1.097 visninger
|
Oprettet:
Stejler på tur. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har en dansk varmblod på nu 17 år, som jeg ikke kan ride en tur på. Hver gang vi kommer ca. 50 - 100 meter væk fra gården, så begynder han at stejle, vende rundt og sætte i løb så snart han lander.
Har i nogen ideer til hvordan man kan træne det med ham? VIlle nogen tillidsøvelser evt hjælpe?
Mvh. Mie .
På forhånd tak.
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 361
Eller "vil" han bare ikke væk fra "hjemmet":-)?
dec 2006
Følger: 98 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 456 Svar: 3.086
altså hvis der er et bestemt sted han gør det ved, så rider du måske halvt hen til det vender ham rundt og rider hjem af og så rider man lidt længere og vender ham rundt igen sådan at det dig der bestemmer hvornår han skal vende? hvis du forstår.:D
maj 2006
Følger: 139 Følgere: 165 Heste: 3 Emner: 108 Svar: 1.007
jul 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 48
Han vil bare ikke væk fra "hjemmet".
Hvis der er en enkelt anden hest med gør han det også, men så snart der en bag ham og en foran ham, så går han bare.
».FREDEMiNS0ULMATE.
Kunne være man skulle prøve det. Det ville man også kunne gøre når man skal skridte af!
Sara Maria L
Han reagere med det samme når jeg stopper ham, men så snart jeg vil vende ham igen, begynder han for alvor at stejle.
En kvinde mente på et tidspunkt det var fordi jeg ikke viste hvem der bestemmer, så jeg prøvede hendes teknik, og det virker på ingen måde. Det gør han bare endnu urolig. Så tænkte på især om noget tillidstræning fra jorden og nogen gå ture måske ville hjælp?
maj 2006
Det med at "vise, hvem der bestemmer". Er noget pjat. Det er et gammeldags syn på hestetræning.
Det jeg tror der vil gavne dig og din hest er jord træning. Hvor i øver stopsignalet. Kender du til Andrew Mcleans metoder?
jul 2007
Ja. Det er det.
Nej, jeg kender ikke hans metoder.
maj 2006
Her er hans hjemmeside: http://www.aebc.com.au/
Du skal installere et nyt stop signal, det involvere lidt hjælp fra pisken, men i det lange løb er det mere velfærdsmæssigt korrekt, da problemet så har til ende hurtigere. Jeg ville starte fra jorden. Du skal bruge pisken til at "tappe" hesten. Der er niveau 1-10. Og du starter altid på 1 og tapper hurtiger ud fra reaktion fra hesten (det skal aldrig gøre ondt på hesten). Du går med hesten i hånden, og øver stop ved et lille tegn/ryk i træktorvet, hvis hesten ikke stopper ved rykket, tapper du den på forbenene ind til den bakker 1-2 skridt, derefter giver du efter og nusser den ved manken. Og sådan bliver du ved. Bak signalet kan også hjælpe dig i det lange løb.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
(link fjernet)
jul 2007
Mange tak, vil prøve at læse på hans hjemmeside ..
maj 2006
maj 2006
maj 2006
Det har intet med at daske hesten og rykke i hovedet at gøre. Alle ting skal gøres med en let hånd. Som sagt, det skal aldrig gøre ondt på hesten (pisken bruges som en let irritation, hvis den ikke reagere). Det er kompliceret at forklare. Men jeg kan forsøge. Det har en del, at gøre med hestens hjernefunktion dvs. Hvis du indøver et godt stop signal kan du få hesten til, at gøre de fleste ting eller frem signal, hvis du har en hest som har et for stærkt stop signal. Tapning på forbenene bruges til bak signalet som styrker stop signalet. Hvis man har en hest der er meget nervøs, kan man hjælpe den ved at stimulere hjerne ved at få den til, at gå frem og tilbage, hvilket gør den mister overblik over det den er bange for. Hesten kan ikke flere ting ad gangen, så hvis du har en hest der begynder på en uønsket adfærd (stejle), begynder du at bakke den et par skridt og derefter trække den frem. Derved lærer du hesten en ønsket adfærd, at den ikke stejler – indøvning af bak og frem, gør du til sidst har et godt stop signal. Åh, der er så meget teori i det her, og jeg har læst det på engelsk, så det er svært at formulere det helt korrekt på dansk.
Husk ros er en vigtig del, bare det bliver timet korrekt.
