{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.514 visninger | Oprettet:

At save hesten i munden ! {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og kigger videoer, og falder over en video med en lille pige på sin lille 3'er pony . Umiddelbart et meget sødt par, og selvfølgelig kan man sidde og rette til i dressuren, men hun er jo ikke ret gammel og ser umiddelbart ud som et rigtig rigtig godt makkerpar.
Så kommer rytteren forbi kameraet, og jeg ser så rytteren SAVE hesten i munden . Først tænker jeg at det var nok ikke det jeg så . Spoler tilbage og jo, det var hvad jeg så . Samtlige gange hun passerer kameraet, saver hun den her lille pony i munden . (jeg kan desværre ikke se om det sker andre gange, på længere afstand)

Og så kommer vi til min store undren , hvad er det dog vi lærer vores børn idag ? Kan det virkelig passe at vores børn skal lære den form for ridning ? Jeg er helt enkelt målløs . Pigen her skal ikke have skylden, hun er dog så ung, at så langt kan hun ikke tænke. Men hvor bliver forældrene og underviseren af i dette billede ?
smiley
Jeg er altid blevet fortalt at save hesten i munden, er dyrmishandling . Jeg har sågar undervist en pige på 12-14 år som gjorde det, da hun ikke kunne stoppe ponyen, hvor hun to gange blev bedt om at lade være, tredje gang blev hun smidt ud af min undervisningstime .

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At save hesten i munden !
  • #1   8. feb 2012 Jeg må desværre fortælle at noget underviser ber deres elever om at "save" i hestens mund, for at få dem til at gå til bidet. Og ja det er trist, ser det selv meget ofte, og ikke nok med det holder de hesten, ikke godt for hesten som ender med at gå på forparten, og at rytteren sidder og holder hesten, og får en meget dårlig opstilling smiley trist??? Ja det er det, men der er bare nogen som lære deres elever det, fordi det skal gå hurtig med at få dem til at gå til bidet smiley
    Jeg har også undervist meget, hvor jeg måtte be eleven om at give efter, og hvis de ikke hørte efter 3 gang, måtte de stige af og trække, indtil de hørte efter....
    Jeg har selv en datter på 10 år, og hun kan ride med ben og sæde, og det er jeg rigtig glad for....... smiley

• #2   8. feb 2012 Jeg synes godt nok det er en forfærdelig retning ridningen tager . Eller, det har jo været sådan i mange år, men jeg troede faktisk ikke at der som sådan blev undervist i det mere . Det viste videoen så . Nej puuuh. Det er ligeså slemt som at banke hesten . Av min mundvige .

Rytterne må da også en dag få et chok, når en anden underviser (som mig og dig) så smider dem ud af timen, netop fordi de gør som de gør .

Et eller andet sted må det også give sig selv at det gør ondt på hesten . Ikke når de rider 3'er ponyer, men over 10-12års alderen .

• #3   8. feb 2012 Jeg tror ikke som sådan at børnene bliver opdraget til at save i munden. Jeg tror at de opdager at det er nemmest at få hesten til at stoppe ved at gøre sådan, og at der ikke er nogen til at fortælle dem hvad det egentlig er de gør ved hesten.

Jeg kan ikke fortælle dig om jeg selv har savet en hest i munden, men det skulle ikke undre mig, at jeg har gjort det. Jeg har aldrig nogensinde fået fortalt hvad et bid gør ved en hests mund, før jeg selv søgte viden.
    Jeg har dog aldrig været vild med pisk og sporer, og jeg har nærmest fået tvunget en pisk i hånden, når min ridelærer har syntes at min hest ikke har gået hurtigt nok i galopanspring, eller bare generelt har været langsom, og det er meget få gange at jeg har brugt pisk i min tid på rideskolen,
    for ved sådan noget som pisk og sporer er det indlysende og se hvad det gør. Jeg tror alle har prøvet at blive 'pisket' af deres venner for sjov med et håndklæde, og alle ved hvordan det er at blive prikket i siden, og vi bryder os ikke om det.
    Men der er ikke nogen af os der har haft et bid i munden, og derfor tror jeg at det er sværre for os mennesker at relatere til følelsen, og nogle af os (inklusive mig selv dengang) tænkte slet ikke over at det kunne gøre noget.

