{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.147 visninger | Oprettet:

genoptræning af ældre hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG

for lidt over 2 måneder siden havde jeg en kiropraktor ud til at kigge på min gamle traver. Hun fortalte mig at han havde begyndende gigt i 3 af hans ben, men med tilskud og genoptræning så kunne hun ikke se nogen årsag til at jeg ikke kunne ride på ham igen. Han har haft fri siden den tid og tilskudet ser ud til at virke super godt. Men jeg er en lille smule i tvivl om hvordan jeg skal gå i gang med genoptræningen. Jeg ved at det skal foregå langsomt, men det er så det eneste jeg ved.
Nogen der har nogen idéer/tips/erfaringener de vil dele så vil jeg være super taknemlig

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  genoptræning af ældre hest
  • #1   10. okt 2011 Dette er en rigtig god rettesnor for skadet og ældre heste ude af træning

1. - 3. uge:
    Skridt lige ud på hårdt, plant underlag - startende med 20-30 minutter dagligt for til slut at ende med 90-120 minutters skridt dagligt sidst i perioden. Dette kan deles i 2 skridtperioder pr . dag. Skridtperioden kan med fordel øges til 5-6 uger, specielt efter alvorlige sene/ligamentskader.

4.-5. uge:
    Træningen fortsætter på hårdt plant underlag, og nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver eller hver anden dag, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt).

6.-7. uge:
    Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 minutters travarbejde og øg gradvis til 30-40 minutter dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.

8. uge:
    Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter hestens brugstype (spring, dressur eller væddeløb). Start med de lette øvelser og øg kravene gradvist. Forlang aldrig mere af hesten, end dens træningsniveau kan bære!

• #2   10. okt 2011 super! tak smiley men er du sød at forklare hvad hårdt plant underlag er?

• #3   10. okt 2011 Hårdt plant underlag er veje, som ikke er bløde smiley
    Generelt er skridtarbejde den bedste måde at træne sener på.

• #4   10. okt 2011 det skal være asfalt veje eller hvis du har en trav bane i nærheden er det også godt,
    grusveje og skov stier duer ikke så godt da de kan blive bløde i regn og være med mange huller.

• #5   10. okt 2011 vi har et ridehus men rimelig fast bund. Kan det virke?

• #6   10. okt 2011 Det kan jo deles ud på 2x træning pr. dag.
    en to timers skridttur uden bakker ser jeg ikke som decideret hård.
    Hvis man føler at det går for hurtigt forlænger man jo bare perioden med skridt, og holder igen med travintervaller.

Det er jo sammenlagt 30 minutters trav efter 5 uger, ikke sammenhængende trav.

• #7   10. okt 2011 den er jo kun en retningslinie. Man kender jo bedst sin hest selv.
    Trav er som sagt sammenlagt og ikke en halv time i træk og helst så lige udrettet som muligt.
    Vi har med succes brugt det at ligge trav ind i vores skridt ture efter 2-3 uger.
    10 min skridt og 3-4 min trav, alt efter forhold
    Det får pulsen op både hos hest og trækker smiley
    Ridebane bund er nok ikke en god ide da de for det meste ikke er hårde nok.
    Vil dog mene at det kan gå an ind imellem når vejret er værst

• #8   10. okt 2011 tak for tipsene tøser smiley

• #9   10. okt 2011 Det er en rigtig dårlig ide at skridte på asfalt gennem lang tid i lange intervaller og trave på asfalt bør man også kun gøre ganske ganske lidt.

En jævn grusvej er absolut nr 1 - det er fast underlag, men ikke mere end at der er en vis affjedring og hesten har mulighed for at presse tåen lidt ned i underlaget når i afsættet - det kan den ikke på asfalt = store belastninger på visse sener og ligamenter og her er overhovedet heller ingen affjedring = store belastninger på led .

Skridt på asfalt i små doser 10-20 minutter er fint og ofte gavnligt...men jeg ville aldrig byde en gannel hests ben at skridte en time eller endda to på asfalt!! Og aldrig trav....

Jeg ville starte med at skridte 1-2 måneder på lige jævnt (men ikke asfalt-hårdt) underlag startede med ca 15 min og sluttende med ca 120 minutter. Evt fordelt over to gange. Dernæst vil jeg lægge små travintervaller af få minutters varighed ind - stadig lige ud på fast jævnt underag (men ikke asfalt) indtil hesten traver ca en halv time sammenlagt. Dernæst vi jeg begynde at ride på en stor dressurbane med en jeæn og forholdsvis fast bund. Pas på med volter og skarpe sving og forlang ikke lange intervaller. En god tommelfinger regel er - ingen sved hos hest eller rytter de første 3 måneder. Derefter vil jeg begynde at lægge korte galopintervaller ind og så ellers stille og roligt trappe træningen op. Husk fortsat at have dage, hvor du skridter lige ud på fast jævn bund.

Jeg vil tro du skal regne med en periode på et halvt år til genoptræningen.

• #10   10. okt 2011 to sekunder kan lige prøv lægge mins ind jeg fik med fra ansager da hun blev opereret i en alder af 16 og havde stået stille næsten tre måneder

• #12   11. okt 2011 Ja det er hun smiley hvorfor?

Kommentér på:
genoptræning af ældre hest

Annonce