{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.985 visninger | Oprettet:

Hals muskler (overlinje) {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er (:
Min hoppe manger nogen hals muskler, hun går op og slår fra og vil ikke ligge sig ordentlig i holdning.
Nogen som har nogen ider eller erfaringer med træning af muskler i halsen ?
Og også gerne overlinje, da kiopragter sagde at hun manglede styrke i overlinjen (:

Håber der er nogen som har nogen forslag .
Hilsen Pernille

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hals muskler (overlinje)
  • #4   30. jul 2011 Jeg er så småt begyndt at få en pony der ikke ligner lort længere.
    Joey har gennem den tid jeg har haft ham været halt det meste af tiden, og her sidste sommer var han så tynd, så tynd grundet orm, som han virkelig ikke kunne tåle.
    Han slog også meget fra, lige da jeg havde købt ham.

Nu hvor han er blevet pæn og fed er jeg gået igang med trænningen af ham. Jeg rider med et meget, meget mildt bid i det han simpelthen ikke forstår princippet i bidløs ridning. Meget gerne ture, for helt løse tøjler og uden saddel, hvor han for lov at gå og stikke snuden ned i jorden og gå dernede, hvis det er det han lyster (Jeg roser ham hver gang for at opfodre ham til at gøre det når der skridtes)
    Derudover er jeg så småt begyndt at træne ham i longering, bæring og afslappet ridning under rytter.

Han er slem til at glemme bagparten i trav, så efter at have snakket med min underviser, blev vi enige om at lave intervaltrænning, hvor han først varmes grundigt op i skridt og trav for løse tøjler. Herefter springes han i galop, for lov et løbe en rundte eller to alt efter hvor meget jeg kan mærke at han lige kan, og så ned i skridt og strække halsen heeelt ned, et par runder. Så om på den anden volte, og forfra (Han får lov at galopere i alt cirka 5 minutter ud af de 30-45 jeg rider. De 10 er trav og resten er en god, fremadgående skridt) .
    Derudover gør jeg meget i at sidde så afslappet som muligt, og lige så stille øve ham i at blive styret for ben frem for tøjle.

Når jeg longere lader jeg ham løbe for så lang snor som muligt, og roser meget så snart han sænker hovedet det mindste. Det betyder at han nu selv leger støvsuger det meste af tiden i både skridt og trav, og får strukket rigtig pænt ud. Ganske vidst er bagparten stadig glemt til tider, men det bliver langsomt bedre og bedre.

Jeg går i hvert fald ind fra trænning som en meget stolt hesteejer, der har brugt LANG tid på at fortælle min pony, hvor god og dygtig den ellers er.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din hest er, men af de 2 år jeg har haft Joey, kunne jeg ride ham det første halvår, og så har han ellers været vækst-halt til her sidst på vinteren.
    Han er blevet mere harmonisk og glad ved at ride, nu når han er vokset til. Han er fyldt 6 her i år, og ser ud til at være færdigvokset nu. smiley

Jeg håber det var til lidt hjælp.

• #5   30. jul 2011 min hest havde ikke halsmuskler, da jeg købte hende, senere blev hun rost for at have store halsmuskler, som sidder "rigtigt".

Jeg synes faktisk, det bedste for at give hesten den bedste holdning, er temposkift. For hvert 3. skridt ex. skifter du tempo. Så lægger min sig "rigtigt til". Uden at jeg bruger tøjlen, fordi hun så bøjer i hele overlinien og lægger sig på bagparten.

• #6   30. jul 2011 Longearbejde over bomme virker godt på at få hesten til at arbejde i hele overlinien og få gang i sine bagben så den kan komme til at træde ind under sig selv og dermed få en naturlig fremadsøgning

• #7   30. jul 2011 Øv en masse overgange, for det tvinger hesten til at samle sig.

• #8   30. jul 2011 Ikke for at overtage emnet, men nu når i snakker om halsmuskler vil jeg gerne vide hvordan det skal se ud. Er det sådan her (link fjernet)

Mvh.Sarah.

• #9   31. jul 2011 Ejer af travhesten.....nej. Hesten på billedet går på forparten og har hverken ryg eller bagpart med.

Det er alfa og omega for at den kan bruge sin halsmuskulatur optimalt.

• #10   31. jul 2011 http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=128568 <- Hvad så med min på det her billede?
    Skal lige siges at hesten er 3 år og 8 mdr på billedet smiley Så kun en liiil baby smiley Nu er jeg ikke i tvivl om at han bruger sig som han skal men nu er den også blevet 5 smiley

• #11   31. jul 2011 Gitte - det ligner een enkelt indspændnings tøjle? Som sidder i en deltarem ? smiley Kan det passe det er sådan noget?

• #12   31. jul 2011 Sådan en pessoa er genial.

• #13   31. jul 2011
    Maria T - Hesten på profilen går godt bag lod og har udviklet en kæmpe splenius muskel, hvilket er et tydeligt tegn på konsekvent ridning bag lod.
    Samt den har et kæmpe øksehug.
    Halsens muskler skal være jævnt fordelt, der skal ikke være huller eller overudviklede muskler.
    Når hesten går bag lod, så udvikler den "bag lod muskler" og ikke de muskler det kræves for at komme frem lidt foran lod som hesten bør være.

Jeg ville når hesten ikke er ældre, slet ikke samle den så meget.
    Men give den længere tøjler så den har en chance for at opbygge korrekte muskler ( muskler til lidt foran lod ).
    En hest på dens alder ville jeg ride frem og ned alla her;
    http://www.gerdheuschmann.de/bdp/_img/dehn.jpg
    (link fjernet)

Måske med halsen lidt længere oppe, måske lidt lavere og måske længere hals - alt efter hvad hesten viser behov for, så den har en chance for at opbygge muskler.
    Også kan man via halve parader og tempovekslinger flytte mere og mere vægt om på bagparten.

Til trådstarter; Hvis din hest slår fra, så lyt til den.
    Hesten slår jo fra af en grund.
    Måske du er for hård i hånden, måske den kommer ud af balance pga. for små volter og måske du kræver en for høj holdning af den, i forhold til dens muskler?

Kommentér på:
Hals muskler (overlinje)

Annonce