{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.622 visninger | Oprettet:

Hvormeget kan hun trække(med vogn) {{forumTopicSubject}}

Kære HG'ere
jeg har min lille kraftige pony på 130 i stang, hun er en blanding af en shetlænder og en traver(JA DET EN MÆRKELIG BLANDING !! :p)
Jeg har overvejet at begynde at tilkøre hende (hun er 14), men hvor meget kan hun sådan ca trække?
kan hun trække 4 unge mennesker i normalvægt? ( imellem 12-18) eller er det for meget? hvad er jeres umielbare bud smiley
mvh anja

PS det er denne vogn jeg har tænkt mig at købe, hvis hun kan trække mere end 2

(link fjernet)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvormeget kan hun trække(med vogn)
  • #1   26. dec 2011 mit gæt så kan hun godt

• #2   26. dec 2011 Vi kørte i sulky og 2 personer med en shetter smiley men vognen var lavet sådan, at når der kom vægt i, lettede den en smule fra hesten, så den var virkelig let at trække! smiley

Spørgsmålet er bare om din hest er stærkere end en ren shetter ??

• #3   26. dec 2011 Men jo ville tro hun godt kan trække ca. 300 kg ialt smiley Men ville nok stå ud af vognen når i skulle op ad bakke, hvis i er mere end 2 personer smiley

• #4   26. dec 2011 I kan evt se hende i min profil(augusta)

• #5   26. dec 2011 det kan hun sagtens smiley

• #6   27. dec 2011 Melissa -det du beskriver er så en vogn der ikke er i korrekt balance. Vognen må ikke lette fra hesten når der kommer vægt i, så trækker den nemlig i rygstykket istedet for i bringestykket, og det dur ikke

Mit bud er at 4 er for meget, hvis der er tale om tur i skov o.l. Det afhænger self osse en smule af hvilken vogn der vælges, men Som enspænder i de vogne der typisk køres med, er 4 mennesker for meget, til en skovtur i varieret terræn. På flad asfalt kunne det nok gå an

• #7   27. dec 2011 Det var hvad køber fortalte de voksne på gården, og de voksne viste stolt vognen frem og forklarede om denne smarte "effekt" xD hov..

men det var jo en sulky med 2 hjul, og stængerne vil jo løfte sig når der kommer vægt i den ?

• #8   27. dec 2011 Jeg ville ikke udsætte min egen hest for det (-: Heller ikke selvom han er 157 og vejer over et halvt ton.

Jeg synes du skal tænke over hvad du vil udsætte din hest for smiley Jeg ville kun lade hende trække 1-2 personer max.

• #9   27. dec 2011 ork ja smiley

• #10   27. dec 2011 Det siges at en shetter kan trække 3 x sin egen vægt - men du er nød til at prøve dig frem. Vognen ser umiddelbar fin ud - prøv at trække den selv og bedøm herefter hvad din pony kan trække evt. ved at have passagerer med - underlaget spiller også ind. Det er lettere at trække end at bære rytter. Husk at indregne vognens vægt.

• #11   27. dec 2011 KC -KAN ja... Vi har belgier, sådan en KAN osse trække rigtig meget. Men derfor kører vi jo alligevel ikke i skoven med en vogn + passagerer á 1 ton vel? (det ville svare til liiige lidt mere end hestens vægt)
    Der er forskel på hvad hesten fysisk er i stand til at trække, og hvad der er forsvarligt/ok at lade den trække på en hel skovtur og sandsynligvis endda på varieret underlag (altså ikke bare lige ud, men både på grus, op af bakke, måske et stykke gennem sand osv).

Til sammenligning går Axel på en skovtur med træningsvogn med: 250kg vogn, 1-3 passagerer (inkl kusk) = ca 55-210 kg = max 450kg. Meget mere end det ville jeg ikke byde ham at slæbe rundt på en skovtur, og HVIS han skulle gå med de fulde 450kg ville vi holde os til "pæne" stier (og altså ikke gennem kuperet terræn, løst sand osv)
    Axel vejer ca 550-575kg når han er i træning. Og her er altså tale om en hest i virkelig god form (han bruges til kørestævner).

Skal man kun køre på asfalt, kan man tillade sig at læsse lidt mere i, hvis vognen da ruller godt. Men de fleste gider jo ikke udelukkende køre på vejen.

Melisa -nej, når vognen er balanceret korrekt, er den i balance (dvs hverken trækker eller trykker i rygstykket) MED passagerer. Man siger at en person på jorden skal kunne holde stængerne med 2 fingre, når der er passagerer i vognen (dvs den må heller ikke tippe bagover, hvad den ville gøre i dit eksempel, hvis den ikke havde været spændt fast).

• #12   27. dec 2011 Hvad der står i div. indlæg fra USA, burde de kunne trække sin egen vægt x 2 uden at blive overbelastet og alt efter ponyens lyst og evne og på fladt, jævnt underlag, nogle gange mere.

Hjulenes størrelse har vist også betydning.

• #13   27. dec 2011 hej smiley jeg fik ikke sådan konkrekt svar på mit indlæg.
    Men skal jeg opfatte det som at det kan hun ikke ? smiley
    men en skovtur på 2-3 personer kan hun godt? med kun skridt evt?

• #14   27. dec 2011 2-3 personer ville jeg finde ok, altefter hvad vognen vejer og hvor let den ruller

• #15   27. dec 2011 min pony er 115 shetislænder i halvgod form har han rigeligt med passagerer hvis min mand og jeg skulle køre en lille tur, vi vejer ca.125 kg til sammen, vognen triller ok, men den er noget tungere end den langvogn i træner traverne i... og alberts kampvægt ligger på ca 250 kg hvorimod min bassetraver vejer 430 og hingsten kun 100 kg mere end albert (endnu). så jeg synes 4 unge a´50 kg stk er lige rigeligt til alt andet end et par km på god vej

Kommentér på:
Hvormeget kan hun trække(med vogn)

Annonce