Jeg synes det burde være ren og skær almindelighed at lære om hestens anatomi når man går til ridning, så man derved også har viden omkring hvad man gør ved hesten man rider på.

• #4   8. feb 2012 det er desværre mere reglen end undtagelsen at saven, pillen og arbejde med bidet er det der undervises i, for så "finder hesten ud af at det er irreterende og så bukker den nakken"

skrækkeligt

• #5   8. feb 2012 Jeg havde engang en forældre der blev sur på mig, fordi jeg bad barnet om at hoppe af hesten, da jeg havde sagt at hun ikke skulle side og hive sådan i bidet. Denne forælder sage til mig at det kunne jeg ikke tillade mig, og nu havde barnet redet sådan i 4-5 år hvor barnet havde lært hvordan man red hesten til bidet, og til det svaret jeg, jo for jeg tænker på hesten!!!
    Jeg fik en klage, og det rørte mig ikke!!! Jeg sage til denne person, at de skulle gå ud og købe sig et bid, og selv prøve hvordan det var at blive revenet sådan i munden.... og hertil kommer det sjove.... barnet syntes at det var en super idé, så det gjorde de, og gangen efter kom de og undskyldet overfor mig, og kunne godt selv se at det nok heller ikke var rart for hesten.
    Jeg har i alt den tid jeg har undervist, fortalt om hvad bidet skal bruges til, og hvor stor skade man kan gøre på hesten, men også sig selv, når hesten tager bidet og smider en af.... og yderlig har jeg brugt meget tid på de helt unge og nye rytter, om hvordan de skal bruge deres ben og sæde....
    Ved der er mange der underviser på den måde, og dem som mener at det er okay at hive og flå hesten i munden, skulle ikke have lov til at undervise (har set nogen som ber rytteren om det)......

• #6   8. feb 2012 Man lærer det sådan de fleste steder. Jeg har selv været en af dem. Man lærer bare at hesten skal gå i holdning, men der var aldrig nogen underviser (før jeg fik min nuværende) der fortalte mig, at holdning kom fra bagdelen.. Jeg savede og piskede min søde hest i det første halve år jeg havde ham. Nu er jeg heldigvis klogere :o)

Før:
    http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=269694

Efter:
    http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=269325

• #7   8. feb 2012 Ja desværre......

Men dejligt at se at du er bleven kloger smiley

• #9   8. feb 2012 Så desværre også engang ude til et stævne hvor underviseren sagde til pigen" Så må du sgu lige tage lidt i højre og vestre tøjle, skiftes vis!" Jeg stod bare der helt mundlam!.
    Jeg syntes at der er alt for mange som rider på tøjlerne og ikke med benene!
    Jeg forstår heller ikke hvorfor rideskolerne ikke går ind og siger at først skal de lærer at ride uden tøjlerne og bøjlerne, så de kan få noget balance! Evt noget i bidløst,så de lærer ikke at rive hesten i munden. På mange rideskoler ser man desværre også børn og voksne som hvis hesten ikke lige ville gå, så hiver de lige ned i tøjlerne, så det giver et "hak" i munden af bidet, også må de jo "bare" gå med. Syntes det er så sygt nogle af de rideskoler der findes :S.

Tror jeg må lave min egen rideskole smiley

• #10   8. feb 2012 Sofie Gawinski: Flot at du tør stå frem og fortælle og vise det :o)
    - Og sikke en forskel :o)

Jeg havde engang en underivser, der samtidig var dressur-dommer, der selv savede (kraftigt) hesten i munden, når hun red. Hun kunne godt undervise - men hun "glemte" tilsyneladende det hele, når hun selv red :o(

• #11   8. feb 2012 Her ude på Vasehus bliver vi bedt om at bruge benene og sæddet.. Vi må ikke save, og underviser siger til hvis vi skal slappe af smiley Rigtig skønt...

