Uartig eller forvirret? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg har en vallak på snart 14 år. Han har før i tiden gået LB dressur, men af div. årsager er han ikke stand til det lige pt. Vi træner dog hårdt på det og håber på at vi kan komme endnu videre derfra.
MEN...
Nu har han så fået sig en ny halvpart, efter hans gamle flyttede til udlandet. En super sød pige, som dog mangler lidt rideerfaring. Men min hest er glad for hende, det samme er jeg og hun er skam også rigtig glad for min hest.
Jeg har dog en rigtig stor gene, for efter hun er begyndt at ride på ham nogle dage om ugen er han blevet rigtig fræk! Både i ridehus og på tur. Med eller uden andre heste.
På tur:
Vender han bare om, eller stopper op, og vil ejg have ham videre lægger han hovedet sidelæns så biddet ikke ahr kontakt og så ignorerer han mine schenkler fuldstændig. Bliver jeg så endnu mere stædig, og faktisk giver ham et dask med hælen (han er meget fintfølende) så stejler han da bare med mig!
I ridehuset tager han også biddet og laver samme trick, denne gang bare over mod udgangen!
Jeg tror ikke selv han er forvirret over signalerne, for det har aldrig været et problem før nu. Men hvad kan det så være? Og har I nogle gode øvelser til at få ham til at holde op? Jeg synes ikke det er særlig behageligt at ride på en hest, som pludselig stejler fordi den ikke lige vil til venstre eller højre.
Håber I kan hjælpe mig!
PS. Det skal lige siges at jeg rider undervisning, og min halvpart også skal begynde på det!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Heste kan ikke være uartige :o)
Snak med din part om det - det kan være hendes ridning, manglende vedholdenhed osv. der kan gøre dette. Hvis hesten med parten får lov til at gøre hvad den er motiveret til ( komme hjem, gå ud fra banen osv. ) så forsøger den naturligvis også ved dig.
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Jo tak. Det vil jeg prøve.
Men har du evt. nogle øvelser som vi begge kan bruge på ham for simpelthen at undgå han tager biddet og ignorer vores schenkler?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Træne signalerne :o)
Evt. give ham en godbid for fx. en parade så han er motiveret for at stoppe. Altså tage i tøjlerne ( presset øges hvis hesten ikke stopper, skal ske hurtigt ), hesten stopper, du siger " dyyyyyygtigg" og propper en godbid i munden på den.
Lige så kan man med at gå frem - her kan man evt. starte fra jorden, tappe på hesten med en pisk samtidig med du siger en lyd med munden, hesten går frem, den får godbid.
Kan også startes fra ryg først hvis det er.
Godbidder har åbent noget nyt for min part, der ikke er super motiveret for at gå frem...
jun 2011
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
jun 2008
Følger: 90 Følgere: 82 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 878
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
held og lykke med det
jun 2011
Min part er absolut ikke hård i hånden, hvilket bare undrer mig mere at han så ignorerer os. (:
Ane:
Jeg har prøvet at hoppe af ham, det resulterede i at han bare blev stående på stedet. :s
maj 2006
Kan du slet ikke få ham til at gå frem fra jorden?
eller er det kun når han har et "flip" ?
jun 2011
Normalt er han den sødeste og roligste, mest følsomme og lydige hest både fra jorden og ryggen. Men her for tiden har han et eller andet flip, så jeg heller ikke kan få ham frem fra jorden (kun på tur hvis han ikke lige gider). I stalden og andre steder er der ingenting.
Mette:
Jeg har lige haft sadelmager på. Og pt. er hesten sadelløs og fungerer bedst sådan. Det er ikke smerter.
maj 2006
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Det behøver kun at ske en gang og så er problemerne der..
Har prøvet det en gang og så var det en kamp..
Og kampen stoppede først da hverken jeg eller parten ga sig, vi skulle ALTID vinde over hesten ligegyldigt hvad
Uartig eller forvirret?