Btw. alle Andrews metoder er videnskabelige bevist. Dvs. det er ikke noget hokus pokus HMS. Det er rene facts at det hjælper.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Axel gjorde det samme, og han blev ganske enkelt udstyret med et fulcheekbid (trensebid med en stang i hver side). På den måde kunne jeg styre at han ikke vendte 180 grader, da jeg jo kunne forhindre ham i at dreje hovedet (nu er han normalt "god i munden" osv -en stærk hest der VIL vende, kan det self osse med et sådant bid).
Samtidig fik han et par glidetøjler på, som kun blev strammet når han ville rejse sig, resten af tiden var de "til pynt"
Det tog cirka 14 dage, og så kunne han gå hjemmefra uden stejlen og uden at vende om (på alm bid og uden glidetøjlen). Daglige skridture til opvarmning, har så givet rutine nok til at det osse foregår helt afslappet når han går på tur.
Så længe han havde alle 4 ben på jorden og næsen i de rigtige retning, blev der ikke korrigeret, og ville han stå stille og glo på den måde i 30 min, jamen så var det det vi gjorde.
Men at vende rundt eller stejle var aldrig en mulighed.
At kunne trække ture med hesten er jo meget fint -men LANGT de fleste heste jeg kender som ikke vil alene hjemmefra (inkl Axel og min tidl pony med samme problem), har ingen problemer med at at gå hjemmefra hvis ejer er på jorden.
-det er først når de skal "gå selv" (altså med rytteren på ryggen) der opstår problemer, og så er trækketure altså ikke en løsning.
Det er muligt "min" måde er ganske upædagogisk, men jeg vil altså ikke bruge flere år på at øge afstanden med 10 cm om dagen. Og da slet ikke når en fast del af axels "job" er at kunne gå alene ud på ture på omkring 15-17 km.
maj 2006
maj 2006
maj 2006
Jov, for du lære hesten at gå frem og tilbage(bak, stå) ved et let signal.
Jeg tror ikke jeg er god nok til, at forklare dig det. Det hele sidder på engelsk oppe i mit hoved Jeg vil anbefale dig, at læse lidt på Andrews hjemmeside eller Blue Berry Hill som er på dansk
maj 2006
maj 2006
maj 2006
Min hoppe led også af "pisk skræk". Det første stykke tid lagde jeg bare pisken forsigtigt på hende og nussede hende med den. Samtidigt lærte jeg hende også, at sænke hovedet, hver gang hun blev nervøs. Hvilket gør hesten rolig og afslappet.
maj 2006
1. Analysing and reducing all training goals to a series of single learned responses (Under-saddle: go, stop, turn, and yield. In-hand: go, stop, head down and yield).
2. Progressively building, or 'shaping', a series of qualities (Basic attempt, Response timing & lightness, Speed control, Line and Straightness, Outline, Engagement and Proof) into each response.
3. Establishing cues (light aids).
4. Following strict schedules of timing of pressure and release.
5. Using clear schedules of positive reinforcement to maintain behaviours once they are elicited from a light aid.
maj 2006
When training is undertaken in ways that are more easily perceived by horses, the success rate climbs. Knowledge and skill in training psychology adds a vast dimension of enlightenment to riders before embarking on classical training.
maj 2006
Problem Behaviour:
Every horse is different and has its own individual set of genetic tendencies. This makes some horses far more susceptible to behaviour problems than others. Also, a horse's behaviour is influenced by all its experiences from birth onwards and that means that the seeds of conflict can be sown very early.
Conflict behaviour is defined as, "A set of responses of varying duration that are usually characterised by hyper-reactivity and arise largely through confusion.... Attempts to flee the aversive situation result in hyper-reactivity. In addition, the desired response to one or both aids diminishes... conflict behaviour may result from incorrect negative reinforcement, such as the reinforcement of inconsistent responses, incorrect responses, no removal of pressure or no shaping of responses. Often referred to as evasions and resistances." The AEBC application of 'conflict theory' to horse training is a new approach.
Sometimes problem behaviour can be a result of pain. As part of the behavioural evaluation, the AEBC system identifies the incidence of pain through the resolution pattern of rehabilitation. We use qualified veterinary personnel to deal with structural pain before we continue with behaviour modification.
However, the vast majority of problem behaviours in horses are created by mistakes in the use of the reins, legs, spurs and whips. Conflict theory strongly suggests that if cues are not consistently attached to responses, animals attempt to either run away, show aggression or become dull.
Examples include: fence-walking, aggression, bucking, rearing, bolting, pawing in the float, refusal to load in the float or starting gates, rushing out of the float, hard mouth, laziness, shying, tension and fear, head tossing, difficulties in shoeing, biting, kicking... in fact, most are manifestations of mental trauma caused by confusing training.