• #12   8. feb 2012 Sofie - du har så forholdsvis løse tøjler trods alt stadig :o)

- Nr vi bliver bedt om at bøje til højre og venstre, skal vi huske at støtte med modsatte tøjle som vi ikke skal dreje på(f.eks til venstre skal vi støtte højre) og dreje lidt i venstre, og samtidig tage benet lidt frem og klemme.. Så ingen rykning, eller savning.. Det skal kunne gøres nemt smiley

• #13   8. feb 2012 Jeg var engang ude og se på en hest. På ridebanen var der samtidig to små ponypiger og deres mødre, berideren var der også. De to piger var jo udstyret med det fineste udstyr til deres ponyer, OG glidetøjle... så de kortede bare begge tøjler helt op, og så fik ponyerne en i rumpen af pisken, men ene begynder så at bukke, men så får den bare flere smæk af pisken.... Hvem lærer dem da sådan noget, det er jo ikke noget med ridning at gøre.. Børn rider ikke med glidetøjle, det er kun proff. der gør det, så det bliver gjort rigtig uden at skade hesten. Alt for mange voksne rider også med det, som heller ikke kan finde ud af det, efter min mening.

• #14   8. feb 2012
    Min datter havde en underviser som mente at vejen frem var at save hesten i munden!

Hun havde flere gange bedt min datter om det, men hun gik imod hende og blev bed om at forlade holdet! WOW for en underviser, Så heldigvis kom hun tilbage til min veninde og ride igen og en underviser der ikke kan tåle den form for kritik fra elever eller jagte en privat hest med longen så den ruller sig fast om benet med den prøver at komme væk fra den gale kvinde...og moderen til bare og pony griner bare og siger intet!
    Jeg var blevet stik tosset.

• #15   8. feb 2012 Jeg er en af dem der er blevet undervist i ridning for tøjlen, jeg har oplevet ridelærere der greb fat i tøjlen og slog hesten med pisken mens de gik ved siden af, hvis den ikke gjorde som den burde.
    Det kan simpelthen ikke være rigtigt at de der starter rideskoler skal ligge under for at den eneste vej til penge er, at undervise på den måde!

Jeg har selv droppet rideskoleundervisning og har fundet en part, hvor jeg kan få den rette undervisning til at ride for sæde og ben i stedet for tøjlen. Det er jeg utroligt glad for, da al ridning der ikke foregår på hestens præmisser og principper, bare ikke rigtig giver mening for mig.

Min store drøm er, at stifte en rideskole hvor børnene først skal lære at strigle og sadle op og så skal de i de første mange ridetimer slet ikke have fat i tøjlen. De skal ikke presses ud i noget, de ikke er parat til og der hvor forældre kan mangle viden, skal børnene kunne fortælle hvordan sadlen skal ligge og hvordan hesten skal strigles.
    Om det økonomisk er muligt er så en anden side af sagen smiley men det kunne være fedt at starte sådan et sted op, hvor man lærte børn at heste var noget man skulle være forsigtig med og have respekt for, samt at det er vigtigt at kunne bruge sine hjælpere rigtigt.
    Desuden skal alle former for hjælpetøjler være forbudt smiley

• #16   8. feb 2012 Anne M: vi deler en drøm smiley

• #17   8. feb 2012 Jeg er også blevet undervis forkert i over et år på min unghest. Og det bøder vi for nu. Han skulle gå i holdning, og jeg skulle bare tage igennem, for at få ham til at gøre det. Det har nu resulteret i at han er møg stiv fra nakken og hele vejen ned bagtil. Jeg har skiftet underviser nu, og skal også til at have masse til min hest, for at få stivheden væk smiley

• #18   8. feb 2012 Team Drømme Ponyen Lybra&Lotus - det tror jeg kan være den eneste grund til at sådan en grund kan udleves smiley Når der er så mange rundt omkring der er så oprørte og gerne vil hjælpe til, så små børn med de store hestedrømme lærere at ride ordenligt, så kan man nok godt få samlet lidt hjælp ind hist og her smiley

• #19   8. feb 2012
    Tror i al den tid min datter red skolepony måtte jeg hjælpe samtlige små ryttere på holdet da deres forældre stod som pingviner i stalden og drak kaffe og diskuterede om hvem der skulle bage forældre kage??? Ingen interesse i barnet hobby..

