1.757 visninger
|
Oprettet:
Kan man godt kun ride med kandarstang? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg er blevet forslået til min hest at ride med kandarstang, ikke andet bid, kun kandarstang. Dette er der en forklaring bag og jeg kan da godt fortælle om det hvis nogen har brug for at få det af vide
Mit spørgsmål er så om man godt kan dette?
MIT SPØRGSMÅL GÅR IKKE UD PÅ JERES MENING MEN OM MAN KAN ELLER EJ
På forhånd tak!
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
Må jeg spørge hvorfor du vil det?
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
drømmehestene
Det er meget hårdere end pelham. Selve stangen på siden af bidet er længere på en kandar stang, hvilket vil sige mere hævestangseffekt. Så er der også kun tøjle hvor stangen slutter, hvor pelham har en deltatøjle på.
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 114 Svar: 1.075
Håber det er til at forstå!
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
Se fx www.klassisk-dressur.dk
jun 2007
Men hvis i kan anbefale et af de bid i linker til er jeg da helt villig til at høre på det Synes bare det der med bid er en jungle..
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
Har du en hest, der ikke er så eftergivende for tøjlen, altså, kræver 'arbejde med biddet' for at give efter og flekse i halsen, så er stangbiddet et dumt valg, da det er så lige og ikke kan arbejdes med. Det ligger der egentlig bare.
Tøjlen på et blankt kandar skal være løs, med en let bue altså, det er simpelthen for hårdt til, at man kan have 'kontakt'. Hesten skal samle sig selv ved den simpleste tøjlekontakt, og det er oftest kun de mest erfarne heste, der kan det.
Ud fra, hvad du har skrevet om din hest, ville jeg anbefale en pelhamstang med to tøjler, altså ikke deltatøjle, det er super effektivt, godt at arbejde med og ligger stille i hestens mund. Det er heller ikke ligeså hårdt som et blankt kandar, og de to tøjler gør, at du kan undgå stangeffekten ved at lade den nedeste tøjle hænge med en bue på.
jun 2007
Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med pelham bidet? Sætte to tøjler i istedet for delta, så langt er jeg med, men så siger du at det modvirker stang effekten, men det er jo lige netop stangeffekten jeg søger? Vil sætte pris på en forklaring, også med hensyn til hvordan man så skal ride med de to tøjler? Skal man så bruge den ene tøjle som almindelig og den anden ligesom hvis man havde glidetøjle på?
Men det vil jeg da prøve først da min veninde har et pelham jeg kan prøve på
jul 2008
Følger: 298 Følgere: 300 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.057
http://english.tweespan.nl/wisexs/fotopopup.php?id=5502&w=500
Min erfaring er, at de ligger meget stille i hestens mund..
jun 2007
jun 2007
Det kan godt være det ikke er blankt kandar jeg skal vælge, men noget andet. Men det var jo også derfor jeg oprettede det her emne, for at høre om man godt kunne det eller om der var nogle der havde andre forslag, ikke for at en person kunne dømme mig og udtale sig om min ridning som personen aldrig har set.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 348
men han lyder lidt som en pony jeg engang havde, hun skulle have et tungt pelham stang i gummi som jeg red med uden delta red også som dig med meget løse tøjler og brugte mest vægten til at styre med, hun havde en en gammel skade på en nakkevirvel som dyrlæge osv mente kunne have en indflydelse så nogle gange kan det være en ren videnskab at få det hele til at lykkes
jun 2007
Jeg er næææsten sikker på at det ikke er fordi han fejler noget med gammel skade eller noget som helst, jeg TROR bare at det er sådan han helst vil rides, han "klager" aldrig over at være i ridning, ej heller over hverken at gå med grime eller trense eller få lagt bid i munden osv
Men når i siger pelham uden delta, hvordan skal det så fungere? Man rider med to tøjler, bruger man begge tøjler på en gang som almindelig tøjle eller skal man tænke på at den ene tøjle er den normale og den anden skal bruges ligesom en glidetøjle, og hvis ja, hvad er hvad så?
Jeg er fra odense som jeg kan se du også er, men har du nogle bid der kunne være oplagte at prøve?
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 14 Svar: 128
ellers tjek Myler bid de se super min vallak der har en lille mund og er meget følsom går super på myler han er helt afslappet på det
og der er så mange muligheder indenfor det der også giver hesten god frihed og ro i munden
Kan man godt kun ride med kandarstang?