{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.208 visninger | Oprettet:

Er det okay at blande sig i andre folks træning? {{forumTopicSubject}}

Hej derude, i går var jeg ude for en noget chokerende oplevelse, og jeg vil gerne lige høre hvad i andre havde gjort i samme situation og om i synes at jeg agerede korrekt i den følgende handling...

Jeg skulle undervise min søsters veninde hjemme hos hende selv, og her på stedet har en af deres fælles veninder sin hest opstaldet. En varmblodshest af en slags, 3 - 4 år, som ikke er tilreddet endnu. Pigen har haft hesten en månedes tid - og for at sige det mildt har de ret mange problemer, og hesten er sat til salg igen.

Jeg underviser min søsters veninde og da vi trækker ponyen ind på striglepladsen ser vi at den anden pige og hendes bedstefar (som er uddannet beridder) står med hesten på staldgangen, på vej ind i hesten boks. De har en longe om røven på den (som bedstefaren holder) og pigen trækker alt hvad hun kan i grimen, for at få hesten fremad - lige lidt hjælper det, hesten står som sømmet til gulvet.

Dette fortsætter ca. 15 minutter og hesten rykker sig ikke ud af flækken. Vi hører så at hesten bliver slået og går ind og kigger - ganske rigtigt, bedstefaren står og slår hesten (temmelig kraftigt) på røven. Han stopper dog meget hurtigt igen og de bytter plads (så pigen står med longen og bedstefaren rykker i hovedet).

Vi går udenfor (mig, min søster og den veninde jeg underviste) og pludselig hører vi svirpen og min søster siger, at hun tror de slår den med en pisk. Vi går igen ind og kigger og ganse rigtigt - pigen sætter en pisk fra sig og hesten har nærmest sat sig på staldgangen. Her får pigen så en "ganial" ide og henter en longepisk, mens bedstefaren holder longen og tovet. Da hun vælger at svirpe pisken meget tæt på hesten og den nærmest farer sammen kan jeg ganske simpelt ikke holde det ud mere. De har stået der knapt 30 minutter med hesten og den har ikke rykket sig ud af flækken.

Jeg spørger (noget bestemt må jeg indrømme) og jeg må prøve, for de er da vist kørt sur i det. Pigen siger, at det må jeg da gerne, men denne metode er den eneste der virker. Jeg tager tovet fra bedstefaren og beder ham ligge longen væk. Han ligger tovet væk og griner lidt af mig.

Jeg står og nusser hesten lidt, får den til at slappe af og beder pigerne hente en spand gulerødder. De første 30minutter hvor jeg står med hesten ryster den over hele kroppen og hver gang den flytter et ben er den ved at springe tilbage igen. Jeg får den så lokket lidt fremad og hver gang den laver en fremadrettet bevægelse giver jeg en godbid og roser hesten. Efter ca. 30 minutter er den mere afslappet og følger pænt med mig ned af gangen (men vil ikke dreje ind i boksen).

På dette tidspunkt er bedstefaren holdt op med at grine af mig og forsøger faktisk at hjælpe (nusser hesten på halsen og taler i et lavt toneleje til den). Efter knapt en time går hesten frivilligt ind i boksen og får velfortjent fri.

Personligt var jeg fuldkommen i chok over måden de greb det an på - og min søster siger at det er nøjagtigt det samme "show" hver eneste dag. Hende og veninden "jublede" selvfølgelig over at jeg trådte til - og jeg fortryder det heller ikke et sekund, men hvad siger i? Er det okay at blande sig i andre folks træning bare fordi man ikke er enig i måden det bliver gjort på? Eller skulle man vende det blinde øje til og tage hjem?

Pigen som ejer hesten var noget ked af det da hun gik ind og tog grimen af hesten (hvilket man jo godt kan forstå) og ville ikke rigtigt se på mig. Jeg sagde til hende at det var en smuk hest hun havde og at hun nok skulle blive en rigtig god hest - og så smuttede mig og min søster igen.