Og da hun så fik sin egen så var der jo ingen til at hjælpe deres børn og wupti der stod de og anede ikke en disse..og ja jeg blev sur på dem for de havde haft rigeligt med tid da jeg lærte deres børn om omgang og opsadling..men de havde jo travlt med kaffe og kage, det jo også hyggeligt....

• #20   8. feb 2012 jeg havde en fantastisk underviser da jeg begyndte til enetime i dressur, som også var mod at save hestene i munden. men da jeg gik på rideskole var det det mest normale syn og det er det jo så stadig. nu rider jeg western og vil lige love for det er en del westernryttere der kan save til den store guldmedalej, men også her har jeg været hedlig med min underviser som også han en anden vej til at få hesten til at gå "pænt" (:

så tror ikke s meget det er de ofte uvidne forældre men de undervisere der et på de fleste rideskoler (:

• #21   8. feb 2012 Jeg har lært at når man skal få hesten til at gå til bidet skal man presse med schenklerne og tag og give efter i tøjlen? Når hesten så giver efter, stopper man presset og holder hænderne i ro.... Er jeg helt forkert på den?

• #22   8. feb 2012 Sofie . : Hvor er det dejligt du deler den video med os andre, og at du har taget fat om problemet . Stor respekt til dig, for din selvindsigt .
    Det er lang tid siden jeg har været på rideskole som sådan, så jeg har selvfølgelig ikke helt på samme måde været ude i det virkelige liv, og opleve det på tæt hold.
    Puuuh jeg får det helt dårligt når i fortæller jeres historier, om hverdagen og folk tilgang til hestens udd.
    Jeg synes det er iorden at man blødt retter hesten til i tøjlen, da hesten nu engang også skal lære . Det plejer dog kun at være forkert redet heste, jeg skal rette til på den måde . min egen står i holdning når tøjlerne tages og der bliver drevet en smule frem .

• #23   8. feb 2012 Men jeg synes også generelt at rideskoleundervisning er ubehageligt at se. På min gamle rideskole kunne man se små børn losse hælene i siden på en lille pony og når den så tog et skridt fremad, så hev de den i munden og så skulle den stoppe.
    Signalforviring? Ja. Hård i munden? Ja. Schenkeldøv? Ja.
    Det er så synd! Når ens ridelærer så ovenikøbet siger god for at save kræet i munden? Det er jo ridelærere man ser op til, ens helt og den man stoler på, når det kommer til heste.

Jeg har bare så meget lyst til at ofre alt for at starte mit eget sted, om nogle år, og så lære børnene omgang med hestene og hvordan man rider uden at skade dyret. Det kunne være så fedt!

• #24   8. feb 2012 Jeg har i forevejen mine kvaler ved at sætte folk op på min hest . Og nu er jeg bare endnu mere pessimistisk .
    Er det mon fordi forældrene synes at NU skal der snart ske de helt store fremskridt , ellers tager de et andet sted hen og rider ? Eller er det underviseren som i realiteten ikke gider, at bruge tid på at man barn eller voksen lærer den grundlæggende muskelopbygning ?
    Jeg tror ikke der er ret mange ryttere som egentlig ved at lille rideskole Lotte egentlig er utrolig muskelfattig og har en smule ondt i ryggen efterhånden, så derfor skal Lotte gå lang og dyb, for at styrke sig selv . Men der burde man da som underviser at kunne se lidt på hesten . ?
    Hvis man ikke kan ride grundlæggende muskelopbygning , burde man ikke undervise andre mennesker . !

