min hest er stram i lænden - råd søges min hest er stram i lænden - råd søges
Hej HG!
ja, jeg havde en rigtig dygtig rytter på min hoppe idag, fordi hun er blevet lidt træls for mig at ride på, hun spænder meget op og vil ikke høre ordenligt efter, til trods for at alle knapperne virker på hende, hun er bare SVÆR fortil.
Hende der var oppe og ride hende tog så kampen op, og til at starte på, så det egentlig ud som om at hun var øm, (hesten altså), og hun ville bare ikke svare frem og søge til biddet og komme op med ryggen. De kæmpede videre.. PLUDSELIG så vendte hun på en tallerken, søgte ned, blev løs i hele kroppen, og rytteren sagde at hun nu var blød som smør at arbejde med.
Jeg prøvede så selv bagefter, med undervisning fra hende, og hesten blev bare strid igen, så de er ret sikre på at det fordi hun har fundet ud af at hun kan, da jeg ikke har vidst hvad jeg skulle gøre for at få hende til at gå ordenligt. (har ikke fået undervisning i 14 måneder) skal dog til at have det fra januar, plus hende som red idag, vil hjælpe mig frem til at vi skal flytte.
Dog lagde vi mærke til fra jorden, at hendes hale "hopper" når hun går, og hun er stiv i bagparten, og de mente hun var stram i lænden, fordi hun er blevet redet forkert og ej igennem i 3 år plus hun bare har tullet da hun er en dame med sin egen mening åbenbart. Vil bare høre, hvad kan jeg gøre for at få hende løsnet op i lænden/bagparten? Nu får jeg hjælp til hende fra nu af, men får jo ikke undervisning hver dag, og springer også på hende, så kender i nogle øvelser, tips, tilskud eller lign. som kan løsne dem lidt op og slappe af? Sadel osv. passer, og hun er på ingen måde øm i ryggen når man trykker hende. Hun har heller ingen hævelser eller lign.
på forhånd tak, og undskyld længden på indlægget
feb 2006
Følger: 120 Følgere: 113 Heste: 7 Emner: 42 Svar: 504
Eller en back on track rygvarmer:)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
1 stk kiopraktor til at undersøge om der er noget der sidder og er låst fx. :o)
At hesten efter noget tid er blød som smør, kan også være fordi hesten opgiver at sige imod, hvis man bliver ved med at påvirke den med negativ forstærkning i munden, ved og ved ind til den holder op, så giver heste "ærgeligt" nok op efter noget tid.
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
tror ikke back on track vil have nogen effekt på dette problem
Vil dog prøve at give hende hybenpulver, til at løsne hendes led op og give lidt mere bevægelse
sep 2007
Tænk på en kiopraktor som den vi mennesker også går til - mange mennesker går jo til massør, kiopraktor, fys osv. fordi de har spændinger der skal løsnes op
Så vær du ikke bange for det
maj 2008
og så vil jeg lige pointere, at hun altså ikke bare sad og savede den i munden, som det lyder som om du hentyder til - hun red med sæde og ben og red frem til udvendig tøjle, så hesten selv søgte støtte - men hun måtte tage en kamp med hende først, da hun virkelig stillede sig på tværs over at blive bedt om noget. Men ja, det har da sikkert også haft betydning at hun er stiv bagtil... Kan en hest godt være meget lang tid om at blive varm? (30-45 min før der virkelig er gang i motorikken?)
maj 2008
Hvad koster en kiropraktor, og er der en dygtig en i nordjylland?
sep 2007
Hvis hesten ikke er vant til at blive samlet, så kan det man har startet ud med jo også være at kræve for meget - og igen, her giver hesten så efter til sidst. :o)
30-45 er lang tid for en hest at blive varm, men hvis i har krævet for meget i forhold til at hun normalt står stille, så kan det godt passe, fordi hesten jo slet ikke er vant til at bruge de muskler og evt. har man krævet for meget.
Heste kan ikke tænke " NEJ, jeg gider sku ikke arbejde! " og bare ville slippe - hvis de opfører sådan "sådan" så er der et eller andet der går galt mellem hest og rytter, kommunikationen fungere ikke :o)
maj 2008
og hun står ikke stille -.-' hesten bliver redet 4-5 gange om ugen, og har redet "frem og ned" de sidste 3 uger, for at få flere muskler på hende. Vi har krævet noget af hende ja, fordi det er på tide at hun laver noget! Men vi har ikke krævet for meget, og desuden også sørget for at skridte godt af og have pauser imellem også
og tror du ser forkert på det.. for hvis du mener at der bliver krævet for meget og at hesten så bare overgiver sig til biddet, så plejer det som regel kun at vise sig som at den bøjer nakken. ( Det modsatte af hvad vi ville have hende til og fik hende til) Vi fik hende til at arbejde i kroppen - hele kroppen!
men spørgsmålet var stadig til hvad man kunne gøre ved at hesten er lidt stiv i bagpartiet
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Svar: 17
Jeg fik en massør ud til ham, og allerede efter 2. gang kunne jeg tydeligt mærke på hans gang at han blev løsnet op...
Det er ikke så dyrt som en kiropraktor, og kan ikke gøre skade... Så jeg kan kun sige - Prøv det!!!
maj 2008
maj 2008
feb 2011
Kender desværre ingen i Nordjylland... Men det er der måske andre herinde der gør...
Nu er det snart 2 måneder siden hun var ude hos os sidst, og jeg skal til at have hende ud og trykke lidt på ham igen, han brokker sig nemlig lidt når han skal samles i galoppen på venstre volte...
Hvis du kender din hest godt, er min erfaring at du tydeligt kan mærke når det henholdvis låser lidt til igen, og det efter massagen bliver super godt igen...
Hvis man rider og træner hestene hårdt, så skal man se lidt på dem som på professionelle sportsfolk... de får jo også massage engang i mellem...
Det gode ved heste er dog, at de netop fordi de har så mange lag muskler så går der flere uger før deres muskler begynder at spænde op igen... ikke som os mennesker som allerede piber igen efter et par dage...
maj 2008
jeg vil sige jeg kender min hest godt - kan i hvert fald læse hendes kropsprog med det samme! og så lytter vi meget til hinanden, så det skal da afprøves
feb 2011
maj 2008
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
jeg står i ca. samme situation og jeg vælger at bruge Lene Jacobsen - back in balance, hun er heste fys. og vildt god. hun kommer fra Gjern og køre i jylland og på fyn.
maj 2008
Lene jacobsen - har hun en hjemmeside?
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.670
maj 2008
nov 2006
Følger: 123 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 450
min hest er stram i lænden - råd søges