Tribute til gammeldags engelsk dressur {{forumTopicSubject}}
Faldt lige over nogle klip af dressur pre-roll kür, som jeg lige vil dele lidt med jer andre. Hvor er det dejligt at se på. Ingen taktfejl, piskende haler, åbne munde, hoveder bag lod, uparallelle for- og bageben i trav, piaff og passage etc.
Ikke de helt imponerende øgninger og gangarter, men tydeligvis tilpasse heste, der yder 100 %.
Hør denne med lyd. Kommentatorerne siger nogle rigtig spændende ting. Fik mig til at tænke rigtig meget over, at så mange moderne dressurryttere skynder sig alt for meget med at stresse i gennem deres programmer og vil have så mange øvelser ind som muligt i stedet for at tage sig tid til at vise deres hest bedst frem "No one wants to see a ballerina rush through the swan lake": http://www.youtube.com/watch?v=blGmBFbhDM8&feature=related
Danmark kunne også dengang: http://www.youtube.com/watch?v=NKW4u21ekI4&feature=related
Skønne traverser og øgninger samt passage: http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok&feature=related
Om man er bidløs eller rider med bid, kan vi vist alle blive enige om, at det er sådan engelsk dressur kan og skal se ud, hvis man rider korrekt og træner efter hestens styrke og kunnen og ikke efter sit eget ambitionsniveau.
Eller hvad?
Enjoy
feb 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 55 Svar: 535
Også denne synes jeg er dejlig at se på. Og musikken er herlig
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Personligt syntes jeg heller ikke om den ridning den sidste video viser, hesten er alt for højt stillet og får ikke ryggen op. Og syntes at der er en vis modstand i rytterens hånd. Men sådan er det jo, nogen har tilbøjelighed til at forgude fortiden - men de var ikke et hak bedre end nutidens rytter? Mange brugte dengang vægt i gamacher til hverdag, hvilket jeg syntes er forfærdeligt.
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
maj 2010
Kan godt se hvad du mener med det sidste klip. Det var også bare en helt anden tid, hvor dressur på højt niveau var svært tilgængeligt for gennemsnitspigen, hvor enhver idiot rider MB i dag.
Han laver også lige 5 skridt tilbage. En øvelse, som nok ville få de fleste World Cup-tilskuere til at flække af grin. Synes bare stadig at hesten er langt mere velgående end f.eks. Matiné, der lignede en gyngehest sådan som hun IKKE gik på bagparten.
okt 2004
Hestetyperne er også anderledes, så derfor kan man altså ikke sammenligne dem på samme måde.
maj 2010
Men sådan kan vi jo have hver vores mening. Jeg klapper i hvert fald bare ikke i takt når de professionelle ryttere kommer ind på banen på en hest, hvor bagbenene hænger som to slatne asparges mens forbenene springer afsted og bringen er savlet til fordi hesten går så meget bag lod.
Kan ikke se kunsten i det. Det kan jeg i de her klip.
okt 2004
Tribute til gammeldags engelsk dressur