Hvorfor ødelægges tilliden ved trailerlæsning? {{forumTopicSubject}}
Nu har vi arbejdet med heste de sidste 25 år og et tilbagevendende problem er altid trailerlæsning, når vi har haft vores heste sendt ud i træning/ridning ved udlån eller betalt træning.
Hestene går glade og trygge op i traileren hjemmefra, men når vi skal hente dem igen, så har vi problemet.
Sidst har vi 2 vallakker som har været i byen og hentet hjem. Den ene vallak bakkede mange meter væk fra traileren med rytteren som havde lånt ham. Jeg fik dog hurtigt selv fat i tovet og trak ikke i ham, men lokkede kun med stemme og kærtegn. Hesten gik med mig langsomt hen til traileren. I løbet af 20 minutter var han læsset med hjælp af lidt godt foder og to longetove bag.
Her efter et par måneder med træning af og til suser hesten op i vores trailer herhjemme med mig bagefter.
Enhver ønskelæsning af hest. Det samme gør den anden vallak stille og roligt går han op og ned igen. Bliver stående i traileren til han får besked om at gå ned.
Der bliver kløet nusset mens de står deroppe og de nyder det.
Vores hoppe hentede vi hjem for 14 dage siden, hun var godt stresset og jeg måtte longere hende i 20 minutter før at hun var faldet tilpas ned og brugt sit over-krudt. Hun er normal stille og rolig hoppe. Hun skød bagdelen ud til den ene side i traileren hele tiden og gik lidt op i trailen med ellers hurtigt ud igen.
Hun var til stævne i foråret og fik en meget uheldig læsning, da rytteren som lånte hende ville presse hende til at gå op i en smal trailer, hvor låge stod og klappede. Trak hende i biddet ved hovedtøjet. Selvfølgelig ville hun ikke op på de betingelser. Hun slog hele tiden ud til den samme højreside lige hvor der var en bildør åben og bakkede ind i den. Læsning måtte opgives og med stærke kræfter fik vi hende op i en lastbil, hvilket det absolut ikke var hoppens plan.
Nu her i aftes 14 dage efter hun er hjemme gik hun stille og roligt med mig op i traileren hjemme 6 gange i træk, først tøvende, men til sidst med tillid. Hun fik lidt foder i krybben deroppe og masser af beroligende snak. Ikke En eneste gang trak jeg i tovet til at hun skulle gå op. hun gik af egen fri vilje. Hun skød heller ikke bagdelen ud til siden.
Så er det jeg spørger, hvorfor stresser rytterne, som har problemer med læsning, hestene i den grad?
Hvor er tilliden til rytteren henne?
Er der ryttere som ikke har hestetække?
Hvorfor øver man ikke trailerlæsning på rideskolerne ugentlig i stedet for at stå og døje til stævnerne eller andre tidspunkter?
Et godt tip er at have en gammel trailer stillet op med krybbe i til godbidder. Hvis man har en vægtklods til at sætte bag på en traktor, der er en kugle i til at sætte traileren på, så er det nemt at man lige går en tur hen og op i traileren efter at man har redet.
Det er sådan en klods vi har stående. Hestene går forbi den og traileren når de skal ud på fold. De trækker selv efter at vil op i traileren, fordi det bliver en vane for dem.
De får en god oplevelse med traileren og tillid til trækkeren.
Men det ødelægges desværre når de er i andres hænder - Hvorfor?
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
til den rytter som låner
for alle ryttere har deres måde
den ene tager først udstyr ind i trailer den andre tager det bagefter
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Fordi man ikke har tid, man ikke gider, man ved ikke hvordan, man har erfaringen, man har ikke tålmodigheden eller man har ikke læst dit indlæg
Vælg selv
feb 2005
Følger: 59 Følgere: 56 Heste: 10 Emner: 32 Svar: 145
MLC - godt skrevet.
