Tilridning. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Min kæreste og jeg har tænkt os at købe et nyfravænnet føl her når vi har fundet det rette føl self.
Vi kunne nemlig rigtig godt tænke os selv at uddanne og præge vores fremtidige hest.
Vi har snakket lidt om det og er begge blevet enige om, at det først vil blive tilredet i en alder af 5 år. Self. vil den blive gjort sadel og ryttervant før, men ingen ridning på den før den er 5 år så den får en chance for at vokse noget mere. For jeg kan ærlig talt ikke se pointen i at ride hesten til og så sende den på vokseferie? :s
For at supplere op så den er alders tilsvarende uddannet vil vi lære den de basale øvelser som schenkelvigninger osv. fra hånden så de let kan overføres til rytteren.
Hvad synes I om den tanke?
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Nogle ser færdige ud som 3 års andre som 5 års, igen er nogle psykisk klar som 3 års andre senere.
Dog sýntes jeg ikke man skal starte for tidligt, mindst 3 år og derefter se om den enkelte er klar.
Generelt er det en god ting at lære dem øvelser osv. fra jorden også hvis man starter tidligere end de 5 år. For mig er det sådan man altid bør gøre og introdu´cere den inden den får rytter på.
At sende hesten på voksepause, handler nok også om det psykiske aspekt i det - ikke kun det fysiske.
okt 2010
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 958
husk: vis det er en hingst, så kastere den først efter den er 6 år.
så får den en smuk hals + glød
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Det er skam heller ikke forløbelig vi skal købe et. Det var bare i fremtiden.
Til jer andre:
Det er ikke kun det psykiske aspekt i det der gør jeg ikke vil tilride før 5 år, men simpelthen så den er fysisk færdigudviklet.
jun 2011
Jeg er generelt meget til jordtræning. Finder det som et meget godt suplement til den daglige træning, samt velegnet til at opbygge og vedligeholde et godt forhold mellem hest og menneske.
- Håber vi får råd til sommer, men ellers venter vi skam bare. Vi har ikke travlt. Skal også lige af med min Felix først.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
En hest er ikke fysisk færdigudviklet som 5 års - hvis du vil vente på det skal du vente endnu flere år.
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
jun 2011
Muligvis ikke, men i det mindste mere end en 3 års.
aug 2011
Følger: 55 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 135
jun 2011
aug 2011
Følger: 55 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 135
Tilridning.