• #26   8. feb 2012 jeg har været "heldig" smiley
    den rideskole jeg gik på da jeg var mindre lærte vi god omgang med hestene og ikke noget med at save den i munden OVERHOVEDET! smiley
    dog lærte jeg at ride for tøjler, og det er en stor hæmning i dag nogle år senere hvor jeg så skal "starte forfra" og lære at ride for sæde og ben smiley
    men har heldigvis en god "streng" underviser som hjælper mig godt på vej! smiley

har været ude for at jeg kom til et privat sted i vejle der ikke ville tro på at jeg kom fra en rideskole, da de mente at så godt kunne man ikke ride og behandle hesten når man kom fra rideskole.. det siger jo så bare desværre lidt om de forskellige rideskoler rundt om i andet.. smiley

• #27   8. feb 2012 Min ridelære lærer os heldigvis at bruge benene, og hvis vi tager for meget i tøjlerne giver hun os ordenlig besked. Vi skal også nogen gange bare give slip for tøjlerne i trav så de strækker sig (-:

• #28   8. feb 2012
    Der findes utallige videoer herinde på HG med alt fra 13 til 30årige der sidder og laver hvad jeg vil kalde saver hesten i munden.

Spørger man ind til det, så har de fået afvide af deres underviser at sådan gør man, de fortæller at hesten skal løsgøres, den være blive blød, det er den eneste ting der virker.

Men fælles for alt er: de mener ikke selv der er forkert og man får en skideballe der fortæller at man bare skal knytte.

Jeg går ikke ind for at når hesten skal samles, så er det for tøjlen. Uanset om det er save eller at sidde og nuldre, tage og give, pille, nykke og hvad man kalder det.
    Hesten kan godt selv :).

• #29   8. feb 2012 Krikken... Som dressur rytter får du ikke lavet ret mange øvelser, ved at slippe hesten fortil, den skal have en blød støtte, ellers kommer den aldrig i balance.

• #30   8. feb 2012
    Jeg snakker ikke om at slippe hesten fortil, jeg snakker om at jeg ikke finder det at sidde og pille, nykke, arbejde, tage og give i tøjlen, ikke er en måde jeg mener man skal bruge for at samle hesten :o)

Du misforstår vist.

• #31   8. feb 2012 Krikken, nej hesten skal nemlig kunne komme op i den samling, af sig selv hvor der blot er en let støtte på tøjlen . smiley
    Og man får nemlig bare en sviner af den anden verden , hvis man påpeger at det gør ondt på hesten . Man siger det jo kun for at hjælpe, men som andre også nævner herinde, ja så er underviseren jo gud . Jeg er selv en af dem, som tager forskellige metoder til mig, hvis man dog bare nævner hvad man synes der er galt, og kan give et fornuftigt argument . I mit hoved er der ikke to hesten der skal arbejdes med ens, da de jo er forskellige . Dette giver dog i ret til at påføre hesten unødig smerte .

• #32   8. feb 2012 Der skulle altså stå "dette giver dog IKKE ret til at påføre hesten unødig smerte" . smiley

• #33   8. feb 2012 Liv & Frillen: Og det bliver helt perfekt, når du kan stoppe den uden et blidt træl i tøjlen, men blot med sæde og lår :o)

• #34   9. feb 2012 Hvordan vil i så samle hesten hvis i ikke vil gøre det ved at tage og give efter i tøjlen? smiley Blot et sprøgsmål!

• #35   9. feb 2012 Katrine: ved muskel opbygning og ridning for ben og sæde . smiley

• #36   9. feb 2012
    Ved at hesten selv søger frem og ned. Det kræver den er afslappet. Når den er afslappet og selv søger frem og ned kan man så via. halve parader, overgange og temposkift ( små i starten ) flytte mere vægt om på bagparten og derved løfte den højere op i nakken/holdning.

Men hesten skal slf. først have musklerne og ikke bare placeres der fra start af.

• #37   9. feb 2012 Krikken : Skide godt forklaret . smiley Mange misforstår nemlig, og tænker efter to mdr. "nu er lille Lotte klar til samling " og så bliver hesten desværre ødelagt . smiley

Kommentér på:
At save hesten i munden !

Annonce