26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Er det okay at blande sig i andre folks træning? {{forumTopicSubject}}
Hej derude, i går var jeg ude for en noget chokerende oplevelse, og jeg vil gerne lige høre hvad i andre havde gjort i samme situation og om i synes at jeg agerede korrekt i den følgende handling...
Jeg skulle undervise min søsters veninde hjemme hos hende selv, og her på stedet har en af deres fælles veninder sin hest opstaldet. En varmblodshest af en slags, 3 - 4 år, som ikke er tilreddet endnu. Pigen har haft hesten en månedes tid - og for at sige det mildt har de ret mange problemer, og hesten er sat til salg igen.
Jeg underviser min søsters veninde og da vi trækker ponyen ind på striglepladsen ser vi at den anden pige og hendes bedstefar (som er uddannet beridder) står med hesten på staldgangen, på vej ind i hesten boks. De har en longe om røven på den (som bedstefaren holder) og pigen trækker alt hvad hun kan i grimen, for at få hesten fremad - lige lidt hjælper det, hesten står som sømmet til gulvet.
Dette fortsætter ca. 15 minutter og hesten rykker sig ikke ud af flækken. Vi hører så at hesten bliver slået og går ind og kigger - ganske rigtigt, bedstefaren står og slår hesten (temmelig kraftigt) på røven. Han stopper dog meget hurtigt igen og de bytter plads (så pigen står med longen og bedstefaren rykker i hovedet).
Vi går udenfor (mig, min søster og den veninde jeg underviste) og pludselig hører vi svirpen og min søster siger, at hun tror de slår den med en pisk. Vi går igen ind og kigger og ganse rigtigt - pigen sætter en pisk fra sig og hesten har nærmest sat sig på staldgangen. Her får pigen så en "ganial" ide og henter en longepisk, mens bedstefaren holder longen og tovet. Da hun vælger at svirpe pisken meget tæt på hesten og den nærmest farer sammen kan jeg ganske simpelt ikke holde det ud mere. De har stået der knapt 30 minutter med hesten og den har ikke rykket sig ud af flækken.
Jeg spørger (noget bestemt må jeg indrømme) og jeg må prøve, for de er da vist kørt sur i det. Pigen siger, at det må jeg da gerne, men denne metode er den eneste der virker. Jeg tager tovet fra bedstefaren og beder ham ligge longen væk. Han ligger tovet væk og griner lidt af mig.
Jeg står og nusser hesten lidt, får den til at slappe af og beder pigerne hente en spand gulerødder. De første 30minutter hvor jeg står med hesten ryster den over hele kroppen og hver gang den flytter et ben er den ved at springe tilbage igen. Jeg får den så lokket lidt fremad og hver gang den laver en fremadrettet bevægelse giver jeg en godbid og roser hesten. Efter ca. 30 minutter er den mere afslappet og følger pænt med mig ned af gangen (men vil ikke dreje ind i boksen).
På dette tidspunkt er bedstefaren holdt op med at grine af mig og forsøger faktisk at hjælpe (nusser hesten på halsen og taler i et lavt toneleje til den). Efter knapt en time går hesten frivilligt ind i boksen og får velfortjent fri.
Personligt var jeg fuldkommen i chok over måden de greb det an på - og min søster siger at det er nøjagtigt det samme "show" hver eneste dag. Hende og veninden "jublede" selvfølgelig over at jeg trådte til - og jeg fortryder det heller ikke et sekund, men hvad siger i? Er det okay at blande sig i andre folks træning bare fordi man ikke er enig i måden det bliver gjort på? Eller skulle man vende det blinde øje til og tage hjem?
Pigen som ejer hesten var noget ked af det da hun gik ind og tog grimen af hesten (hvilket man jo godt kan forstå) og ville ikke rigtigt se på mig. Jeg sagde til hende at det var en smuk hest hun havde og at hun nok skulle blive en rigtig god hest - og så smuttede mig og min søster igen.
- F&F
(Hvis jeg lige stod med ekstra penge og tid havde jeg købt hesten på stedet - den er så modtagelig og åben så det gør helt ondt! - Kan ikke rigtigt bære tanken om at de måske står med en longepisk og banker den ind i boksen senere i dag igen...)
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
Godt gjort.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.509
Jeg ville ønske jeg selv kunne sige noget, når jeg ser nogen slå en hest, men har desværre ikke modet
sep 2007
Følger: 44 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 1.066
Magen til opførsel har jeg da sjælent hørt om. Og han er da vist "berider" af den gamle skole
Jeg synes så afgjort man skal bryde ind i sådan en situation!! Ellers er man jo ikke meget bedre end dem.
Og synes måden du gjorde det på var super, du viste dem jo at det rent faktisk kan lade sig gøre med venlighed og tålmodighed
Håber den lille stakkel får sig et rigtig godt hjem, hvor den bliver behandlet ordentlig. og det meget hurtigt!
apr 2008
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 895
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Og ja jeg blander mig også i sådanne ting, for det meste på stævnepladserne, når folk bruger alverdens grumme metoder.
