{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.367 visninger | Oprettet:

Er det synd ? {{forumTopicSubject}}

Er det synd at begynde og ride en pony på 18 år op igen ?
Altså ikke op igen, så den skal ud og gå store stævner eller ride military eller lign, men bare så den kommer i form igen... Så den kan tabe sig lidt, og måske på et tidspunkt, kan gå et let dressurprogram, (LD el. LC).
Det skal lige siges, at der ikke vil være nogen tidsramme for, eller mål for, hvornår den skulle være i form igen.. Men ville være i dens tempo og på dens principper...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det synd ?
  • #1   14. sep 2011 Efter min mening nej smiley

• #2   14. sep 2011 En på 18 kan vel stadig være frisk smiley Kender da et par heste i 20'erne der klare sig fint. Du kan jo skridte en masse og så langsomt begynde på noget trav og galop når den er klar smiley

• #3   14. sep 2011 nej det synes jeg ikke smiley

• #6   14. sep 2011 Hvis den ikke fejler noget, så den ikke bør rides (sygdom, skader eller lignende), så synes jeg at det da bare er med at komme i gang =)

Tag de hensyn der skal tages, ikke køre den træt og gør det bare fornuftigt - lige som med en hest på en hvilken som helst alder.

• #7   14. sep 2011 Jeg vil også mene den har godt af at blive holdt igang. Det styrker muskler og led der måske er eller bliver lidt stive, så så længe man tager hensyn til at det hele skal gå 2-3 gange så langsomt og er opmærksom på halthed og andre smertesignaler, vil jeg helt sikkert mene de fleste gamle heste bør rides.
    Evt. starte blødere med lange gåture og forsigtig longering.

• #8   14. sep 2011 Den virker på ingen måde gammel, men har bare ingen kondi smiley
    Den er blevet redet "regelmæssig" hver 14. dag (i en weekend).. Men det er jo så absolut ikke nok... Så jeg har fået part på den og må ride alt det jeg vil og til hvad jeg vil, inden for rimligheds grænser selvfølgelig...

Jeg havde tænkt mig at følge dette:

(link fjernet)

Igen, måske ikke helt ned til mindste detalje, men synes det er et godt udgangspunkt...

• #9   14. sep 2011 Nej da - en hest på 18 er bestemt ikke gammel. (med mindre den selvfølgelig har været udsat for hård ridning hvor den er blevet ødelagt, mishandling el. andet)
    Den har kun godt af at blive holdt lidt igang, så længe det er kontinuerlig træning smiley

Hvis hesten har været sat på pause grundet sygdom el. skade, skal der selvfølgelig tages hensyn til det.

• #10   14. sep 2011 nej og heller ikke hvis den var 25 men i godt mod.. og ikke led af noget...

• #11   14. sep 2011 Min pony havde haft en pause på tre år før jeg købte hende, og hun var/er ca. 20, og jeg har brugt hende til både spring og dressur da hun er en udholdende og frisk pony, og det var slet ikke hårdt for hende. smiley
    - hun er så syg nu, og holder ikke til så meget af gangen længere..

• #13   14. sep 2011 Tak for svar....
    Blev helt itvivl om det var forkert, det jeg havde tænkt, kun ville være godt for hende smiley
    Blev itvivl da en ridelærer jeg kender, syntes at den var alt for gammel til at bleve reddet op igen... Og at det ville være synd for den...
    Men takker smiley jeg fortsætter som jeg havde planlagt smiley

• #14   14. sep 2011 Jeg red sidste sommer staldens 20 årig hoppe op igen efter hun havde gået 8 år og gloet på marken smiley Hun nyder i fulde drag og komme ud og opleve verden igen smiley Så længe de ikke fejler noget eller har nogle store skavanker så er det da ikk synd smiley

• #15   14. sep 2011 det ik synd smiley min hest han er 18 år og klare det rigtig fint (-:

• #16   15. sep 2011 Det er ikke synd, min er 21 år og da jeg købte hende som 20 årig havde hun stået stille i et år, hun elskede at komme i gang igen, stille og roligt selvfølgelig. Men som sagt hvis hesten er sund og rask, kan jeg ikke se noget galt i det.

• #18   18. sep 2011 Min haffer på 23 havde stået stille i RIGTIG lang tid! Jeg ved ikke præcis hvor lang tid, men ved at han kun var brugt til en lille smule turridning, og slet ikke galop.
    Så jeg begyndte stille og roligt at komme i gang i vinters, og nu går han rigtig fint. Det er selvfølgelig ikke det helt store, og især da vi først rigtig begyndte at ride i foråret. Og så har han en smule gigt i forbenene, men jeg har aldrig rigtig lagt mærke til at det har gjort noget...
    Selvfølgelig er han ikke så hurtig på den, som hvis han var ung, men der er stadig stort potentiale

Kommentér på:
Er det synd ?

Annonce