Det er sådan set også det jeg vil med mit indlæg, for det er et stort problem mange tumler med og som tror mange heste lider under og til stor irritation i det daglige.
nov 2010
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 5
Jeg er igang med at lære mine små piger på 6 og 8 år hvordan man læsser...jeg er nemlig i den heldige situation at have en ungpony som jo skal lære alting fra bunden af ;O) og det lærer mine tøser rigtig meget af på sidelinjen.... ;O) nu ved de at man ikke kommer nogen vegne med en hest hvis ikke man har tålmodighed, min dejlige Maggie går nemlig ikke i trailer hvis tovet bliver stramt....næ nej hun skal lokkes med godbidder og hygge ord men så går hun også lige op og bliver stående ;O) det er super lærdom for pigerne....
Heldigvis blev min datter fornærmet sidste dag og skred fra traileren surt...med det resultat at ponyen bakkede ud igen...(på trods af at hun jo blot stod udenfor traileren og ikke havde fat i tovet) så opleves det jo pludselig hvordan det er rigtigt at man skal omgåes hestene på en positiv måde fordi de jo straks mærker stress og surhed og reagerer på det ;O)
feb 2005
Malou: Flot og dejligt at høre at du får dine piger med i at læsse heste/pony fra starten af. De skal nok blive gode til at omgåes hestene efterhånden.
Jeg kan da lige supplere med lidt flere tip som har virket hos os.:
Selvom det kan være svært, så er det med at virke ligeglad om hesten vil op eller ej. Stå passiv og lad den selv komme. (Heste er nysgerrige)
Lad den snuse til traileren, som ikke må være for ren. Den skal helst lugte af hest.
Vend ryggen til hesten og rasle med godbidder/foder i krybben, bid i et æble og gør hesten interesseret i det du selv spiser.
Jeg fik vores vallak op i traileren for et par år siden på den måde.
Sæt dig ned inde i traileren med en foderspand og lad hesten komme op til dig. Lad være med at springe op eller at forsøge at lukke bag ved hesten når den lige er kommet op af egen vilje. Den må gerne gå ud.
Øv hesten i at der lukkes bag den med bom, men ikke nødvendigvis at I skal ud og køre.
Lad hesten får gode oplevelser med traileren. Stil den inde på ridebanen/folden og lad hesten selv undersøge den i sit eget tempo.
Vi havde en 2½ års hingst som var inde på ridebanen alene med traileren. Han var så nysgerrig og skulle op og se hvad der var i den. Det resulterede i at han knaldede hovedet ind i forbommen fordi han glemte og løfte hovedet. Han røg ud med et ordentlig skub, men inden vi fik set os om, så var han på vej ind igen. Han har siden været sød til at gå i trailer og er så cool som en hest kan blive.
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.017
Hypperne her går også lige i trailer uden problemer - min unge smider jeg tovet over halsen på og siger "Gå op" og så trasker hun op på plads :o) Den gamle er til tider mere snu, men bare det at hænge en longe på siden af traileren så går han lige op :o)
Hvad der IKKE virker er hvis jeg begynder at stresse eller bliver irriteret på en dag, hvor den gamle lige vil stå og kigge lidt på traileren før han går op - den erfaring har jeg gjort mig for mange år siden :o)
Jeg har set rigtigt mange, som har problemer med læsningen af deres heste og når man kigger på deres kropssprog forstår man det så sandeligt godt... Hvis vi tænker på at hesten hovedsageligt er visuelt stimuleret, når det kommer til at bedømme mennesker/dyr i nærheden, jamen så siger det sig selv at vi skal være opmærksomme på hvad vi fortæller med kroppen...
Hvis kroppen udstråler stress og irritation selvom stemmen lokker, jamen så går hesten altså ikke op... Hvis kroppen udstråler manglende selvvtillid og sikkerhed - hvorfor skulle hesten så stole på, at det er sikkert at gå op i traileren?