- F&F
(Hvis jeg lige stod med ekstra penge og tid havde jeg købt hesten på stedet - den er så modtagelig og åben så det gør helt ondt! - Kan ikke rigtigt bære tanken om at de måske står med en longepisk og banker den ind i boksen senere i dag igen...)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det okay at blande sig i andre folks træning?
  • #1   24. mar 2012 Selvfølgelig er det okay. Måske ændrer det ikke på, hvordan de behandler hesten, når du ikke er der, men måske har du lige fået rykket på noget i deres opfattelse - Og vigtigst af alt; du stod ikke bare vidne til noget, du synes er meget forkert.

Godt gjort.

• #2   24. mar 2012 DISTURBIA: Ja, håber godt nok at de tænker lidt over det og ændrer deres adfærd omkring hesten...

• #3   24. mar 2012 Jeg synes bestemt det er i orden at du blandede dig og du gjorder det endda på en rigtig venlig måde.

Jeg ville ønske jeg selv kunne sige noget, når jeg ser nogen slå en hest, men har desværre ikke modet smiley

• #4   24. mar 2012 Synes du gjorde det absolut bedste!!
    Magen til opførsel har jeg da sjælent hørt om. Og han er da vist "berider" af den gamle skole smiley
    Jeg synes så afgjort man skal bryde ind i sådan en situation!! Ellers er man jo ikke meget bedre end dem.
    Og synes måden du gjorde det på var super, du viste dem jo at det rent faktisk kan lade sig gøre med venlighed og tålmodighed smiley
    Håber den lille stakkel får sig et rigtig godt hjem, hvor den bliver behandlet ordentlig. og det meget hurtigt!

• #5   24. mar 2012 Christina: Der skal virkelig også meget til for at jeg blander mig på den måde - har kun gjort det én gang før, i en lidt ligende situation... Men her kunne jeg bare ikke se på det længere.

• #6   24. mar 2012 Bestemt helt og aldeles korrekt handling - jeg ville dog personligt være trådt til længe før.

• #7   24. mar 2012 jeg synes det var fedt at du gik ind og hjalp, så det kunne gøre på en meget meget bedre måde.. stakkels hest smiley

• #8   24. mar 2012 Hvis der var flere der turde blande sig, var der nok også flere der fik øjnene op.
    Og ja jeg blander mig også i sådanne ting, for det meste på stævnepladserne, når folk bruger alverdens grumme metoder.

Super dejligt at du hjalp dem, til at se andre metoder - måske de selv be´r om hjælp en anden gang smiley Man kan jo håbe.

• #9   24. mar 2012 Når en hest bliver slået så er det ALTID okay at gribe ind..

Det er bestemt ikke okay at slå, sparke osv..

Jeg har oplevet en der savede kraftigt og sparkede meget hårdt til en pony, tilbød hende undervisning, og nu 1år efter skal hun hjælpe med at tilride min hoppe, simpelthen fordi hun tog i mod hvad jeg sagde og rider med MEGET blide hjælpere nu..

Så det er bestemt okay at gribe ind

• #10   24. mar 2012 Har man ik et eller andet sted, PLIGT til at blande sig i sådan en situation?
    Syns du griber det helt rigtigt an.... Og håber de andre har dårlig smag i munden, over deres behandling af hesten!

• #12   24. mar 2012 Åhh hvor forfærdeligt.. Der er bare ikke noget mere forfærdeligt at se den slags.. Jeg syntes det er godt du gik ind og hjalp.. Syntes ikke du som sådan går ind og blander dig, men tilbyder dem hjælp, når nu deres "metoder" ikke virker.. Man kan håbe at det har fået dem til at tænke sig om engang, og måske har lært lidt af dig.. Kan simpelthen ikke forstå hvorfor man skal slå og slås med hesten for at få den til at makke ret.. smiley

• #13   24. mar 2012 Når en hest bliver behandlet på en så grov måde så helt bestemt JA!
    Øv hvor er det synd for en hest som denne, det ender jo med at blive smadret for livet, og risikere at blive farlig idet den bliver så angst smiley
    Så synes da i skal blande jer, hver gang det sker.
    Håber hun kommer hurtigt af med hesten til en som kan passe bedre på den smiley

