3.741 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

min hest er stram i lænden - råd søges min hest er stram i lænden - råd søges

Hej HG!

ja, jeg havde en rigtig dygtig rytter på min hoppe idag, fordi hun er blevet lidt træls for mig at ride på, hun spænder meget op og vil ikke høre ordenligt efter, til trods for at alle knapperne virker på hende, hun er bare SVÆR fortil.

Hende der var oppe og ride hende tog så kampen op, og til at starte på, så det egentlig ud som om at hun var øm, (hesten altså), og hun ville bare ikke svare frem og søge til biddet og komme op med ryggen. De kæmpede videre.. PLUDSELIG så vendte hun på en tallerken, søgte ned, blev løs i hele kroppen, og rytteren sagde at hun nu var blød som smør at arbejde med.

Jeg prøvede så selv bagefter, med undervisning fra hende, og hesten blev bare strid igen, så de er ret sikre på at det fordi hun har fundet ud af at hun kan, da jeg ikke har vidst hvad jeg skulle gøre for at få hende til at gå ordenligt. (har ikke fået undervisning i 14 måneder) skal dog til at have det fra januar, plus hende som red idag, vil hjælpe mig frem til at vi skal flytte.

Dog lagde vi mærke til fra jorden, at hendes hale "hopper" når hun går, og hun er stiv i bagparten, og de mente hun var stram i lænden, fordi hun er blevet redet forkert og ej igennem i 3 år plus hun bare har tullet da hun er en dame med sin egen mening åbenbart. Vil bare høre, hvad kan jeg gøre for at få hende løsnet op i lænden/bagparten? Nu får jeg hjælp til hende fra nu af, men får jo ikke undervisning hver dag, og springer også på hende, så kender i nogle øvelser, tips, tilskud eller lign. som kan løsne dem lidt op og slappe af? Sadel osv. passer, og hun er på ingen måde øm i ryggen når man trykker hende. Hun har heller ingen hævelser eller lign.

på forhånd tak, og undskyld længden på indlægget smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bugsering af motorcykel 1.660 kr.
  • Rodfræsning og tilpasning af træ 2.500 kr.
  • Montering af 3 personer sofa 700 kr.
  • Afmontering af gaskomfur 500 kr.
  • Vende dørlås eller indsætte ny 899 kr.
  • Put a lamp 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  min hest er stram i lænden - råd søges
  • #1   17. dec 2011 Prøv en kiropraktor der kan løsne op i hendes korsled som sidder i lænden:)
    Eller en back on track rygvarmer:)

• #2   17. dec 2011
    1 stk kiopraktor til at undersøge om der er noget der sidder og er låst fx. :o)

At hesten efter noget tid er blød som smør, kan også være fordi hesten opgiver at sige imod, hvis man bliver ved med at påvirke den med negativ forstærkning i munden, ved og ved ind til den holder op, så giver heste "ærgeligt" nok op efter noget tid.

• #3   17. dec 2011 har godt overvejet kiropraktor smiley kender dog ingen som har brugt det, med gode erfaringer, så er lidt nervøs for at smide en masse penge hvis det ikke har nogen effekt :s nu ved jeg ikke helt hvad det koster godt nok..

tror ikke back on track vil have nogen effekt på dette problem smiley

Vil dog prøve at give hende hybenpulver, til at løsne hendes led op og give lidt mere bevægelse smiley Men kunne jo være rart med noget lidt mere hurtigt effektivt smiley

• #4   17. dec 2011
    Tænk på en kiopraktor som den vi mennesker også går til - mange mennesker går jo til massør, kiopraktor, fys osv. fordi de har spændinger der skal løsnes op smiley

Så vær du ikke bange for det smiley

• #5   17. dec 2011 Krikken - man skulle have set det. Hun så bare stædig ud! Hun forsøgte at "slippe for at arbejde", hvilket jo er klart, når hun ikke er vant til at blive krævet noget af. Hvis hun kunne gå op og bruge ryggen, få større gang og blive blød og rund fortil og nem at flytte på, så tror jeg ikke det er fordi der er noget der gør ondt, for så ville ryggen ikke have arbejdet så fint. Hun ville bare have styringen.

og så vil jeg lige pointere, at hun altså ikke bare sad og savede den i munden, som det lyder som om du hentyder til - hun red med sæde og ben og red frem til udvendig tøjle, så hesten selv søgte støtte - men hun måtte tage en kamp med hende først, da hun virkelig stillede sig på tværs over at blive bedt om noget. Men ja, det har da sikkert også haft betydning at hun er stiv bagtil... Kan en hest godt være meget lang tid om at blive varm? (30-45 min før der virkelig er gang i motorikken?)

• #6   17. dec 2011 Krikken - har selv lige gået til kiropraktor forløb i 3 intense uger - og det gjorde det kun værre, og havde stærke smerter smiley Så den kan jeg ikke bruge smiley men ja, ved dem som ikke har skævheder der er kroniske, så virker det nok smiley

Hvad koster en kiropraktor, og er der en dygtig en i nordjylland? smiley

• #7   17. dec 2011
    Hvis hesten ikke er vant til at blive samlet, så kan det man har startet ud med jo også være at kræve for meget - og igen, her giver hesten så efter til sidst. :o)

30-45 er lang tid for en hest at blive varm, men hvis i har krævet for meget i forhold til at hun normalt står stille, så kan det godt passe, fordi hesten jo slet ikke er vant til at bruge de muskler og evt. har man krævet for meget.

