Tilriding fra bunden. {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg har lige købt en 3½ årrig barockpintp. Hans far er pinto/frieser og hans mor er ren frieser.
Han har ikke været så meget i hænder. Han kan trækkes og få renset hove. Det er det. Så derfor skal jeg starte helt fra bunden. Han er en livlig unghest der har rigligt med selvtillid.
Jeg vil starte med at bygge noget tillid op til ham før jeg begynder på noget som helst tilridning. Men når jeg engang når der til kunne jeg godt bruge lidt råd fra andre.
Han har haft trense på en enkelt gang eller to med bid i. Jeg vil gerne tilride ham i kapsun eller rebgrime. I hvertfald bidløst.
Hvor skal jeg starte er er der nogle gode fif fra jer?
Kunne bare godt bruge nogle gode råd fra andre!
-Mathilde og Amadeus.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
Start med at få stop, frem og bak signal på plads fra jorden - evt. også i trav
Samt. at han står stille når du beder ham stoppe og ikke bare vader uroligt rundt.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.758
Vi (ejer og jeg) startede med at vænne hende til alting - ungheste er letpåvirkelige, så ting som trailertræning, trafiksikkerhed, at stå stille når man bliver spulet og sådan skal på plads i den her alder :o)
Mht. tilridning har vi tilredet kun i kapsun uden problemer. Jeg har været eneste rytter på ryggen af hende (undtagen ejer har været oppe og sidde på hende 1 gang) og ejer har hjulpet til fra jorden. Vi startede selvfølgelig med at gøre hende vant til at "indparkere" hen til skammel/stol og få vægt på ryggen. De første par gange havde ejer trækketov i den midterste næsering på kapsunen, som Aleida er vant til, og Aleida fik bare lov til at tulle rundt efter ejer på banen med mig på ryggen. Derefter trak ejer nogle ture med mig og Aleida, og nu rider vi stort set kun skridtture uden trækketov (træner self også på banen af og til ;o)). Det er rigtig smart at få dem ud i terrænet i den her alder, da det hjælper til at give dem bedre balance og ridningen bliver desuden ikke kedelig for dem - og så bliver de også fra start vænnet til, at komme ud alene istedet for at være afhængig af andre heste på ture.
Vi er begyndt at arbejde med løsgøring på volte fra ryggen, hvilket går super. Men det er hårdt for hende, og hvis vi har været ude på skridttur og hun ikke orker at slæbe på mig mere, stiger jeg af og lige bruger 5-10 min. på løsgøring fra jorden.
Uanset hvad skal hun altid lige løsgøres efter ridning for hendes ryg's skyld :o)
Tilriding fra bunden.