Vil ikke væl fra barrieren {{forumTopicSubject}}
Ja som min overskrift siger så har jeg et problem med min fjordhest på 4 år. Nå vi rider rundt inde på en mindre volte og væk fra hovslaget trækker han lige pludselig over på hovslaget og helt ind i barrieren så mit højre ben er total mast, det er kun på denne volte at han gør det. Det kommer lige pludselig. I mandags til undervisning fik jeg ham til at gå pænt efter 15 min. kamp, men da jeg så red igen onsdag var den helt galt igen. Han kan gå så sødt og pænt men lige pludselig er han derude...
Jeg har hele tiden det udvendige ben til ham for at støtte ham der og støtter ham også i tøjlerne.
Har du/I nogle gode råd til mig?
Trine
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 122 Svar: 763
nov 2005
Følger: 50 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 838
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 144 Svar: 1.593
Når jeg rider ham er det også altid så langt væk fra hovslaget som muligt for at han ikke skal "støtte" sig op ad det. Men ja han mangler balance. Når han løber derude og jeg kæmpe for at få ham væk derfra kan han finde på at løbe så "langt" derude at han løber med sit eget hovede inde i barrieren. Han kan simpelhen ikke komme længere ud..
Vil det væk godt at få en till at have ham i en løs longe mens jeg rider så han har mere modstand end bare mig?
feb 2006
Trav overbomme har jeg prøvet men der gør han ALT for at komme uden om. Han elsker at spring og sådan noget når han er fri, men når jeg sidder på ham vil han ikke over en bom uden kamp..
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 122 Svar: 763
dec 2004
Følger: 64 Følgere: 61 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 750
feb 2006
feb 2006
feb 2006
Jeg kan sagtens trække ham rundt uden tov hvor han følger mig og alt det der...
Jeg ved ikke om jeg sidder skævt eller hvad man kan sige, min ridelære har ikke sagt at jeg sidder skæv så det tror jeg da ikke at jeg gør..
Der er kun en anden der har redet ham ud over mig og hun havde lige så mange problemer med ham, og hun er ellers vant til ungheste og alt det der..
Når jeg siger kamp mener jeg at jeg skal gå meget til ham, men ja det kan også nemt være vores forhold der er noget galt med. Men fra jorden af er der intet...
feb 2006
Prøver også at være opmærksom så jeg kan nå at reagere inden han er inde i væggen. Jeg roser ham meget når vi rider og laver mange forskellige ting altså rider ikke bare rundt på en volte hele tiden...
maj 2006
Følger: 65 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 95 Svar: 575
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
rid bagefter rundt, ca. 1m fra hovslaget, og øv ham i at dreje..
feb 2006
Hmm ved ikke helt om du læser hvad det er jeg skriver, men det du skriver der er jo lige det jeg gør..
Når han ikke lige får det flip er han blevet rigtig nem at drej og kan sagtens rides rundt men lige pludselig stikker han derud...
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 92
Derudover ved jeg at fjordheste kan være meget stærke og derfor let slipper udenom de trælse ting. Sørg for at din unge hest aldrig for lov til f. eks at løbe udenom bomme, som jeg tror at du nævner. Går hesten udenom en forhindring må den ALDRIG får lov til at komme om på den anden side. Stop den op og vend den rundt med det samme så den lærer at der kun er én vej og der er den du viser den. Om du så skal fjerne alt hvad der ligner en forhindring til der kun ligger en skallet bom på jorden er det bedre end at den løber udenom. Diciplin er en dyd når det gælder ungheste, især når det er en stærk og ret kølig race som din.
Vil ikke væl fra barrieren