{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.757 visninger | Oprettet:

Kan man godt kun ride med kandarstang? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg er blevet forslået til min hest at ride med kandarstang, ikke andet bid, kun kandarstang. Dette er der en forklaring bag og jeg kan da godt fortælle om det hvis nogen har brug for at få det af vide smiley

Mit spørgsmål er så om man godt kan dette?

MIT SPØRGSMÅL GÅR IKKE UD PÅ JERES MENING MEN OM MAN KAN ELLER EJ smiley

På forhånd tak! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man godt kun ride med kandarstang?
  • #1   23. feb 2012 Man kan godt- fx gør nogle klassiske ryttere det. De har så heller ikke så meget ved tøjlerne.
    Må jeg spørge hvorfor du vil det?

• #2   23. feb 2012 Det kan du godt, men det er meget hårdt.

drømmehestene
    Det er meget hårdere end pelham. Selve stangen på siden af bidet er længere på en kandar stang, hvilket vil sige mere hævestangseffekt. Så er der også kun tøjle hvor stangen slutter, hvor pelham har en deltatøjle på.

• #4   23. feb 2012 Forklaringen er at det er IKKE fordi at han løber eller er stærk! Det er tværtimod det modsatte. Jeg har haft kashmir i nu 3 år og det er først for et halvt år siden det gik op for mig hvordan han egentlig skulle rides. Jeg fandt ud af at han skulle have meget løs tøjlekontakt, næsten hvad jeg vil kalde "smile tøjler", kontakt med benene(selvf) og så selv lade ham finde ned hvor han ligger behageligt. Han kan ikke lide man "piller" ved bidet, det skal helst ligge så stille i munden som overhovedet muligt!(derfor vil jeg gerne have et bid med stang) og så har jeg redet med hackemore i en lang periode og derefter med treringsbid(hvor jeg red på den måde jeg gør nu) hvor jeg fandt ud af at stangeffekten af stængerne på hackemoren og de 3 ringe i 3 ringsbiddet havde stor effekt på ham, og derfor vil jeg gerne have et bid med stænger og som er et lige bid altså ikke tredelt eller todelt bid. Da det efter mine erfaringer er det bid jeg kan se ville fungere for min hest smiley
    Håber det er til at forstå! smiley

• #5   23. feb 2012 Det kan du godt :o)

• #7   23. feb 2012 Ellers kan du prøve nogle af de klassiske rytteres stang som er beregnet til at blive redet med uden andet bid. En såkaldt S-kandar.
    Se fx www.klassisk-dressur.dk

• #8   23. feb 2012 Jeg ville købe dette hvis det var (link fjernet) smiley synes bare det er lidt voldsomt med tykkelsen når han har sådan en lille fin araber mund og han er vant til at ride med tyndt bid..

Men hvis i kan anbefale et af de bid i linker til er jeg da helt villig til at høre på det smiley Synes bare det der med bid er en jungle..

• #9   23. feb 2012 Det kræver en hest, der er meget eftergivende i tøjlen - og at du kan ride primært med én hånd. Du kan ikke styre en hest rundt på blankt kandar med to hænder, eftersom at stængerne ikke er fleksible. Der styres kun via ben eller tøjlen på halsen, mens den holdes i venstre hånd.

Har du en hest, der ikke er så eftergivende for tøjlen, altså, kræver 'arbejde med biddet' for at give efter og flekse i halsen, så er stangbiddet et dumt valg, da det er så lige og ikke kan arbejdes med. Det ligger der egentlig bare.

Tøjlen på et blankt kandar skal være løs, med en let bue altså, det er simpelthen for hårdt til, at man kan have 'kontakt'. Hesten skal samle sig selv ved den simpleste tøjlekontakt, og det er oftest kun de mest erfarne heste, der kan det.

Ud fra, hvad du har skrevet om din hest, ville jeg anbefale en pelhamstang med to tøjler, altså ikke deltatøjle, det er super effektivt, godt at arbejde med og ligger stille i hestens mund. Det er heller ikke ligeså hårdt som et blankt kandar, og de to tøjler gør, at du kan undgå stangeffekten ved at lade den nedeste tøjle hænge med en bue på.

