{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

Tribute til gammeldags engelsk dressur {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over nogle klip af dressur pre-roll kür, som jeg lige vil dele lidt med jer andre. Hvor er det dejligt at se på. Ingen taktfejl, piskende haler, åbne munde, hoveder bag lod, uparallelle for- og bageben i trav, piaff og passage etc.
Ikke de helt imponerende øgninger og gangarter, men tydeligvis tilpasse heste, der yder 100 %.

Hør denne med lyd. Kommentatorerne siger nogle rigtig spændende ting. Fik mig til at tænke rigtig meget over, at så mange moderne dressurryttere skynder sig alt for meget med at stresse i gennem deres programmer og vil have så mange øvelser ind som muligt i stedet for at tage sig tid til at vise deres hest bedst frem "No one wants to see a ballerina rush through the swan lake": http://www.youtube.com/watch?v=blGmBFbhDM8&feature=related

Danmark kunne også dengang: http://www.youtube.com/watch?v=NKW4u21ekI4&feature=related

Skønne traverser og øgninger samt passage: http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok&feature=related

Om man er bidløs eller rider med bid, kan vi vist alle blive enige om, at det er sådan engelsk dressur kan og skal se ud, hvis man rider korrekt og træner efter hestens styrke og kunnen og ikke efter sit eget ambitionsniveau.
Eller hvad? smiley

Enjoy smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tribute til gammeldags engelsk dressur
  • #1   28. mar 2011 http://www.youtube.com/watch?v=D-m_y4O9HeM&feature=related

Også denne synes jeg er dejlig at se på. Og musikken er herlig smiley

• #2   28. mar 2011 Nu skal i jo også huske at man brugte en helt anden bygningsform for heste dengang, de havde længere rygge end i dag, hvilket jo vil gøre det for dem umuligt at få den opad bakke effekt nutidens dressurheste har.
    Personligt syntes jeg heller ikke om den ridning den sidste video viser, hesten er alt for højt stillet og får ikke ryggen op. Og syntes at der er en vis modstand i rytterens hånd. Men sådan er det jo, nogen har tilbøjelighed til at forgude fortiden - men de var ikke et hak bedre end nutidens rytter? Mange brugte dengang vægt i gamacher til hverdag, hvilket jeg syntes er forfærdeligt.

• #3   28. mar 2011 Jeg synes dog godt man kan se, at tiderne har ændret sig i klippet med Kyra. Selvom hun er en virkelig dygtig, vidende rytter, sniger der sig nogle inaktive bagben i piaffen og taktfejl i etterne ind, men hun bliver jo nødt til at hyle som de ulve hun er i flok med. Det nytter ikke noget at sidde på sin piedestal og have sin hest foran lod, når det ikke giver point fra dommerne, når dressur nu er det man lever af.

• #4   28. mar 2011 Jeg synes sjældent man ser moderne dressurheste sætte sig korrekt bagtil selvom de er så korte, Team Grafik.
    Kan godt se hvad du mener med det sidste klip. Det var også bare en helt anden tid, hvor dressur på højt niveau var svært tilgængeligt for gennemsnitspigen, hvor enhver idiot rider MB i dag.
    Han laver også lige 5 skridt tilbage. En øvelse, som nok ville få de fleste World Cup-tilskuere til at flække af grin. Synes bare stadig at hesten er langt mere velgående end f.eks. Matiné, der lignede en gyngehest sådan som hun IKKE gik på bagparten.

• #5   28. mar 2011 Anna S: Jeg påstår ikke at enhver idiot kan ride M-klasser, for det kan man ikke. Men syntes ikke man skal forgude fortiden på den måde, ja det var bestemt andre tider og ander træningsformer. Men forstår da godt udvilkningen, der er kommet helt ander standarter i dressuren og dem der lever op til disse bliver gode. Derfor prøver mange at opnå disse standarter, når så alle har opnået dette. Jamen så skal der være nye igen - og sådan forsætter det hele tiden.
    Hestetyperne er også anderledes, så derfor kan man altså ikke sammenligne dem på samme måde.

• #6   28. mar 2011 Jeg er bestemt ikke enig i, at dem der lever op til de nye standarder er gode. Jeg forstår slet ikke udviklingen. Synes det er gået i den helt forkert retning og jeg vil, som Sigyn, ønske at vi kom tilbage til dengang hvor man red på hestens præmisser og ikke havde en gennemsnitsalder for varmblodsheste på 7 (eller hvad den er i dag).

Men sådan kan vi jo have hver vores mening. Jeg klapper i hvert fald bare ikke i takt når de professionelle ryttere kommer ind på banen på en hest, hvor bagbenene hænger som to slatne asparges mens forbenene springer afsted og bringen er savlet til fordi hesten går så meget bag lod.
    Kan ikke se kunsten i det. Det kan jeg i de her klip.

• #7   28. mar 2011 Anna S, ingen påstår jeg ikke at jeg syntes udvilkningen er god, men dem der følger standarterne får højeste point hos dommerne, hvilket jo gør dem "bedre" end de ander. Ikke at det er noget godt, men sådan er livet nu engang.

Kommentér på:
Tribute til gammeldags engelsk dressur

Annonce