Super dejligt at du hjalp dem, til at se andre metoder - måske de selv be´r om hjælp en anden gang Man kan jo håbe.
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Det er bestemt ikke okay at slå, sparke osv..
Jeg har oplevet en der savede kraftigt og sparkede meget hårdt til en pony, tilbød hende undervisning, og nu 1år efter skal hun hjælpe med at tilride min hoppe, simpelthen fordi hun tog i mod hvad jeg sagde og rider med MEGET blide hjælpere nu..
Så det er bestemt okay at gribe ind
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Syns du griber det helt rigtigt an.... Og håber de andre har dårlig smag i munden, over deres behandling af hesten!
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
apr 2009
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 368
Øv hvor er det synd for en hest som denne, det ender jo med at blive smadret for livet, og risikere at blive farlig idet den bliver så angst
Så synes da i skal blande jer, hver gang det sker.
Håber hun kommer hurtigt af med hesten til en som kan passe bedre på den
apr 2008
apr 2009
Men desværre er der mange heste som bliver behandlet som lort Men jeg synes det var godt du greb ind og viste den at vold ik hjælper.
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Men nogen gange skal man også passe på, man kam godt komme til at træde nogen over fødderne..
Er tit ude forskellige steder hvor de rider "fin" dressur, men det betyder også bare at de tæsker deres heste helt ud i hjørnerne og hvis det ikke lystre på tøjlerne så hakker de bare lige lidt ekstra hårdt i mundet og pakker den lille heste lidt ekstra sammen. Nøj bliver helt dårlig af at se på så noget, men i sådanne tilfælde syntes jeg ikke man kan sige noget..
Men det så svært for man kan nemt blive uvenner med nogen
apr 2008
apr 2009
apr 2008
apr 2009
apr 2008
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 172
Nå det så er sagt - så pejer min tommelfinger opad for dig ! Synes det rigtig sejt du gjorde som du gjorde, Du har måske der hjulpet en hest til og få det bedre!
Håber de tager det til sig, det du gjorde så hesten ikke skal udsættes for denne slags mere
apr 2008
apr 2011
Følger: 65 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 281
apr 2008
Men det kunne da godt være at jeg skal skrive til hende, at jeg gerne vil hjælpe hvis der er noget. Synes også bare det er svært at tilbyde min hjælp når hun nu har sin bedstefar - som jo er uddannet beridder og familie. Det er jo klart at hun stoler på hvad han siger, det havde jeg nok også gjort hvis jeg var i hendes sko
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
F&F - Little Mr. Moonwalk - synes du handlede helt korrekt ved at tilbyde hjælpen på den måde du gjorde, da det jo ikke hjalp den måde de gjorde det på, dejligt at det netop ikke er en der farer op og råber "Dyremishandler" med det samme, så havde det nok ikke været muligt at hjælpe hesten...
Kan kun rose for måden at gøre det på..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ja det er iorden at træde ind og sige noget når det går over stregen - om det så er at gå til en TD'er og påpege at en pony på opvarmnignen har fået lige lovlig mange klap i røven eller hjemme i stalden hvor en opstalder ikke kan få hesten ind i traileren.
Og en glimerende måde er at tilbyde hjælp og prøve på en anden måde.
Men, kom til at tænke på - hvad så når det er en træningsmetode og helt bevist - ville folk så sige noget?
Fx. longere en hest med 117 i timen i l´pessoa, chambon eller indspædninger der er spændt godt ind, sige noget når hesten rides rundt for hårde hænder, munden kontakt åben, bidet konstant trukket godt tilbage eller en hest der overbøjes til siderne.
Her er det jo ikke et problem som det er i trådstarters tilfælde men en decideret træningmetode, helt med vilje og ikke et problem om opdragelse, signaler osv.
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 172
& jeg var belevet stik tosset hvis jeg havde oplevet nogen slå sparke eller andet til et dyr!
der er jeg personligt ikke nede på jorden
Respekt for det du gjorde
jun 2006
Følger: 103 Følgere: 91 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 111
I den situation du nævner hvor de er kørt surt i det og griber til magt i stedet for at bruge fornuften, er jeg fuldstændig enig i at det var okay og godt du greb ind og tilbød din hjælp.
Derimod ville jeg stå helt af hvis jeg red min hest anderledes end du lige synes(f.eks. med bid vs. bidløs) og du så greb ind og belærte mig.
Dette siger jeg ikke du kunne finde på, det er bare for at komme med et eksempel på hvornår jeg synes indgriben er okay og hvornår det ikke er
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 117 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 199
" jeg ser hende som det hun er; en hest."
- Egentlig tror jeg for at være ærlig ikke hun ved hvad hun har gang i. Men Frederikke - Du gjorde det korrekte!
maj 2009
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 457
apr 2008
Man kan jo bare håbe at de kommer af med hesten inden det går helt galt... Og at hun ikke får en ny oven på denne omgang. Synes bare altid hun er så sød og rar omkring vores heste når hun er her - og hun har da også været ude på Flicka nogle gange og der har intet været overhovedet.
Er det okay at blande sig i andre folks træning?