Heste kan ikke tænke " NEJ, jeg gider sku ikke arbejde! " og bare ville slippe - hvis de opfører sådan "sådan" så er der et eller andet der går galt mellem hest og rytter, kommunikationen fungere ikke :o)

• #8   17. dec 2011 heste findes altså også med stædighed smiley

og hun står ikke stille -.-' hesten bliver redet 4-5 gange om ugen, og har redet "frem og ned" de sidste 3 uger, for at få flere muskler på hende. Vi har krævet noget af hende ja, fordi det er på tide at hun laver noget! Men vi har ikke krævet for meget, og desuden også sørget for at skridte godt af og have pauser imellem også smiley

og tror du ser forkert på det.. for hvis du mener at der bliver krævet for meget og at hesten så bare overgiver sig til biddet, så plejer det som regel kun at vise sig som at den bøjer nakken. ( Det modsatte af hvad vi ville have hende til og fik hende til) Vi fik hende til at arbejde i kroppen - hele kroppen!

men spørgsmålet var stadig til hvad man kunne gøre ved at hesten er lidt stiv i bagpartiet smiley

• #9   17. dec 2011 Min hest var fuldstændig låst i bagparten efter at have stået stille i længere tid, og derefter var kommet i træning igen... Det er ligesom med vores muskler når vi træner - de bliver ømme og hårde. En hest har bare 6 lag muskler og derfor kan det gå hen og blive endnu værre for dem...
    Jeg fik en massør ud til ham, og allerede efter 2. gang kunne jeg tydeligt mærke på hans gang at han blev løsnet op...
    Det er ikke så dyrt som en kiropraktor, og kan ikke gøre skade... Så jeg kan kun sige - Prøv det!!!

• #10   17. dec 2011 og så vil jeg også lige sige, at ja, hesten stoppede med at gå imod og spænde op, da hun fandt ud af at det var meget rarere at gå dernede, og arbejde korrekt smiley Hun ændrede sig fuldstændig og lyttede meget mere og så meget mere veltilpas ud. Jeg kigger ikke kun på hvordan hesten går, men også på hvordan den reagerer og opfører sig. Og det havde altså en forbedring i hendes opførsel også, da hun var meget mere afslappet smiley

• #11   17. dec 2011 Henriette: Kender du en massør i nordjylland? smiley Og hvad giver du for en behandling? smiley Lyder som en god ide, for ja, vil da gerne tro at musklerne er ømme, især når man ikke har fået dem brugt helt korrekt i et stykke tid, og været spændt smiley

• #12   17. dec 2011 Den første gang hos min massør kostede 350,- og derefter koster det imellem 250-300 pr. gang. alt efter hvor mange vi får samlet sammen til at være når hun kommer ud...
    Kender desværre ingen i Nordjylland... Men det er der måske andre herinde der gør... smiley
    Nu er det snart 2 måneder siden hun var ude hos os sidst, og jeg skal til at have hende ud og trykke lidt på ham igen, han brokker sig nemlig lidt når han skal samles i galoppen på venstre volte...
    Hvis du kender din hest godt, er min erfaring at du tydeligt kan mærke når det henholdvis låser lidt til igen, og det efter massagen bliver super godt igen...
    Hvis man rider og træner hestene hårdt, så skal man se lidt på dem som på professionelle sportsfolk... de får jo også massage engang i mellem...
    Det gode ved heste er dog, at de netop fordi de har så mange lag muskler så går der flere uger før deres muskler begynder at spænde op igen... ikke som os mennesker som allerede piber igen efter et par dage... smiley

• #13   17. dec 2011 hehe okay, det er også en pris jeg kan overkomme smiley SU gør det lidt sværere at give ekstra, når man ikke har fået et job endnu. Men vil da helt klart se om jeg kan finde en massør i nordjylland som kan prøve at komme ud og give hende en omgang smiley

jeg vil sige jeg kender min hest godt - kan i hvert fald læse hendes kropsprog med det samme! og så lytter vi meget til hinanden, så det skal da afprøves smiley Fik jo netop en anden rytter på, fordi jeg synes der var ved at være lidt for mange fejl/misforståelser mellem os, fordi hun ikke gad høre efter hvad jeg bedte hende om. Det gjorde så også at jeg kunne se nogle ting fra jorden, som jeg ikke kunne mærke helt fra ryggen af smiley

• #14   17. dec 2011 Er selv på SU - så kender det godt... smiley Men held og lykke med det! Er næsten sikker på det bliver godt for jer!!

• #15   17. dec 2011 mange tak for hjælpen smiley Glæder mig til at se om der kan mærkes forskel - vil jo også gerne hjælpe hesten til nemmere at arbejde smiley

• #16   17. dec 2011 Anette: først så bruges hypenpulver såvidt jeg er orienteret til at opstramme sener ikke løsne led... o",)

jeg står i ca. samme situation og jeg vælger at bruge Lene Jacobsen - back in balance, hun er heste fys. og vildt god. hun kommer fra Gjern og køre i jylland og på fyn.

• #17   17. dec 2011 hybenpulver går ind og hjælper på gigt, led og sener smiley Så det kan hjælpe på den ene eller den anden måde, og hesten er ikke helt ung mere, så man ved aldrig smiley (snart 13 år)

Lene jacobsen - har hun en hjemmeside? smiley

• #18   17. dec 2011 jeps back-in-balance.dk

• #19   18. dec 2011 Prøv Equine Touch smiley det er guld værd! det har hjulpet min rigtig meget

• #20   18. dec 2011 Nadia: Kender du nogle der udøver det? smiley

• #21   11. jan 2013 hej hej jeg er ved at tage uddannelsen til hestemassør, og vil meget gerne se på din hest!! Hvis det kunne have interesse.

Kommentér på:
min hest er stram i lænden - råd søges

Annonce