{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

dominerende under jordtræning :/? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg træner jævnligt jordtræning med min vallak Ferrari.

Han ser tit sur ud når vi træner, men er super dygtig(meget lærenem) Han vil meget gerne bestemme og tror han skal have godbid hele tiden og hvis han ikke lige får så bliver han sur, han ser ihvertfald sur ud, men har aldrig gjort noget.
Idag skulle jeg træne med ham og jeg ville vildt gerne lære ham at stejle( Jeg ved godt det kan være farligt og give problemer) Men kender ham efterhånden godt og han er jo super lærenem.
Jeg træner næsten aldrig med reb og det gjorde jeg heller ikke idag, så han stod 5-7 meter fra mig hvor jeg så ville prøve jeg har aldrig prøvet at lære en hest det før så jeg prøvede bare at stå og hoppe op og ned og med armene og sige høje lyde imens han stod med fronten mod mig han lettede sig lidt fra jorden og han fik ros, jeg gjorde det et par gange. 3-4 gang vente han røven til mig og 5 gang løb han hen mod mig med ørene tilbage og med stram mule, han så virkelig gal ud, sådan har han aldrig nogensinde gjort før han plejer aldrig være sådan. Jeg stoppede så der og nussede lidt med ham og derefter kom han på fold

Kom gerne med gode råd.

OBS : Han tror nogengange han er hingst især når hopperne er i brunst, han er også førehesten på folden og er meget dominerende overfor de andre heste, men har aldrig været sådan under træning.

Mvh. Sarah

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dominerende under jordtræning :/?
  • #1   8. aug 2011 Lyder på mig somom han følte sig truet?!

• #2   8. aug 2011 Ja, men han var jo fri var inde på ridebanen med ham og stod bare og viftede med armene og hoppede fra jorden og han kom op og stå på bagben og fik derefter godbid og ros. jeg prøvede nogle gange og så begyndte han at vende røv til og derefter løbe hen mod mig med strakt hals og ørene helt tilbage ligesom når han jager med hestene på folden,

• #3   8. aug 2011
    Hesten følte sig nok truet smiley Din adfræd vil en følsom hest føle er for meget, Tulle havde ihvertfald vendt sig rundt og sparket.
    Du er meget påtrængende, voldsom og truende i din adfærd.

Jeg ville SLET ikke lære en sådan hest at stejle, slet ikke.

Hvis hesten bliver sur med godbidder, så skal den slet ikke have nogen. Den må kun få en godbid når den opfører sig som du vil have, gøre den andet bliver den ignoreret.

• #4   8. aug 2011 Jeg har aldrig set ham sådan før, men ja selvfølgelig er der en grund til han gør det. under alt andet træning er han den blideste hest og det andet går rigtigt godt, derfor jeg nu ville prøve dette trick, men det kan godt være det er en dum idë, men han lettede sig allerede første gang jeg prøvede. jeg tænkte bare hvis han ikke forstod eller havde lyst kunne han løbe sin vej, men istedet blev han "sur". Jeg ved godt det kan være svært det der med godbidder, men det er bare svært at lade være med at give ham når han begynder at gå rundt om mig og lave de ting jeg ikke vil have ham til når han ikke får sine godbidder. han forventer at hver gang han gør noget af det jeg vil have ham til så skal han have guf.

• #5   8. aug 2011
    Du truer hesten og er dominerende = hesten svare igen på det.
    Det var noget andet hvis du skræmte livet af den.

Syntes du skal forstå beskeden fra hesten og lade den være.
    Lær den noget andet som at hente ting, ligge ned osv.

Og med godbidderne, der er det bare at være konsekvent.
    Hesten skal ikke have en godbid med mindre den har gjort noget du har bedt den om.

• #6   8. aug 2011 Det kan godt være jeg bare skal droppe det med at stejle, selvom han godt nok gjorde det, men han følte sig noget truet.
    Han får også kun godbid når han gør noget rigtigt, men han vil jo have hver gang han gør det jeg beder ham om og hvis jeg træner uden godbidder så gider han enlig ikke, så går han bare hen og græsser kanter på ridebanen.

• #8   8. aug 2011 Hvad mener du han vil gøre overfor mig igen? Jeg tror ikke han har lært det allerede, men han gjorde det bare ved at jeg viftede med arme og stop og hoppede på stedet. Da han gjorde det løb jeg derefter efter ham ligesom han gjorde ved mig for at vise jeg ikke syntes det var okay. og så prøvede jeg så derefter ikke på det igen. har bare så meget lyst til at træne det mere, når han allerede gjorde det den første gang, men det er jo ikke fedt hvis han føler sig truet og vil angribe mig,

• #9   8. aug 2011 Freestejler: Selvfølgelig er det fedt at kunne en masse med min hest, men jeg gør det også fordi jeg syntes det er sjovt og for at lave noget andet med ham, han gør jo det jeg beder ham om og de ting han har lært har han lært simpelthen så hurtigt og han er altid løs under træning fra jorden så hvis han ikke gider så kan han enlig bare gå op i den anden ende af banen og begynde at græsse smiley så jeg syntes ikke jeg forvirre ham, eller stresser ham, plejer altid at have god tid når vi træner og når han ikke gider så er det også helt okay smiley

• #10   8. aug 2011 En hest føler sig for det meste "truet" når den lærer at stejle ..

