{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

træning af "ældre hest"? {{forumTopicSubject}}

Jeg har kig på en islænder hoppe fra 2002 så hun er jo så 9 år nu, hun er aldrig blevet rigtig tilredet men er dog gjort rytter vant.
Nu er mit spørgesmål bare er hun til at træne op, evt til små konkurrencer hvis hun her evner til det, eller bliver det en hård kamp at få hende ordentlig gangsat ? og vil det i så fald være nemmere at købe en unghest ?
Jeg spørger egentlig fordi jeg har hørt at nogle mener at hvis hesten ikke bliver redet til i en tidlig alder er de sværere at træne og har sværere ved at forstå hjælperne, men er det rigtig nok at det er sådan ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning af "ældre hest"?
  • #1   27. apr 2011 Jeg tror det er sådan at jo før man kommer i gang med en hest (eller et hvilket som helst andet dyr) jo lettere er det at vel præge den. Arbejde og alder skal selfølgelig passe sammen, men jo ældre en hest er jo sværere bliver det at lære den nye ting, men jo flere ting den så får lært, jo hurtigere bliver den til at lære mere nyt- at lære at lære er jo kunsten i at få noget overhovedet, gamle heste har gamle vaner, ligesom os andre, og det tager længere tid at lære at gøre tingene på en ny måde frem for "kun" at skulle lære noget nyt, og ikke samtidig skulle slås med vanen.

om en unghest er lettere at gå til, komme nok meget an på hvordan den gamle og den unge hest ellers er som individer...

• #2   27. apr 2011 se det sætter det hele lidt i perspektiv og kan egentlig godt se logikken i det, nu kan der selvfølgelig være forskel på hvor lærenem de forskellige heste er men det her er nu tænkt som en mere genneralisering.

Men det kan da godt tænkes at jeg bliver nødt til at se hesten live først og så vurdere der om det skal være hende eller om jeg skal holde mig til at det skal være en unghest.

• #3   27. apr 2011 Jeg har købt en 10 årig Irish Cob, som kun er ryttervant. Og hende regner jeg da med at få trænet op til lidt små stævner osv smiley
    Kan ikke rigtig fortælle dig, om det lykkes endnu, da jeg ikke har haft hende særlig længe smiley

Men jeg synes du skulle tage ud og kigge på hende, hvis hun virker vågen og samarbejdsvillig, tror jeg ikke det bliver et stort problem at få lært hende grundridningen.

Kommentér på:
træning af "ældre hest"?

Annonce