Hvordan får JEG hesten ned i tempo? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Idag red jeg en welsh pony. Det er 3 år siden næsten at jeg red "fast".
Så både min hjerne/viden, og krop er ude af træning.
Men jeg tilbyder så at tage over, da ejeren synes hun er lidt træls,
Og ganske rigtig det ér hun. Måske af myg, fordi hun havde for meget krudt - det er ikke til at vide.
Men hun gik rask fremt, og i trav, var det nærmest travløb, som næsten slog over i fuld galop derud af.
Jeg sidder og prøver og få hende ned i tempo, ved bare at lave nedsidning, og koncentrere mig om at få hendes hovede ned, så hun måske faldt ned i tempo. Da vi er tæt på åbningen, vælger jeg at slå fra og bremse. Jeg gør som jeg husker - læner mig langt tilbage, siger brrrr lyde, og slipper alt pres, og tager lidt fat i tøjlerne, for lige at vise signalet TYDELIGT.
Dette resulterer i at der ikke sker noget, og jeg tager den hårde og ækle metode, bare at tage godt fat i tøjlerne, og trække dem tilbage.
Hun falder ned i skridt.
Da jeg så vælger at trave igen, fordi jeg gerne bare vil have nogle skridt, hvor JEG styrer hendes tempo, er det det samme. Denne gang vælger jeg blot at lave meget små volter, så hun ikke har mulighed for at løbe stærkt, og rose og snakke positivt så snart hun er faldet ned i tempo, så hun måske kunne fornemme at det var dén tempo som jeg ønskede.
Det virker lige nogle få skridt, og ellers bare fuld trav..
Jeg hopper af, og lader ejeren tage over. Svedig er hun, og det er jo klart fordi jeg har lagt så stort et pres på hende, om at hun skal NED i tempo og hun skulle gå korrekt med hals og hoved.
Nå hun kommer op - er hun ganske rigtig stadig "stædig"(løber stærkt lige engang imellem), men det ser HELT anderledes ud, selvom at hun stadig lige vælger at løbe engang imellem og være småstædig.
Jeg ved self. godt at det jo også er fordi jeg er lidt ude af træning, og fordi hesten ikke kender min ridemåde, og det måske forvirrer, og at ejeren ved, hvordan hesten skal tages fat om.
Jeg har så denne (2 - men rigtig kun 1) hest, jeg skal til at springe på. Jeg venter spændt, men efter idag, har jeg valgt at jeg tager et par gange på hende i dressur UDEN bid, indtil jeg kender min hånds styrke(tal om en ekstrem hård hånd.... uff, jeg fik helt ondt over hesten, at den blev tager så meget fat i munden, selvom det var det "eneste" jeg kunne gøre(igen - pga. hun ikke kender min ridemåde, og ejer rider på en helt anden måde.) for at få hende ned, og ikke gøre til fare for andre.
Men jeg tænker på. Hvad gør I når i skal have en hest ned i tempo? Volter har ofte fungeret godt for mig. Nogle gange, kun en enkelt runde, andre gange resten at travetiden...
Men hold da op jeg følte mig som en nybegynder idag, trods jeg har redet siden jeg var 5 år gammel(og før det fået trækketur og lign.).. Så jeg kan simpelhen ikke vente til jeg skal ride igen, så jeg kan vise at jeg ER dygtig og kan - og til at jeg får mere selvtillid til at jeg få brugt min heste som skovturshest ... Cant wait!
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Du skal starte med at øve parade fra skridt. Når der er styr på det kan du øge tempo til hurtigere skridt og lave parade derfra (og derefter det samme i trav, osv). Når der er styr på parade burde den halve parade ligge nogenlunde lige for. (vi er der ikke helt endnu, men den kommer)
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Det er umuligt at samle en hest der bare styrter afsted. Man kan jo aldrig komme til at lægge ben til, førend heste kan vente.