Dertil ser jeg RIGTIGT mange ryttere gå hen til rampen og stille sig på den med front mod hesten og ryggen til trailerrummet - i min verden er front direkte mod hesten et signal til at den skal holde afstand - og så kan man godt nok sige nok så mange gange at den skal komme tættere på - det er jo ikke det kroppen fortæller...
Tror mange rideskoler ville gøre sig selv og rytterne en tjeneste ved også at undervise i kropssprog og betydningen af dette for samarbejdet med hesten :o)
feb 2005
Fint indlæg. Det er også min overbevisning at kropsproget har meget at sige ved omgåelse af hesten både i trailerlæsning med i høj grad også når der rides eller når hesten gøres klar til rideturen. Samarbejdet mellem hest og rytter er meget vigtigt.
Så det kan ikke siges bedre end det indlæg du er kommet med. Så må vi håbe at der er mange, som tager det op i klubberne og får undervist i hestens opfattelse af os som menneske og leder for den, så den er tryg og afslappet når der arbejdes med den.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Fordi folk ikke har tid og bare mener krikken er dum og stædig
Man tænker ikke over at det man forlanger af hesten stritter imod alt det at være hest; Den skal gå ind i et lille lukket og mørkt rum, det rum hvor den ingenting kan se, den kan høre noget men ikke se det, der er trangt osv.
Det er IKKE optimale ting for at byttedyr overhovedet.
Men hesten er jo bare dum og fræk så den tvinges op i traileren via diverse ting og sager...
Ih, hvor kan jeg blive irriteret når folk bare mener hesten er dum og skal gøre hvad der bliver sagt. Den skal gå op i traileren, også selvom de ikke har trænet det med den overhovedet.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
Jeg tror roligt man kan regne med at de fleste problemer omkring trailere en hest kan få kommer fra den person som har håndteret hesten "forkert" på et eller andet tidspunkt...
Lidt ligesom børn og vaccinationer, jo større nummer man gør ud af det, jo mere hylen og skaberi er der... og der er mange der har hørt skrækhistorier om bøvl med læsningen, inden de foretager deres første læsning selv... det kunne jeg godt tænke gav en del kriller i maven hos en og anden "førstegangslæsser"- som stressede sig selv og hesten og så kører den onde cirkel derudaf...
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Men jeg vil lige komme med en lille sidebemærkning.. Det er min egen personlige holdning omkring det, og jeg kan da ikke sigemed sikkerhed, jeg har ret
Grunden til ryttere ofte har problemer med at læsse deres hest er, at de generelt ikke arbejder med deres hest fra jorden, dvs tillidsbåndet er der ikke i forvejen og dermed ser hesten ingen grund til at følge dem derop.
Rigtig mange ryttere, ofte stævneryttere, formår ikke at gå med deres hest i langt reb, få den til at vende, bakke og følge dem, fordi det ganske simpelt ikke er derfor, de har deres hest.
Hvis ikke ens grundarbejde fra jorden er på plads, og hesten har tillid til, at når du går, skal den blot følge med, så kan man ikke forvente den pludselig gør det, når man synes, den skal i en trailer.
En anden ting er, at ofte går læsningen galt, fordi folk har afsat for lidt tid.. Man skal være på stævnepladsen om 1 time, eller man har lejet traileren i præcis det tidsrum, det vil tage, at læsse og køre turen, hvis altså bare lige hesten går op
feb 2005
Fine holdninger og indlæg i har skrevet. Jeg kan kun tilslutte mig det.
I har fat i noget af det rigtige med at mange ryttere kun har fokus på ridning og dermed ikke arbejde med hesten fra jorden af.
Mange trækker også hesten hvor den blot går bag efter i et langt tov. Mange tager for givet at hesten bare går der. Men hvad sker der hvis den bliver bange? Så er der risiko for at den sidder oppe i nakken og træder på dig.
Derimod hvis man altid bliver ved hestens venstre side ud for forbenene, så kan man nå at afværge en situation og har føling med hestens humør.
Hvorfor ødelægges tilliden ved trailerlæsning?