Hesten ser spørgelser - FOR TIT! {{forumTopicSubject}}
Jeg rider den her skønne lille salgshest for ejer, og nyder at have noget at ride på. Men jeg har nogle små-problemer. Før jeg nævner de problemer kan jeg starte med at sige, at jeg ALDRIG har været dressurrytter, og prinmært kun har redet tur og spring de sidste 3 år. Men eftersom det er en salgshest, er jeg IKKE villig til at smide en masse penge i undervisning (og de problemer jeg har, tror jeg heller ikke har så meget med min ridning at gøre). Men nu ved i det, undervisning er ikke et svar jeg kan bruge til noget, da det jeg gør for ejer er 100% frivliigt og gratis.
Men som sagt rider jeg den her lille hest. Han er omkring 11-12 år, jeg husker det ikke præcist. Han har tidligere gået som handicap hest, men har de seneste år gået som alm. rideheste. Dog blev han ikke redet i lidt over et halvt år, hvis ikke mere, og det var sådan jeg overtog ham. Han er ikke overvægtigt, og faktisk i nogenlunde god form. Han har flyttet sig UTROLIGT meget på den tid jeg har redet ham 3 måneder+. Han har med jævne mellemrum haft små og længere pauser, og i nogle perioder har han været redet næsten hver dag. Hans fremaddrift var forfærdenlig i starten, men det er blevet rigtig godt nu. Desuden går han stabilt til biddet med flot løftet ryg, og god bagparts aktivitet.
Nu til problemet. Han har siden helt da jeg startede, set rigtig mange spøgelser omkring ridebanen. Vi rider ALTID på samme bane, og han har stået deroppe i over et år. Første gang jeg red ham, accepterede jeg det mere eller mindre. Han var jo ikke redet i langt tid, og han var måske bare ''overglad'', eller måske lidt nervøs for det hele. Men det er ikke blevet bedre. Vi kan komme ridende lidt så stille, og pludselig tager fanden ved ham, og han kan finde på at styrte tværs over banen i en serie seriøse rodeospring. Han springer pludseligt til siden, tager hovedet ned mellem benene og bukker indtil jeg får hevet ham op igen. Og det er næsten hver gang jeg rider. Han virker til at synes det er skidesjovt, ærligt, jeg har aldrig set en hest springe sådan rundt som han gør, han virker til at synes det er seriøst fedt.
Men hvordan skal jeg reagere? Jeg har prøvet at ignorere ham og ride videre, jeg har prøvet at sige kraftigt nej, jeg har prøvet at give ham et puf i siderne, jeg har prøvet at stoppe ham helt op, og fortsætte normalt igen bagefter. Jeg kan sagtens blive siddende på ham utroligt nok, og jeg er endnu ikke røget af. Men min ryg kan ikke rigtig holde til det, så derfor søger jeg nogle råd til hvordan jeg bør reagere.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Den så spøgelser, løb dog ikke, men den frøs og nægtede at gå videre.
Jeg tænkte han har nok brug for en stærk leder, så jeg gik med ham i stedet for at ride og hver gang der var optakt til bare det mindste, så bakkede jeg ham. Når han så gik pænt roste jeg ham til skyerne. Det hjalp altså også da jeg hoppede op på ryggen igen Han skulle bare have at vide at jeg er en stærk leder og at han skal følge mig og stole på at når jeg er der så kan det ikke gå helt galt.
nov 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Laver han samme nummer hvis han er fri eller du er på jorden?
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Men tak for svar.
dec 2006
nov 2008
At bakke hesten er en dominansøvelse. Og hvis hesten løber/bukker fordi den da er ligeglad med hvad du siger og selv vil bestemme, så ville det ikke være helt hen i vejret at få sat på plads at det er dig og ikke den der bestemmer.
Og jeg er stor modstander af den gammeldags måde at sætte en hest på plads og bakkeøvelsen er altså mindst lige så effektiv, som de gamle lidt mere ufine metoder.
jan 2006
Følger: 110 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 117
Men en lille historier ang. min egen hoppe.
Købte hende maj 2010, da jeg fik hende var hun så sød i starten men så tog fanden ved hende, huun sku prøve mig at og det gik over, så det sidste halve år, har hun også løbet at helveds til med mig i ridehuset, og kun der, og kun i det store ikke det lille ridehus, og hun blev bare dum at ride. hun virkede ikke som om hun var specialt bange for noget, for kunne godt tage hende derovre og hun kiggede på det, o når hun var løs var der ingenting rigtigt..
Nå men hun blevet sparket og dyrlæge sku tjek hende, han sagde hun var skæv i hoften, og efter noget tid snakkede jeg med ham om det med hun løb, og han sagde..
Nogle heste gå at de "ser" ting nogle steder, og så løber de fra det, da når de løber skal de ikke arbejde o så kan det gøre ondt, derfor er der nogle heste som "opfinder" steder de er bange for for at komme væk fra det der gør ondt..
Men hopper er blevet lige nu, og igang, og der er sku ingenting nu
Om det bare være mit held at det passede sammen eller held aner jeg ikke..
dec 2006
Det er ikke i specielle situationer han gør det, nogle dage gør han det slet ikke, f.eks. hvis han bliver redet 6 dage om ugen, altså tit og regelmæssigt, så gør han det ikke. Men jeg har oftes kun tid 4 gange i ugen, og der går det så galt. Når jeg skal springe med ham, er der aldrig problemer, og han har så vidt jeg ved ellers aldrig fejlet noget. Desuden har hans gangarter, bæring osv. kun forbedret sig i den tid jeg har redet ham, og det tror jeg ikke vil være muligt for ham, hvis han havde ondt.
Dog har jeg overvejet, om han kan være øm i musklerne? Som sagt var han ikke blevet redet et godt stykke tid, da jeg overtog ham og han er jo derfor ved at sætte muskler, og det kan han vel godt blive øm af.
Hesten ser spørgelser - FOR TIT!