• #15   24. mar 2012 Pernille: Jeg er der utrolig sjældent - og kan godt forstå at min søster og veninden ikke tør blande sig når det er. De vil formodentligt heller ikke kunne få hesten ind, selv hvis de prøver... Men ja, håber da de kommer hurtigt af med hesten, men det er nok svært at finde nogle som bil købe den smiley

• #16   24. mar 2012 F&F: Okay, ja så det jo svært. Det er bare trist når man ved sådan noget sker. Er din søster og hendes veninde ikke så gamle? For så kan jeg også godt forstå de ikke kan gribe ind. smiley
    Men desværre er der mange heste som bliver behandlet som lort smiley Men jeg synes det var godt du greb ind og viste den at vold ik hjælper. smiley

• #17   24. mar 2012 Det svært, nogen ved ikke bedre og mener deres måde er bedst..
    Men nogen gange skal man også passe på, man kam godt komme til at træde nogen over fødderne..

Er tit ude forskellige steder hvor de rider "fin" dressur, men det betyder også bare at de tæsker deres heste helt ud i hjørnerne og hvis det ikke lystre på tøjlerne så hakker de bare lige lidt ekstra hårdt i mundet og pakker den lille heste lidt ekstra sammen. Nøj bliver helt dårlig af at se på så noget, men i sådanne tilfælde syntes jeg ikke man kan sige noget..

Men det så svært for man kan nemt blive uvenner med nogen smiley

• #18   24. mar 2012 Pernille: Pigerne er 13 - 14 år, og så er det selvfølgelig svært, specielt når bedstefaren også er der smiley

• #19   24. mar 2012 F&F: Ja det kan jeg godt forstå, de som har hesten ville nok også synes det vil være meget forkert at "små" piger belære dem om hvordan man har med heste at gøre. Man må bare håbe de får øjnene op for at det er en forkert måde at håndtere en hest på. smiley

• #20   24. mar 2012 Pernille: Ja det er jo det... Men bedstefaren forsøgte da at hjælpe mig til sidst og virkede positiv, så håber da at det gjorde indtryk på ham i hvert fald...

• #21   24. mar 2012 F&F: Ja det må man da håbe smiley Det er vel også uvidenhed og fustration som oftes får folk til at reagere på en voldsom måde desværre. Så måske de fik øjnene op for en anden og bedre metode smiley Lad os håbe det smiley

• #22   24. mar 2012 Pernille: Uden tvivl... håber da ikke at man står og tænker "hvordan gør jeg det her bedst?" og vælger dén løsning. Men spørger lige den veninde som bor på gården senere efter hvordan det gik i dag. Håber virkelig at de fandt på noget andet smiley

• #23   24. mar 2012 Synes det er helt okay at blande sig og hvis jeg stod derude, havde jeg sagt at sådan noget svineri ville jeg ikke se på! Det er fandme ikke en måde at få hesten ind i boksen på og det bliver jo bare værre og værre på den måde.

• #24   24. mar 2012 Hvis det forsætter synes jeg det skal "meldes" det er jo en form for mishandling ville jeg da mene! - sorry men det gør jo hesten angst - samt det kan jo medvirke til hesten slet slet ikke vil ind i boksen til sidst.
    Nå det så er sagt - så pejer min tommelfinger opad for dig ! Synes det rigtig sejt du gjorde som du gjorde, Du har måske der hjulpet en hest til og få det bedre!
    Håber de tager det til sig, det du gjorde så hesten ikke skal udsættes for denne slags mere smiley

• #25   24. mar 2012 Frk Hansen: Har overvejet og tilbyde at hun kan få hesten herud. Men vores går i løsdrift, og hesten er løbet gennem hegnet hver gang de har sluppet den fri, og det er altås en risiko jeg ikke vil løbe her... Selvom jeg synes det lyder underligt at den altid gør det, det er jo ikke helt normalt.

