{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Tilridning. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Min kæreste og jeg har tænkt os at købe et nyfravænnet føl her når vi har fundet det rette føl self.
Vi kunne nemlig rigtig godt tænke os selv at uddanne og præge vores fremtidige hest. smiley
Vi har snakket lidt om det og er begge blevet enige om, at det først vil blive tilredet i en alder af 5 år. Self. vil den blive gjort sadel og ryttervant før, men ingen ridning på den før den er 5 år så den får en chance for at vokse noget mere. For jeg kan ærlig talt ikke se pointen i at ride hesten til og så sende den på vokseferie? :s
For at supplere op så den er alders tilsvarende uddannet vil vi lære den de basale øvelser som schenkelvigninger osv. fra hånden så de let kan overføres til rytteren.

Hvad synes I om den tanke? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning.
  • #1   20. feb 2012 Hvornår hesten skal tilrides afhænger jo af den enkelte hest.
    Nogle ser færdige ud som 3 års andre som 5 års, igen er nogle psykisk klar som 3 års andre senere.

Dog sýntes jeg ikke man skal starte for tidligt, mindst 3 år og derefter se om den enkelte er klar.

Generelt er det en god ting at lære dem øvelser osv. fra jorden også hvis man starter tidligere end de 5 år. For mig er det sådan man altid bør gøre og introdu´cere den inden den får rytter på.

At sende hesten på voksepause, handler nok også om det psykiske aspekt i det - ikke kun det fysiske.

• #2   20. feb 2012 god ide smiley
    husk: vis det er en hingst, så kastere den først efter den er 6 år.
    så får den en smuk hals + glød

• #3   20. feb 2012 Line P :
    Det er skam heller ikke forløbelig vi skal købe et. Det var bare i fremtiden. smiley

Til jer andre:
    Det er ikke kun det psykiske aspekt i det der gør jeg ikke vil tilride før 5 år, men simpelthen så den er fysisk færdigudviklet. smiley

• #5   20. feb 2012 Isabella:
    Jeg er generelt meget til jordtræning. Finder det som et meget godt suplement til den daglige træning, samt velegnet til at opbygge og vedligeholde et godt forhold mellem hest og menneske. smiley
    - Håber vi får råd til sommer, men ellers venter vi skam bare. Vi har ikke travlt. Skal også lige af med min Felix først.

• #6   20. feb 2012 Louise J

En hest er ikke fysisk færdigudviklet som 5 års - hvis du vil vente på det skal du vente endnu flere år.

• #7   20. feb 2012 Jeg synes måske det kan være for sent at tilride som 5 års.. Fik min pony nytilredet som 5 års og hun var sådan lidt vant til bare selv at bestemme osv, så hun syntes det var lidt mærkeligt at der pludselig skulle til at være en der sad der oppe og kommanderede rundt med hende.. hehe..

• #8   20. feb 2012 Team Hjortkjær:
    Muligvis ikke, men i det mindste mere end en 3 års. smiley

• #9   22. feb 2012 Ja jeg syns også det er bedst at begynde luge under 4 års alderen. Det er selvfølgelig ikke alle heste, men problemet er at hvis de først finder ud af hvor stærke de er( hvis man tilrider for sent) så får du en hest der kan gøre hvad der passer den. Har prøvet det med en der først blev tilredet som 6 årig

• #10   22. feb 2012 Men hvis den netop finder ud af hvor stærk den er, så er det fordi der (efter min mening) mangler et tydeligt dominansforhold som bedst opbygges fra jorden. smiley Så hvis "rangordenen" er iorden fra jorden af og man gør det på den rette måde burde hesten aldrig nå dertil hvor den finder ud af, at den er stærkest.

• #11   22. feb 2012 Nej det er også rigtigt, men defor kan du stadig ende ud med en hest der bare låser nakken og løber væk med dig,og så kan du lave nok så mange lederskabsøvelser fra jorden hvor den opfører sig som en engel. :0) men hvis man selv har haft dem i noget tid og kender dem så ser jeg ikk noget problem, som feks trådstarter gerne vil. Men køber du en 5-6 årig der bare har passet sig selv så står du med noget af en håndfuld.

Kommentér på:
Tilridning.

Annonce