Og så er vi altså ude i nogen med nærmest at ride sneglefart, og med SÆDET (ikke tøjlen) få tempoet ned. Overgange er en god øvelse til at lære hesten at reagere på ens hjælpere (vel at mærke ikke kun tøjlen), ligesom det kan være en god idé, såfremt hesten allerede kan sidebevægelser o.l. at lægge sådan noget ind, når den øger tempoet (her må man så prøve sig frem, for nogen heste vil bare ræse videre, mens andre reagerer godt på at blive sat til noget andet end bare at gå ligeud).
Start evt med bare i skridt at øge tempoet og sænke det igen kun for sædet, og det samme med parader fra skridt, kun for sædet
jun 2004
Følger: 19 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 67
Prins er dog begyndt at gå virkelig langsomt så der arbejder jeg på at få tempoet op.
Men jeg 'fanger' hestens bevægelser og styre dem med sædet derfra. Det er lidt svært at forklare da det bare er blevet noget jeg gør nu uden at tænke over det efter min træner gjorde mig opmærksom på det.
Volter bruger jeg også, det er igen så bare fra sædet jeg laver dem. Du kan også sætte hesten ned i skridt og så op i trav. Løber den sætter du ned i skridt igen. Det hjalp på Prins den gang han også bare løb fordi det havde han fået lov til med andre ryttere.
Ellers har jeg ikke rigtig nogle forslag, men held og lykke og dejligt du er kommet i gang med at ride igen
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Rider også med sæde så meget som muligt og som mine muskler nu kan klare .. tihihih
Kunne godt være jeg lige skulle prøve det, hvis jeg kommer op på den hyp igen :-)) Det med at få den til noget andet. :o))
Rex og prins - det med skridt prøvede jeg enkelte gange .. Men måske skulle det bare prøves igen og igen og igen.
Jeg ved ihvertfald at den/de hypper/n jeg skal ride, er en del nemmere at have med at gøre ... Men den lille pony, kunne jo godt lære mig noget også :o))
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.138
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
Jeg ville mene at ponyen ikke forstår sædet og vægten samt stemme kommandoen "prr"
Så der er ikke andet at gøre (vil jeg mene) at starte fra bunden af igen.
Evt. med hjælp fra en med mere erfaring
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.975
al kommunikation med hesten skal komme af vægten, og stemmen. Ingen træk eller hiv i tøjlen (:
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 132
jan 2009
jun 2004
Følger: 19 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 67
Ellers så snak med ejer om hvordan hun rider og om hun ikke kan give dig nogle fif til hvordan du træner hendes hest bedst muligt
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
nov 2007
Du kan ganske enkelt ikke samle en pony som ikke kan vente. Og at få hovedet ned på den, får den ikke mere samlet eller gør den bedre til at vente. Det forhindrer den MÅSKE (og det er altså et stort måske, for alle de heste jeg kender, kan fint rende afsted selvom næsen så er krøllet helt ind på bringen) i at rende, MEN det får den ikke til at slappe af og vente, så det gør dig ikke i stand til at ride den mere korrekt.
Uanset hvilken ridestil man benytter (om man er til klassisk, støvsugerridning og hvad der nu ellers findes), så kræver det altsammen at hesten kan vente på signal. Og det kan man ikke bare ved at bøje nakken på den.
jan 2009
ALT ridningen kommer bagfra (også at hesten går til biddet) og på lydige små signaler.
At tvinge den ned og gå i holdning gør at den kan tage biddet og spænder op. Jeg ville ride den op af istedet... Når ridningen kommer bagfra, hesten venter og der er harmoni, så begynder hesten selv at søge biddet og gå i en behagelig holdning.
Start forfra - få noget undervisning - evt. få en dygtig rytter til at lære ponyen først.
dec 2008
- Jeg skriver, at ejeren ikke ville ride særlig meget, pga. den var træls - (læs IDAG).
