Genoptræning, urolig fortil {{forumTopicSubject}}
Hej
Min hest blev halt og stod stille en måned, nu er vi så i gang med genoptræningen. Han har mistet alle sine muskler.
Inden han blev halt gik han ret godt. Jeg rider med fokus på at drive meget frem hele tiden, så han ikke ender bag lod. Og så prøver jeg at have en flexibel hånd (vibrere lidt med nogle af fingrene - dette er mange nok imod - men jeg har oplevet at han har fået meget større tillid til biddet efter jeg er begyndt på det. Før sad jeg bare med lukkede hænder om tøjlen, og han gik rigtig uroligt fortil).
Men nu har han som sagt mistet form og muskler totalt. Jeg synes, han er blevet MEGET urolig fortil. Det veksler lidt fra dag til dag. Nogle dage er han meget træt (vi traver ca. 5 min) og der går han ikke uroligt, MEN han går og putter sig langt ind bag lod og bliver svær at ride frem, føler han falder på næsen.
Andre dage er han mere frisk, men så er han så også mere urolig, han accepterer ikke biddet, render med hovedet i vejret, dykker ned under lod og trækker tøjlerne ud af hænderne på mig.
Kunne rigtig godt bruge nogle råd til begge dele. Hvad gør jeg når han går og putter sig helt ind bag lod? Og hvad gør jeg når han går så uroligt og ikke accepterer biddet?
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
Når han putter sig bag lod skal du ride mere fremad, så han bliver redet frem til bidet, og ikke kan gå og putte sig , Hvis han begynder at putte så øger du,
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Så må du leve med, at den går lidt bag lod. Det gør mange heste, når de er lidt usikre.
Det bedste du kan gøre mod "bag lod" er ikke at have for hårdt fat med bløde, stabile hænder, der er fremme og oppe i den korrekte stilling. Så kommer den ud med næsen, når den er stærkere.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Anna H, Under normale omstændigheder rider jeg også altid frem, hvis han putter sig. Det hjælper!
Anna Latimer, det du siger, er netop sådan, jeg føler det. Han går og falder på næsen. Men jeg er samtidig også nødt til at drive, for han er sååå langsom lige pt., han pruster og stønner og synes det hele er meget hårdt. Så hvis jeg ikke driver, falder han i skridt.
Katrine, har tænkt på at lade ham få tøjle og ride frem, og tror jeg vil begynde på det næste gang - i dag var han MEGET frisk (læs: turbo på og forvekslede kommandoen trav med løb, lav rejehop og slå med hovedet, hehe), så følte mig lidt nødsaget til at have fat i ham, men forhåbentlig er han lidt mere sig selv fra nu af så vi kan starte forfra uden al den uro
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
jun 2007
jun 2007
jun 2007
Genoptræning, urolig fortil