• #11   8. aug 2011 Ja han lignede ikke en der syntes det var sjovt, men han rejste sig nærmest med det samme jeg begyndt at hoppe op og ned og han fik ros og godbid. skal jeg bare droppe det eller er der andet man kan gøre?

• #12   8. aug 2011 Ja bryder mig bare ikke om han angriber, det er fint der er noget han ikke har lyst til, men det var nok hans måde at vise det på. han er den samme når han har snor på. hapser meget efter guf og vil meget gerne prøve at gå rundt om mig eller løbe op foran mig eller rundt om mig.

• #14   8. aug 2011 Det er bare ligesom om han ikke gider hvis han ikke får guf. jo måske et par gange og så går han sin vej. men når han får godbidder vil han gerne lære og er nogengange lidt for ivrig. jeg har lært ham at gå på palle, kysse, smile, ryste, stå stille og det har han lært efter blot et par gange. han bakker også når jeg går imod ham og peger på bringen. men når han bliver for mad syg bliver han bare irriterende.

• #15   8. aug 2011 Freestejler : Når du siger daglig håndtering hvad mener du så med det? smiley

• #16   8. aug 2011 med hensyn til at han vil have godbidder hver gang han gør et "trick" ligegyldig om du har givet kommandoen eller ej.. det skal han bare ikke... men jeg kender alt til det at have en meget madglad og kreativ hest... det jeg løste problemet med, var ved at lære ham at han KUN fik godbid når han stod og så lige frem uden at æde min hånd når jeg rakte guf hen til ham... og det virker....de første par gange bliver han nok meget forvirret og påtrængende, men du skal bare stå helt stille og ignorere ham indtil han drejer hovedet bare en smule væk, så rækker du guf frem til ham... idag står min hest og ser lige frem ligegyldig hvor jeg står i forhold til ham når vi træner og han får et klik....det er også smart fra ryggen af, så man ikke nærmest vælter når hesten drejer sig for at få guf.
    men er også enig med de andre i at du nok skal droppe at lære din hest at stejle, når han allerede er dominerende i forhold til godbidder når I træner...

• #17   8. aug 2011 Gitte - tusind tak for svar. det vil jeg træne med ham så han ikke tror han skal have godbidder hver gang han syntes smiley Tror også jeg vil igang ed min klikker smiley

• #18   10. aug 2011 Har en ekstremt madglad islænderpige, som i starten ville vælte mig for at få godbidder. idag står hun helt stille og venter.
    min træning går ud på at jeg stiller mig med et æble og spiser af det,, når hun så kommer tættere på end jeg vil have, så giver jeg et lille "gip" med skuldrene,,de skal ikke opleve det mange gange, før de lærer at de skal vente til jeg giver dem lov til at få æblet. og nej hun bliver ikke bange, flygter eller på anden måde bliver usikker,, jeg er bare førerhesten der spiser først og så får hun når jeg mener at jeg er færdig. (der er ingen fysisk kontakt mellem os,,hvis hesten ikke adlyder ved den lille bevægelse, så øger man styrken,, men uden at rører den,,altså der er FORBUDT at slå den over mulen eller lignende dumheder)
    Du skal bestemt ikke tillade at han cirkler rundt om dig for at få en godbid. DU bestemmer hvornår,, pres ham væk med dit kropssprog og lad ham først komme ind når du ønsker det.
    Mange af de ting du nævner er jo rigtig fine, og i mine ører lyder det ikke som om du gør det for opmærksomhedens skyld, men fordi det giver en bedre kontakt og kontrol med hesten.
    Men måske du skal vente med stejle-øvelsen, til der er mere klarhed over førerrollen hos jer smiley

Fortsat god fornøjelse med dit "jordarbejde" smiley

• #19   11. aug 2011 Tusinde tak for dit svar . den anden dag øvede jeg hvor han ikke fik godbid hver gang, det gik faktisk rimelig godt - jeg har også startet op i min klikker igen som jeg syntes er ret god. så ved han han gør det rigtige, men behøver ikke altid at få belønning i form af guf smiley Ja det er super træls at han cirkler omkring mig og det er helt klart det jeg skal arbejde med det næste stykke tid. jeg har lagt det med stejl på hylden, ihvertfald til jeg får bedre styr på noget af det andet smiley

• #20   17. aug 2011 Det lyder for mig rigtig meget som hingste adfærd det han gør og en god stærk psyke,man skal så bare lærer at bruge det rigtig. Min hingst ville også blive rasende hvis jeg gjorde som du prøvede med at stejle og har en vallak der også "lader" som om han angriber hvis du virkelig presser ham. Man skal finde de knapper man skal trykke på og dem man IKKE skal trykke på ;0)

• #21   17. aug 2011 God fornøjelse ;0)

• #22   18. aug 2011 Den adfærd med at du hopper og vifter med arme og ben, virker truende på heste, og det er muligvis grunden til at han reagerer som han gør. Prøv andre metoder.. (:

Kommentér på:
dominerende under jordtræning :/?

Annonce