Jeg skriver også at det jo self. er pga. en anden ridemåde og irritation/krudt den har.
Jeg nævner OGSÅ at den går godt med ejeren, men at den enkelte gange havde løbet lidt stærkt og været småstædig.
- Hesten kan sagtens vente, parade, det hele
Dette er IKKE min hest - og både rytter og hest er DYGTIGE.
Det var for at høre, hvordan jeg KUNNE få hesten ned i tempo, da jeg jo self. synes at man på næsten enhver hest burde kun ride hesten noooogenlunde, og ihvertfald få den stoppet.
I dette tilfælde er ponyen jo en man skal lære at kende for at man ved hvordan ens ridning omkring ponyen skal være for at det fungere.
Hun er jo en som er usikker på nye ridemåder.
- Julie H - Jeg ville ikke tvinge den ned. Jeg er selv bidløs rytter, og ved at en hest ikke bare kan rides, men at der også skal være lidt forhold imellem. Jeg prøvede på at fokusere på at få den ned - det er ikke ens betydning med at jeg sidder og river i tøjlerne og ikke bruger benene. Det kunne lige så godt være, at jeg også fokuserede på at den skulle have noget andet at gøre - uden der er for meget pres på.
- Og nej - det er ikke alle heste der selv vil søge biddet.
Det har jeg og ponyen jo ikke - som rytteren og ponyen har..
Michelle - at du hentyder til jeg forsøger at få ponyen til at være krøllet sammen ind mod bringen .. skam dig. Døm ikke når du ikke ved det bag! .. Jeg ser helst heste gå liiidt over biddet, end lodret ..
Jeg nævner ingen steder ej, at jeg skal ride hesten seriøst. Jeg fokuserede bare på at få hesten LIDT ned i tempo, og få noget krudt ud af den..
jan 2009
Men så få dig en underviser
dec 2008
jan 2009
ser nok bare på ting med andre øjne end dine
nov 2007
Jeg skriver at selv HVIS næsen er krøllet helt ind på bringen, kan samtlige heste jeg kender stadig rende af h til...
Det er ikke = at DU krøller hesten sammen, men blot for at forklare at næsen ned ikke er = hesten går langsomt (og SLET ikke = at hesten slapper af og venter)
Og du spørger til hvad du kunne have gjort -problemet er at du ikke kan træne et problem væk ved at sidde på hesten 1 dag. Self kan man anvende "nødløsninger" som at hive hårdt i tøjlen eller hvad der nu måtte få kræet til at sætte farten ned.
Men for rent faktisk at få ponyen til at gå korrekt, kræver det nogen tids træning, for det lyder som en pony der mangler nogen helt basale ting... og det kan man ikke lære den på ½ time.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
For det første syntes jeg du ikke skal ride den til at starte med - Dét kan gøre det værre. ISTEDET skal du begynde at longere den, øve med lange liner, lægge BASIS signalerne ind forfra.
Når din hest kan sine basis signaler, er problemet sikkert løst, eller ivertfald løsnet op.
Vis problemet derimod ikke er løst - Så hav en til at holde dig i longe imens du rider. Og begynd at øve basis signalerne med en hjælper på jorden, altså som du plejer, bare hvor du sidder på den samtidig. Det lyder ikke somom den er særlig afslappet.. Har i tjekket biddet ligger korrekt? Bidtilpasning er en vigtig ting når det handler om ridning. Sjældent kan man selv vurdere om biddet ligger korrekt i hestens mund.
Men prøv at gøre det overstående - Vis det ikke virker, så send mig en PB, så nævner jeg nogle flere metoder. Ingen af dem er voldelige, da det ikke er det jeg går ind for, bare rolig.
Håber du kan bruge mine ord med fornuft og omtanke.. Det er ivertfald hver at prøve.
God Fornøjelse
- Louise & Stjarni.
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.975
Hvordan får JEG hesten ned i tempo?