• #10   23. feb 2012 Men som sagt så kræver min hest nemlig IKKE arbejde med bidet OG jeg rider i forvejen med let bue på tøjlen smiley

Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med pelham bidet? Sætte to tøjler i istedet for delta, så langt er jeg med, men så siger du at det modvirker stang effekten, men det er jo lige netop stangeffekten jeg søger? Vil sætte pris på en forklaring, også med hensyn til hvordan man så skal ride med de to tøjler? Skal man så bruge den ene tøjle som almindelig og den anden ligesom hvis man havde glidetøjle på?
    Men det vil jeg da prøve først da min veninde har et pelham jeg kan prøve på smiley

• #11   23. feb 2012 Hvad med sådan et bid?
    http://english.tweespan.nl/wisexs/fotopopup.php?id=5502&w=500
    Min erfaring er, at de ligger meget stille i hestens mund..

• #12   23. feb 2012 Tjo måske, men igen ville jeg gerne have noget med noget hævestangseffekt. Men tak for tippet! smiley vil jeg se på hvis det med kandar eller pelham ikke fungerer smiley

• #15   24. feb 2012 Du har helt misforstået mig Camilla. Har på intet tidspunkt sagt at jeg har brugt hævestangseffekten på den måde. Jeg ved bare af erfaring hvordan han går når jeg rider med almindelig bid med løse tøjler eller når ejg rider med stang med løse tøjler, OG han går meget bedre med stang, meget roligere med hovedet, slapper af og søger ned med det samme osv. Jeg kan ikke forklare dette, men det er hvad der sker. Det har på ingen måde noget at gøre med at jeg har fat i tøjlen, for nu understreger jeg det igen, JEG RIDER MED LØSE TØJLER MED BUE PÅ! Så jeg ville sætte stor pris på at du ikke sætter mig i båsen med folk der ikke kan ride og bare putter stærkere og stærkere bid på min hest for at jeg skal rive mindre i den for at den går ned, TAK!

Det kan godt være det ikke er blankt kandar jeg skal vælge, men noget andet. Men det var jo også derfor jeg oprettede det her emne, for at høre om man godt kunne det eller om der var nogle der havde andre forslag, ikke for at en person kunne dømme mig og udtale sig om min ridning som personen aldrig har set.

• #16   24. feb 2012 en ganske alm western stang kan måske også være muligt? nu har jeg ikke lige været inde at se hvor du bor for ellers har jeg en del bid du kunne låne også prøve dig lidt frem smiley

men han lyder lidt som en pony jeg engang havde, hun skulle have et tungt pelham stang i gummi som jeg red med uden delta red også som dig med meget løse tøjler og brugte mest vægten til at styre med, hun havde en en gammel skade på en nakkevirvel som dyrlæge osv mente kunne have en indflydelse så nogle gange kan det være en ren videnskab at få det hele til at lykkes smiley

• #17   24. feb 2012 Jeg havde nemlig også kig på western stangbid smiley Det er dog bare udseendet jeg tænker på i det her tilfælde, at jeg har kun kunne finde grimme bid til de rimelige priser, men hvis det er det der virker for ham, så er udseendet selvfølgelig ligemeget!

Jeg er næææsten sikker på at det ikke er fordi han fejler noget med gammel skade eller noget som helst, jeg TROR bare at det er sådan han helst vil rides, han "klager" aldrig over at være i ridning, ej heller over hverken at gå med grime eller trense eller få lagt bid i munden osv smiley

Men når i siger pelham uden delta, hvordan skal det så fungere? Man rider med to tøjler, bruger man begge tøjler på en gang som almindelig tøjle eller skal man tænke på at den ene tøjle er den normale og den anden skal bruges ligesom en glidetøjle, og hvis ja, hvad er hvad så?

Jeg er fra odense som jeg kan se du også er, men har du nogle bid der kunne være oplagte at prøve? smiley

• #18   3. mar 2012 jeg vil også sige et western bid og så med ikke alt for lange stænger det kan også irriterer
    ellers tjek Myler bid de se super min vallak der har en lille mund og er meget følsom går super på myler han er helt afslappet på det
    og der er så mange muligheder indenfor det der også giver hesten god frihed og ro i munden

Kommentér på:
Kan man godt kun ride med kandarstang?

Annonce