{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.393 visninger | Oprettet:

tilkørsel - alder? {{forumTopicSubject}}

JA jeg har en dejlig welsh/miniature plag på 1½, hun er langt fremme i sin udvikling, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at tilkører hende, men men men, jeg er lidt usikker på hvornår jeg ska begynde på dette..

Jeg har set flere som tilkører deres 1 års, men det vil jeg ikke, havde tænkt jeg så småt kunne begynde her i løbet af vinteren at vænne hende til bid osv også til sommer ( når hun er 2) begynde med at påspænde vogn osv, så det blev engang når hun var 2½ hun var færdig tilkørt, men er det også helt skidt?

Kom gerne med indput og hjælp, men dette ska ikke være et debat forum, det kan i lade et andet til, og beskeder der hentyder til debat vil blive slettet!

på forhånd tak for hjælpen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilkørsel - alder?
  • #1   18. okt 2011 Der er lidt delte meninger om det, men jeg synes godt at du kan vænne hende til bid her over vinteren og når i så er klar introducere hende for lange liner. Når hun så er omkring de 2 1/2 - 3 år sætte vogn på:-)

• #2   18. okt 2011 Der er mange der tilkøre hest i deres andet år.

• #3   18. okt 2011 jeg plejer at tilkøre når de er 2 år

• #4   18. okt 2011 jeg tilkører somregel ikke før mine ponyer er 4-5 år.

• #5   18. okt 2011 mange tak, jeg synes stadig det er svært... jeg tror jeg vil begynde med biddet her i løbet a vinteren, også gå for lange linier i løbet af sommeren/sen sommeren og hen a på efteråret så begynde med at spænde noget efter hende (vi har heldigvis en lille ridehal som vi kan benytte, så det bliver ikke noget problem) også engang til år 2013 vil hun være færdig tilkørt... hvordan lyder det?

• #7   18. okt 2011 Tja, jeg vover pelsen og skriver endnu engang at jeg ville vente til den er 3 år. Det er en meget lille og spinkel pony (går jeg da ud fra;o)), så at forlange at den som kun 2-års, skal trække rundt med en del vægt (set i forhold til dens størrelse) synes jeg altså er for meget.

Jeg kan ikke forstå at folk har så travlt. At vænne til sele som 2½ års, sker der ikke noget ved -men hvorfor er det SÅ vigtigt at få hesten kørt når den ikke er andet end en forvokset plag?

Jeg ved at mange begynder når de er 1½-2 år -men hvad er det for et forspring man regner med at få?
    Hesten er IKKE tidligere klar til belastning, selvom den har været igang siden den var 2, og selve tilvænningen til sele, tager ikke ret lang tid, heller ikke når hesten er 3 eller 4 år. Så hvorfor ikke lade baby-hest være baby-hest, og nøjes med at lære den almen god opførsel, at blive håndteret osv, og så vente med tilkørsel (eller tilridning) til den er 3 år?

• #8   18. okt 2011 Jeg har en på 1,5 år og ham begynder jeg også med nu, det er en klar fordel at starte tidligt, da " baby-hesten" ikke har så megen mening selv og derfor lettere at arbejde med. Du vender jo heller ikke din hest til at få renset hove som 3 årig, bare et eks.

Så Stald Lille T : Gå du bare igang, du skal bare lige holder nogle pauser undervejs så hesten kan nå at få den nye lærdom på plads.

• #9   18. okt 2011 Stella -men du rider jo heller ikke hesten til som 1½ års, og det er det man kan sammenligne med. Almindelig håndtering belaster jo ikke hesten;o)

• #10   18. okt 2011 Ja, det skulle jo så ikke være en debat side, det er fint med forskellige holdinger....

• #11   18. okt 2011 Stella -det er jo netop en debatside, så holdningerne er fine ja, men må altså debateres;o)

• #12   18. okt 2011 Michelle>> hvis du kigger hendes profil (hun hedder BW's Madelen) er hun stor og fyldig af sin alder, hun er halv welsh, så så spinkel vil jeg nu ikke sige hun er smiley Jeg ville gerne igang med hende nu her, så hun får noget træning, jeg er ikke vild med at skulle longere en så ung hest, og da vi shower, vil jeg gerne finde en måde at opbygge muskler på hende smiley

• #13   18. okt 2011
    Tilkøre en så ung og spinkel hest ( jo, jeg syntes den er spinkel ) - nej, så hellere ud på en masse gå ture, gå over bomme, træne lidt agility agtigt og tricks hvis det er det.

• #14   18. okt 2011 Krikken>> jeg træner ikke triks, vi går ture og leger... det var som suppelment til dette... jeg vil begynde at tilkører samme tid næste år...

• #15   18. okt 2011 Stald lille T -jeg synes nu stadig der er tale om en spinkel lille hest. Men selv en velvoksen koldblods, ville jeg ikke køre til før den er 3. Kan ikke se nogen god grund til det.
    At den er vænnet til selen sker der self ikke noget ved men jeg mener ikke at så unge heste skal arbejde.
    Gåture, foldtid og anden moderat motion er super -men arbejde synes jeg man bør vente med.
    Og vil man lægge de rigtige muskler på hesten, så ER kørsel arbejde.

• #16   18. okt 2011 som skrevet så er dette ikke et debat forum, men et sted hvor jeg søgte hjælp, og viden fra andre smiley vil i debattere så opret et andet forum smiley

Kommentér på:
tilkørsel - alder?

Annonce