Ultimately the horse's patterns of behaviour mirror the quality of his basics. While environmental events may trigger certain reactions in the horse, even then, the more the horse is 'on the aids' the less he is affected by external stimuli.
nov 2007
Og glidetøjlen forhindrer hesten i at stejle -intet andet.
Og det har virket upåklageligt for MIN hest -som i dag går HELT afslappet ud på tur, uden problemer.
Han skulle bare lige overbevises om at han ikke blev ædt af sabeltandede tigre e.l. når han trådte udenfor grunden uden følgeskab af anden hest.
Alternativet havde været at ride de 500m ned for enden af grusvejen (på en god dag), og så kommer hjem igen med 200km/t eller på 2 ben. Stop forstår han udemærket -han stopper osse, men gør det så på 2 ben istedet for 4.
Eftersom hans "job" (som kørehest) indebærer regelmæssige ture, og fordi det er livsfarligt hvis han laver det stunt for vogn, skulle den adfærd stoppes omgående.
Og nej, jeg gider ikke vente ½-1 år på at kunne ride 50 meter længere på en tur.
Jeg var helt klar over at nogen vil finde det ganske usmageligt at tvinge hesten på den måde -men det virkede, og min hest går glad og afslappet på tur både med og uden vogn i dag.
Hvor han tidligere var ved at rende groom og andre heste ned, på vores 10 min tvungne pause, står han i dag og får brugt de 10 min på at få pusten, drikke og slappe af.
Hvor han tidligere var helt utilregnelig og endda kunne finde på at springe imod lastbiler/busser når han vendte om,går han i dag uden problemer alene på tur.
At øge afstanden til hjemme med få meter om dagen, havde dårligt været muligt, ganske enkelt fordi han kun gik til enden af grusvejen. Ikke så meget som 1 meter længere. Og ved mindste forsøg på at få ham til at tage bare et skridt mere, gik han lige i luften.
-og det eneste der skulle til, var at han et par gange rent faktisk PRØVEDE at komme længere end til grusvejen, for at finde ud af at man ikke bliver spist af at gå lidt længere.
Så jeg har ingen dårlig samvittighed over metoden -og nej vores "hjælpemidler" skjuler skam ikke bare symptomerne. De blev jo altså kun brugt i 14 dage. I dag går han (afslappet) på tur med helt alm trensebid og uden glidetøjlerne.
maj 2006
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis hesten har seperationsangst, som det lyder til - så er det kun tålmodighed du når langt med :o)
Det er fra naturens side ikke en god idé for heste at være alene, det skal vi mennesker så lære dem at det er.
Og at være alene, ukendte steder er endnu værre.
Så det er bare at starte med 50meter også tilbage, belønne hesten for at den er rolig, måske gå 50 meter de næste 4 dage, måske 60 - who knows, det handler om at hesten ikke skal nå at gå bananas, den skal tages lige der til, inden den stiger til vejrs.
nov 2007
Jeg fortæller blot hvad der virkede for MIN hest -fordi hans problem blot var at han skulle finde ud af at man ikk bliver spist når man er alene.
At arbejde fra jorden, nytter ikke det store, når hesten følger en i tykt og tyndt så længe man er på jorden. Så er det jo ikke der problemet ligger.
Ligesådan nytter det ikke noget at tro at man kan klare det hele fra hesteryg, hvis bare man nøjes med at øge afstanden med ½ meter pr dag, når nu man ikke kan få hesten til at gå denne ½ meter længere, uden at være til fare for både sig selv og andre.
maj 2006
Tjek video ud. Han bruger den metode jeg taler om. Dog er denne hest ok veltrænet og han er over "tap" delen.
maj 2006
Istedet for pisk bruger han hånden som pres. Pisken er efter min mening bedre til at gøre timingen er korrekt. Da det kan være svært at nå med hånden i rette øjeblik
maj 2006
(link fjernet)
jul 2007
Den metoder du snakker om er jeg ikke sikker på virker på min hest. Da han reagere med det samme når jeg vil stoppe den fra jorden af, og han stopper op når jeg gør det osv.
Jeg kan sagtens gå en tur med den alene uden der er noget som helst, problemet kommer kun når jeg sidder på ryggen af det.
jul 2007
Mange tak, tror jeg vi prøve det!
Har nemlig problemer med bare at ride ned bagved for at komme ned til udendørsbanen. Så Det kunne være en start hvis jeg bare kunne få ham derned!
Stejler på tur.