hun skal bruge til at vokse færdig og så gør jeg hende ryttervant, får voksepause, bliver redet op igen og så solgt smiley

• #17   27. mar 2012 Nu har jeg selv en fra 09 som er et total naturtalent. som bare vil arbejde og arbejde !. Vi begyndte i starten af feb.. 2-3 gange i ugen 15-20 minutter.. og han har så pause nu som startede i fredags.. Har haft dyrlæge, tandlæge og smed ude og kigge og sige 'go' for det + en fantastisk underviser der har hjulpet hele vejen og tager hensyn til at han er ung smiley
    Han går stabilt i alle 3 gangarter..kan har gjort det forbløffende godt ! Han var helt klar til at tage imod nye udfordinger..

personligt synes jeg at man skal tage et kig på sin hest og se og mærke om hesten er klar til det fysisk og psykisk ! Min gamle hest blev tilredet som næsten 5 års, han var simpelthen ikke klar før.. Og ham her som 3 års fordi han bare er en kriger ! smiley

• #18   27. mar 2012 det jeg syntes er vigtigst er at man ikke rider mens den vokser har en 09er os og han har haft rytter på 6 gange nu rider max 15 min han skal ride en tre gange i ugen her en måned eller to alt efter om han går i vækst vi er startet nu fordi han ikke vokser ellers havde jeg egentlig tænkt han skulle vente lidt endnu da han ikke helt er tre endnu men han er klar lige nu smiley

• #19   27. mar 2012 Jeg synes det er for tidligt - men jeg synes generelt at folk tilrider for hurtigt.
    Efter en måneds ridning har hesten jo slet ikke muskler til at trave og galoppere.

Jeg ser meget hellere at man gør dem ryttervant og styrbare som 3års og skridter nogle gode, lange ture (self bygge distancen langsomt op) så hesten faktisk får rygmuskler til at bære rytteren. Når den nærmer sig 4års alderen kan man begynde at trave lidt.
    Som 4årig tilride den færdig i trav og galop - når den har fået musklerne til det.

Kommentér på:
Årgang 09 - tilridning

Annonce