Bidløs? Hvilken? {{forumTopicSubject}}
Hej alle dejlige hestefolk!
Jeg har part på den skønneste fjordbolle, som jeg gerne vil ride med bidløs! Hun reagere rigtig fint med bid, men jeg vil rigtig gerne prøve uden, da jeg har hørt så meget positivt om det,og jeg gerne vil have at ridningen er lige sjov for os begge!
Men her er mit spørgsmål: Hvilken slags skal jeg vælge?
Har prøvet med Hackamore, og den reagerede hun ret godt på (var nem at stoppe og lyttede), men da jeg så hørte hvor voldelig den kan være stoppede jeg med det samme!
Jeg har også fået lov til at låne en bidløs trense på torsdag (krydstrense). Det glæder jeg mig lidt til!
Hvad er jeres erfaringer med følgene?:
- Hackamore (link fjernet) (udelukket!)
- Kapsun (link fjernet)
- Bidløs trense (krydstrense) (link fjernet)
- Cordeo http://www.naturhov.dk/prod/nobit-filer/image002.gif
- LG-næsebånd (Hjul trense) (link fjernet)
- Sidepull (link fjernet)
- Rebgrime (link fjernet)
Jeg både springer, rider dressur og ponygames så man skal kunne arbejde med den! Har fx. fået at vide at rebgrime og sidepull mest er til hygge/tur ridning?
Håber i vil tage jer tid til at svare mig!
Hilsen Emma og Silja :-D<3
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 902
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
En hackamore er en super ting hvis man rider tur med løse tøjler - så er den ikke stærk, men den er stærk hvis man har konstant kontakt, for så er presset konstant på næseryggen.
Så jeg ville anskaffe mig en sidepull
jun 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 135
Har også tænkt meget på en sidepull, men vil gerne nå lidt langt indenfor dressuren, og har hørt at den ikke går til dressur? At den er svær at få hesten til biddet med (kommer selvfølgelig an på hvor nem hesten er!) og Silja er ret svær at få ned... ret "stivnakket"
Men mange tak for jeres svar!
sep 2007
Den er netop super til dressur :o) - fordi der ikke er nogen vægtstang og den ligner mere en trense end nogen af de andre ting.
Du får ikke hesten tilbidet med det den har på hovedet - så om det er reggrime, sidepull eller andet, så er det ikke afgørende.
Hvis hesten er stivnakket så overvej om din metode er forkert eller om hesten er øm/låst og derfor ikke kan :o) - hvis hesten er fjordhest kræver du måske for kort holdning, som gør den ikke kan pga. dens tykke hals og ganache.
I spring, der er det måske stopsignalet der skal finpudses
jun 2010
Men så vil jeg da se om jeg kan prøve en sidepull!
Hun er rideskole hest, så hun bliver jo ikke arbejdet med hver gang... siger ikke at det er derfor jeg ikke kan få hende til biddet!! Det er 100% lige så meget mig! Men det gør nok også lidt på stivheden at hun bliver bumpet i ryggen og hevet i munden hver dag.....
Det er ikke så meget stop signalet, mere at hun bliver så glad nå vi springer at hun løber gennem det hele ;-D
Mange tak for rådene!
sep 2007
Det med at heste bliver glade er ofte en fejlfortolkning - tonser hesten der ud af og er ustyrlig har den højest sandsynligt fået aktiveret flugtinstinktet
Når, men i dressur... Hvad gør du så?
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Hesten skal ofte være følsom at ride for at man kan styre den ordentligt rundt i rebgrime - det er nok ikke lige den, jeg ville starte med, hvis du ikke helt ved hvad du laver.
Hvis du også gerne vil ride dressur, ville jeg nok anbefale en sidepull - den er super til det hele. Bare pas på med dem der sidder for langt nede og har en meget hård næserem.
Du skal IKKE bruge krydstrenser - de giver rigtig dårligt efter! De er svære at styre med, og jeg har kun hørt dårligt om dem..
Kapsunen er super hvis du vil træne dressur efter klassiske principper - ideel til at hjælpe hesten med at søge ned og senere løfte sig, når den har sat muskler. Men den er bestemt ikke særlig velegnet til turridning - hvis jeg bruger kapsun (hvilket jeg altid gør til dressur) så bruges den kun til dressurtræning - ikke kun turridning også.
Cordeo er self super hvis man kan lære hesten det
jun 2010
Altså hun har ørene helt fremme, og er styrbar, hun løber bare ret stærkt i forhold til dressur og ponygames;-)
Uhh det lidt svært at forklare...
the vegan way of life:
Mange tak;-) Så vil jeg da prøve at få fat i en sidepull!!
Det undre mig lidt at en krydstrense er så dårlig? hende jeg har fået lov til at låne den af har fortalt at den er rigtig rigtig god?... men den vil jeg da så holde mig fra;-)
Hvis jeg har utrykt at jeg ikke ved hvad jeg laver når jeg rider, så er det altså ikk helt rigtig... jeg kan godt ride ;-D
Mange tak
sep 2007
Hesten behøves ikke være glad fordi den har ørene fremme - det er som regel bare fordi den er opmærksom :o)
Hvis hesten ikke er under 100% kontrol og kan stoppe med det samme på springbanen, så fungere signalet ikke
Det skal være nu og ikke om 20 meter der er en reaktion - man skal heller ikke sidde og lege tovtrækning, et promte, klart signal ikke 10 meters hiver.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
jun 2010
Krikken: det ved jeg godt Har sprunget på hende i ca. 2 måneder, og da jeg begyndte stoppede hun ved alle springene! Så jeg syntes det er blevet bedre;-) Vi arbejder skam på det!
Bidløs? Hvilken?