• #26   24. mar 2012 Selvfølgelig skulle du blande dig! Det er jo næsten mishandling! Stor respekt til dig smiley Mange ville bare vende det blinde øje til smiley

• #28   24. mar 2012 BuddhistHorse: Ja jeg priser mig lykkelig for mit rolige temperement - det når man tit langt med XD

Men det kunne da godt være at jeg skal skrive til hende, at jeg gerne vil hjælpe hvis der er noget. Synes også bare det er svært at tilbyde min hjælp når hun nu har sin bedstefar - som jo er uddannet beridder og familie. Det er jo klart at hun stoler på hvad han siger, det havde jeg nok også gjort hvis jeg var i hendes sko smiley

• #29   24. mar 2012 Synes mange måske er lidt naive.. Sådan forgår det mange steder, måske ikke lige med at gå ind i en boks, men med så meget andet...

F&F - Little Mr. Moonwalk - synes du handlede helt korrekt ved at tilbyde hjælpen på den måde du gjorde, da det jo ikke hjalp den måde de gjorde det på, dejligt at det netop ikke er en der farer op og råber "Dyremishandler" med det samme, så havde det nok ikke været muligt at hjælpe hesten...

Kan kun rose for måden at gøre det på..

• #30   24. mar 2012
    Ja det er iorden at træde ind og sige noget når det går over stregen - om det så er at gå til en TD'er og påpege at en pony på opvarmnignen har fået lige lovlig mange klap i røven eller hjemme i stalden hvor en opstalder ikke kan få hesten ind i traileren.

Og en glimerende måde er at tilbyde hjælp og prøve på en anden måde.

Men, kom til at tænke på - hvad så når det er en træningsmetode og helt bevist - ville folk så sige noget?
    Fx. longere en hest med 117 i timen i l´pessoa, chambon eller indspædninger der er spændt godt ind, sige noget når hesten rides rundt for hårde hænder, munden kontakt åben, bidet konstant trukket godt tilbage eller en hest der overbøjes til siderne.

Her er det jo ikke et problem som det er i trådstarters tilfælde men en decideret træningmetode, helt med vilje og ikke et problem om opdragelse, signaler osv.

• #31   24. mar 2012 Jeg ville sige noget hvis jeg så nogen ride sådan smiley
    & jeg var belevet stik tosset hvis jeg havde oplevet nogen slå sparke eller andet til et dyr!
    der er jeg personligt ikke nede på jorden smiley

Respekt for det du gjorde smiley

• #32   24. mar 2012 Nu har jeg ikke læst det hele smiley
    I den situation du nævner hvor de er kørt surt i det og griber til magt i stedet for at bruge fornuften, er jeg fuldstændig enig i at det var okay og godt du greb ind og tilbød din hjælp.
    Derimod ville jeg stå helt af hvis jeg red min hest anderledes end du lige synes(f.eks. med bid vs. bidløs) og du så greb ind og belærte mig.
    Dette siger jeg ikke du kunne finde på, det er bare for at komme med et eksempel på hvornår jeg synes indgriben er okay og hvornår det ikke er smiley

• #34   24. mar 2012 Nu kender jeg tilfældigvis alle der er med i dette her, bortset fra bedstefaren. Igår skrev jeg med ejeren af hesten/diskutterede - Hun mener at hun behandler hesten efter bogen, og da det er en hest - så skal den også bare behandles som en hest. Jeg citere: "jeg behandler hende pænt, (hestens navn) har det fint!! hun er bare stædig."

" jeg ser hende som det hun er; en hest."

- Egentlig tror jeg for at være ærlig ikke hun ved hvad hun har gang i. Men Frederikke - Du gjorde det korrekte! smiley

• #35   24. mar 2012 Jeg syntes det var helt rigtigt det du gjorde!:-D

• #36   25. mar 2012 Josephine: Det var dog en sørgelig holdning hun har - havde virkelig håbet at hun ville få øjnene lidt op smiley

Man kan jo bare håbe at de kommer af med hesten inden det går helt galt... Og at hun ikke får en ny oven på denne omgang. Synes bare altid hun er så sød og rar omkring vores heste når hun er her - og hun har da også været ude på Flicka nogle gange og der har intet været overhovedet.

Kommentér på:
Er det okay at blande sig i andre folks træning?

Annonce